Gå til innhold

Ferie og foreldrepermisjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor vanskelig det er å forskyve foreldrepermisjon noe pga. ferie? Lærer her med termindato 16.mai. Ferien starter 18..juni 2021, og slutter 11.august.

Er det andre lærere her, eller andre med erfaring på å forskyve ferie, som vet hvor vanlig eller enkelt det er å få innvilget noe sånt?

Vet at de første 6 uker etter fødsel ikke kan endres på, men kan jeg søke om å få utsatt 4 uker av ferien og legge disse ukene til slutten av min permisjonstid? Eller må de legges til slutten av fars permisjonstid? Men det ville jo virke rart, siden det er "min" ferie som evt. utsettes. Skulle ønske vi hadde reell valgfrihet, så jeg kunne tatt ut hele året selv, men men...

Anonymkode: c21be...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan forskyve permisjonen med den ferien som er lovbestemt, 4 uker og 1 dag. 

Anonymkode: 1b43e...521

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må først lære deg forskjell på ferie og avspasering. Det er mulig å forskyve med begge deler.

Anonymkode: b456d...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avsluttet permisjonen med ferie (eller, måtte ha en dag permisjon etter ferien) og det var ikke noe problem. Husk at ikke all "ferien" lærere har er ferie. Er vel kun juli som er ferie. 

Anonymkode: ab622...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bare 4 uker og 1 dag ferie som du enten kan søke om å utsette, eller som du kan legge inn i permisjonssøknaden din og dermed forskyve permisjonen med tilsvarende lengde. Avspaseringsukene får du ikke igjen - det gjelder også for høstferie, vinterferie og feriedagene i romjulen som regnes som avspasering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn fire uker ferie i oktober, fødte i juli. Da pauser permisjonen seg mens du har ferie, og den forlenges med 4uker og evt 1 dag. Du kan høre med arbeidsgiver om å flytte ferien til neste år men med termin så tidlig ser jeg ikke helt poenget med det. 

Etter fars permisjon tok jeg ut ferie igjen så vi har fått noen uker med korte dager i barnehagen for minsten 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anjatapinjata skrev:

Jeg la inn fire uker ferie i oktober, fødte i juli. Da pauser permisjonen seg mens du har ferie, og den forlenges med 4uker og evt 1 dag. Du kan høre med arbeidsgiver om å flytte ferien til neste år men med termin så tidlig ser jeg ikke helt poenget med det. 

Etter fars permisjon tok jeg ut ferie igjen så vi har fått noen uker med korte dager i barnehagen for minsten 😊

Hvorfor ser du ikke poenget med det? Skal jeg bare "miste" ferien da? Hvorfor tok du ut ferie/forskjøv ferien selv da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ser du ikke poenget med det? Skal jeg bare "miste" ferien da? Hvorfor tok du ut ferie/forskjøv ferien selv da?

Jeg tok ut ferie som vanlig det året det gjaldt, forskjøv den ikke til året etter. Var det jeg mente. Miste ferien skal du såklart ikke 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mister ikke ferie. Men du har ikke krav på å få avspasering pga komprimert arbeidsår. Forutsatt at du jobber i en KS-kommune har du 5 uker ferie, hvor siste dag avvikles siste dag i juli. Altså starter ferien i 2021 26. Juni. 

Som du sikkert vet har ikke lærere mer ferie enn lovpålagt, ev en femte ferieuke dersom du jobber i en annen kommune enn Oslo. På sommeren (og høstferien, juleferien, vinterferien og påskeferien) tar vi ut de dagene som vi jobber ekstra gjennom 38 uker + plandager. Disse dagene har vi ikke krav på å få ved permisjon. Men, hør med arbeidsgiver. Det er de som har siste ordet akkurat her. 

Når du er i permisjon kan du velge å avvikle ferie samtidig som eller i tillegg til permisjonen. Dersom du velger at det skal avvikles samtidig som, får du utbetalt permisjonspenger samtidig som feriepenger. Velger du i tillegg til kan du i prinsippet plassere den akkurat når du vil innenfor det samme året.

Anbefaler deg å lese på nav sine sider: https://familie.nav.no

Anonymkode: 1c212...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...