AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Jeg har to kjempestore potter ved inngangspartiet, og her er det kun skygge hele døgnet. Optimalt sett kunne jeg tenkt meg en liten thuja-variant oppi disse, men har skjønt at de gjerne blir brune uten litt sol. Finnes det noe noe annet jeg kan ha oppi disse? Bør gjerne være en 30-50 cm. Anonymkode: 269f8...636
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Forutsetter at krukkene dine er frostsikre. Du kan plante buskbom f.eks. De må klippes på våren og gi de næring da, men ellers så skal de være ganske takknemmelige. Om det er veldig mye frost hos deg bør du pakke de inn under den verste frostpeeioden, de tåler mye men om det er veldig kaldt så trenger de litt beskyttelse. Anonymkode: dbb41...182
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 3 timer siden, Olaug Olsen skrev: Har du vurdert sukkulenter? Kan de stå ute hele året? Anonymkode: 269f8...636
Olaug Olsen Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Bergknapp brukes i tak, så jeg vil tro det. https://www.bergknapp.no/produkter/grønne-tak/vedlikehold Hva med å prøve seg fram med litt sånn bergknapp, og se hvordan det går?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 2 timer siden, Olaug Olsen skrev: Bergknapp brukes i tak, så jeg vil tro det. https://www.bergknapp.no/produkter/grønne-tak/vedlikehold Hva med å prøve seg fram med litt sånn bergknapp, og se hvordan det går? De var fine, men veldig lave. Tror nok det gjør seg med en høyere busk-type 🙂 Anonymkode: 269f8...636
Mhmjadda Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Så lenge det er skygge og noe indirekte lys kan du prøve litt forskjellig. Hvis det er nesten bare kunstig lys blir det vanskeligere. Vil du ha vintergrønt eller noe som kommer igjen, eller er du villig til å kjøpe nytt et par ganger i året? Klimasone?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #8 Skrevet 6. september 2020 Jeg lurer også på dette! Det er vel H6 her jeg bor. Anonymkode: c395f...d8d
Olaug Olsen Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 Jeg lurer også på dette.Vurderer å kjøpe inn isroser til vinteren...
Rumle Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 51 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Jeg lurer også på dette.Vurderer å kjøpe inn isroser til vinteren... Mener du juleroser? Husk i så fall på at de er veldig giftige (mtp hvor du plasserer de osv)
Mhmjadda Skrevet 7. september 2020 #11 Skrevet 7. september 2020 Juleroser er fine, men har aldri fått dem til å trives i krukke over vinteren. De bare råtner. Men, som sagt: indirekte lys eller ikke naturlig lys i det hele tatt? En sesong eller flere? Jeg har en storkenebb, noen hosta, blåveis og markjordbær planter som jeg skal prøve å overvintre i krukker i år, de står i skyggen med noe morgensol og noe indirekte lys. Har også overvintret jordbærplanter og eføy i krukker, men det gjør ikke så mye av seg gjennom vinteren. Vinterglans og hasselurt er også vintergrønt og tåler skygge. Men pass på at krukken ikke blir for våt, slik at det blir klink is. Da enten fryser planten eller så drukner den.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #12 Skrevet 7. september 2020 Det er to problemer her, muligheten for overvintring i potte (frost) og skygge. Hvis du kan redusere sjansen for at planten tar reper'n på grunn av frost, kan eføy (Hedera helix) være en mulighet. Det er en klatreplante, så et form for stativ må den få. Anonymkode: e91de...60c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå