Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 39, 40 neste år. Har to barn fra tidligere forhold (9 og 12 år), men har nå funnet mannen i mitt liv og ønsker meg et barn til. Men jeg er jo ikke ung lenger. Vil det være dårlig gjort mot et evt barn om det får en "gammel" mor som meg? Vet jeg er fruktbar fremdeles og kan få flere barn, men jeg er usikker pga. alder. Kjæresten min er eldre enn meg også, det er også en faktor. Han har en datter som er voksen, og han selv er i slutten av 50-årene.

Er det bare negative sider ved å få et barn i min, og hans, alder?

Anonymkode: 3295e...36f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEG synes det er egoistisk. 

Men du velger selv 

• Liker 22
Skrevet
Akkurat nå, Mrs Robinson skrev:

JEG synes det er egoistisk. 

Men du velger selv 

Kan du utdype hva med det du mener er egoistisk?

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes ikke du er for «gammel», men kjæresten din. Han kommer til å bli bestefar snart:)

• Liker 20
Skrevet

Nei, du er ikke for gammel om du føler deg frisk og motivert for flere barn.

Jeg fikk selv første som 39-åring. Ble gravid igjen etter 8 mnd og nå som snart 42 år gammel er jeg gravid igjen.

Hva andre måtte mene betyr ingenting.

Anonymkode: bd744...c2c

• Liker 26
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype hva med det du mener er egoistisk?

Spesielt fordi mannen din er middelaldrende og kommer til å dø av alderdom når barnet deres er relativt ung

• Liker 12
Skrevet

Din alder seg jeg ikke på som problematisk så lenge du er fruktbar, men at han er i slutten av femtiårene er et problem. Skal han være nærmere åtti når ungen forlater redet? Aldersredusert og med vond hofte når ungen er tenåring? Her tror jeg du/dere bør innse at han har kommet i bestefargenerasjonen, og at dere får nyte de barna livet har gitt dere - og barnebarna. Man trenger ikke et kjærlighetsbarn med alle. Det er den voksne datteren hans som skal få barn i årene framover, ikke han. 

Anonymkode: 343ff...945

• Liker 42
Skrevet

Hvorfor er det viktig for deg å få barn med han når dere begge har barn fra før? 

• Liker 29
Skrevet

Alderen i seg selv er ikke noe problem tenker jeg. Det viktigste er at dere har god helse, energi og masse kjærlighet å gi. Om dere er friske og har en sunn livsstil kan det veie opp for alderen. 

Anonymkode: 1747a...54a

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 39, 40 neste år. Har to barn fra tidligere forhold (9 og 12 år), men har nå funnet mannen i mitt liv og ønsker meg et barn til. Men jeg er jo ikke ung lenger. Vil det være dårlig gjort mot et evt barn om det får en "gammel" mor som meg? Vet jeg er fruktbar fremdeles og kan få flere barn, men jeg er usikker pga. alder. Kjæresten min er eldre enn meg også, det er også en faktor. Han har en datter som er voksen, og han selv er i slutten av 50-årene.

Er det bare negative sider ved å få et barn i min, og hans, alder?

Mannen din er i slutten av 50-årene? Ergo vil han være nærmere 80 når barnet er 20 og kanskje dement eller har andre alderssykdommer. Synes selv det er i overkant seneste laget for han, men ikke deg. Ti år yngre hadde gjort seg.

Anonymkode: d6a02...dee

• Liker 26
Skrevet

Orker du 20 år til med den type omsorg? Dere begge har jo barn fra før? Kan dere ikke bare nyte kjærligheten og ha tid og overskudd til hverandre, jobb og reising? 
Hadde du ikke hatt barn ville jeg skjønt det, men ikke slik det er nå. Og han er jo nærmere 80 når barnet er myndig. Nei ville droppet det.

Anonymkode: a8161...4a6

• Liker 14
Skrevet
4 minutter siden, Carrot skrev:

Hvorfor er det viktig for deg å få barn med han når dere begge har barn fra før? 

Fordi han er min store kjærlighet. Jeg prøver å fortelle meg selv at rasjonelt sett så trenger vi ikke et barn til, men det er noe i meg som virkelig ønsker et barn med han. Om han dør lenge før meg, vil jeg da ha noe igjen av han. Ja, vet det høres egoistisk ut,

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alderen i seg selv er ikke noe problem tenker jeg. Det viktigste er at dere har god helse, energi og masse kjærlighet å gi. Om dere er friske og har en sunn livsstil kan det veie opp for alderen. 

Anonymkode: 1747a...54a

Ehm, til en viss grad. Sunn livsstil hjelper når man er i 40- og 50-årene, sjelden noe problem å ha barn/ungdom i huset da. Men når man bikker 60, blir det en annen sak, enten man vil eller ikke. Kroppen beveger seg over i fasen "alderdom", hvor ting er uforutsigbart, energien daler og helsa og hukommelsen kan svikte uavhengig av hvor flink man har vært. Det er en grunn til at man pensjoneres i 60-årene. Og når man bikker 70, er det en enda større forandring. TS' kjæreste vil jo være i 70-årene når barnet er tenåring og kanskje trenger mye støtte og oppfølging, det er noe ganske annet enn å være i 50-årene med en tenåring. 

Anonymkode: 343ff...945

• Liker 11
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi han er min store kjærlighet. Jeg prøver å fortelle meg selv at rasjonelt sett så trenger vi ikke et barn til, men det er noe i meg som virkelig ønsker et barn med han. Om han dør lenge før meg, vil jeg da ha noe igjen av han. Ja, vet det høres egoistisk ut,

Hvorfor må dere få et barn sammen selvom du tror det er din store kjærlighet? Aldri skjønt det der. 

Endret av Nerine_
  • Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne svermeriske tanker kan man jo ha når man er forelsket. Men så voksne som dere to er, bør dere også klare å ta de rasjonelle valgene og innse at kjærligheten ikke trenger delt genmateriale for å være verdifull. Dere møttes på et tidspunkt i livet (i hvert fall hans) hvor familieforøkelse ikke er naturlig, nå gjelder det å omfavne tilværelsen som det ble. Du har jo noen fantastiske barn allerede som du sikkert elsker høyt, og som du vil ha uansett hva som skjer med mannen din. 

• Liker 9
Skrevet

Nei synes ikke du er for gammel! Se på Maria Bonnevie og Fredrik Skavlan, hun fikk vel flere barn etter 40. Oppegående folk det vel? Er jo kroppen din som avgjør om du kan til syvende og sist, folks meninger er irrelevant.

Men jeg vil likevel understreke at å føle du MÅ få barn med han, liksom for å manifestere deres kjærlighet er litt feil tankegang. Barn gjør ikke forholdet sterkere, ofte er det motsatt 

Folk overdriver magien ved å lage barn sammen. Det er en enkel sak egentlig å lage barn, og har egentlig ingenting med kjærlighet å gjøre. Dette tullet om å se begge to i barnet, nei, barnet er en egen person med en gen-sammensetning helt ulik deres. Hva med å heller dyrke dere to?

Barnløse par er iflg all forskning lykkeligere sammen. Litt oppsiktsvekkende! 

Anonymkode: 196cd...8ca

• Liker 7
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minner er det du har igjen, bruk heller tiden på å skape dem enn på å introdusere ett barn. Han har en voksen datter, dine barn er yngre, han tar etpar steg tilbake alt der - hva med å slå deg til ro med at livet ikke skal bestå av bleier og natevåk men mulighet til å skape gode dager, minner og ikke minst, den grunnen din er rent egoistisk og jeg klarer bare ikke se en happy ending. Han vil rent statsistisk dø før deg fordi menn dør før kvinner om dere er jevnaldrede - det beste du kan gjøre er å få et godt forhold til datteren og evt barnebarnet og ikke komme "dragende med" et nytt barn for din del når hun er voksen. Bekalger om du ikke liker svaret.. 

Endret av Carrot
  • Liker 11
Skrevet
6 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hvorfor må dere få et barn sammen selvom du tror det er din store kjærlighet? Aldri skjønt det der. 

Ikke jeg heller. Resulterer i mange dårlige foreldre. At folk enda ikke har fått med seg at barn sliter mer på forholdet, enn det hjelper, er meg en gåte 

Anonymkode: 196cd...8ca

• Liker 7
Skrevet

Her syns jeg helt ærlig dere bør la være. Du er helt i ytterste grense av hva som er ok mtp alder, men han er snart 60, og det er alt for gammelt til å bli nybakt far. 65 år ved skolestart, 75 ved utgangen av ungdomsskole... Det høres bare ikke bra ut.  Tenk om barnet ender opp med en sykdom/diagnose, hadde dere klart den ekstra belastningen i deres alder?

Anonymkode: 4493b...b8b

• Liker 15
Skrevet

Ikke gjør det. 

Anonymkode: e6649...982

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...