Example Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 (endret) https://www.aftenposten.no/verden/i/Ad4G2r/i-fjor-skapte-gule-vester-kaos-i-gatene-naa-er-et-munnbindopproer-i-fer Selvfølgelig mange tvilsomme argumenter som kommer frem, men essensen er ganske klar. Europeere rundt om er lei av munnbind og restriksjoner. Dette er stort sett i land med langt mer inngripende tiltak enn i Norge. Befolkningen er nok snart over smertegrensen over hvor lenge man skal holde på med dette. Endret 26. august 2020 av Example 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Regner med du ikke ville sagt "Nordmenn er lei rasisme, og tar til gatene" om demonstrasjonene i juni. Det er det samme som skjer her - et veldig vokalt mindretall. De fleste tilpasser seg situasjonen og get on with it. Anonymkode: e0223...f31 12
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med du ikke ville sagt "Nordmenn er lei rasisme, og tar til gatene" om demonstrasjonene i juni. Det er det samme som skjer her - et veldig vokalt mindretall. De fleste tilpasser seg situasjonen og get on with it. Anonymkode: e0223...f31 ? De fleste støttet vel budskapet bak demonstrantene for BLM? Fullt forståelig at folk begynner å protestere og på tide at befolkningen i Europa våkner opp. Det er bare å ta en titt på «telleren» til VG, så ser man at restriksjonene overhode ikke henger på greip med risikoen. Nå må det være nok! Anonymkode: ccc05...0a4 10
Gjest Sprettballen Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 (endret) Det de kaller "tiltakstretthet", er det egentlig det? Er det ikke heller et tegn på at uvissheten om hva som skjer videre tærer på, og at demonstrasjonene mot tiltak og restriksjoner er et tegn på usikkerheten som råder i samfunnet? At de tenker det er "bedre å få dritten og bli ferdig med det", for så å måtte leve med konsekvensene, for alt er bedre enn å leve med usikerheten? Det er i alle fall slik jeg kan reagere på langvarig usikkerhet før fornuften tar overhånd og jeg besinner meg. Når jeg for eksempel går på en "åpen" gangbro der jeg kan se ned får jeg alltid en ubeskrivelig trang til å hoppe bare for å bli kvitt smerten/redselen, for alt er bedre enn å være redd. Jeg har følelsen av at demonstrasjonene handler mer om dette, enn om "tiltakstretthet". Og jeg har følt på det selv. Her en kveld ble jeg tilkalt til en av de eldre som jeg har omsorg for. Hun var tungpustet og følte seg dårlig, og selvsagt ble jeg redd for at det kunne være covid-19. Men samtidig følte jeg i et kort sekund lettelse! Hvis hun hadde fått covid-19 ville hun kanskje dø av det, og vi ville sørget dypt over tapet, men "aldri så galt at det ikke er godt for noe", vi ville i det minste bli kvitt et usikkerhetsmoment og en del restriksjoner i hverdagen. Det var bare en streiftanke, og jeg skammer meg over å i det hele tatt å ha hatt den streiftanken, men helt ærlig den var der, og den viste meg hvor mye uvissheten ubevisst påvirker hverdagene våre. Endret 26. august 2020 av Sprettballen
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Enig med posteren over. Det er en gjennomgående tiltakstretthet mer enn en paranoid autoritetsforakt som er grunnen til at mange har gått lei. Det tar energi å hele tiden tenke smittevern, og mange gidder ikke lenger. I tillegg fokuserer de i større grad på alt de ikke kan gjøre lenger. Det har rett og slett tatt lenger tid til det mange har tålmodighet til. Anonymkode: 7414a...b9c 8
Tension Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: ? De fleste støttet vel budskapet bak demonstrantene for BLM? Fullt forståelig at folk begynner å protestere og på tide at befolkningen i Europa våkner opp. Det er bare å ta en titt på «telleren» til VG, så ser man at restriksjonene overhode ikke henger på greip med risikoen. Nå må det være nok! Anonymkode: ccc05...0a4 De fleste tok ikke til gatene men var fornuftige nok til å ikke bry seg om amerikansk identitetspolitikk. 9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 10 minutter siden, Tension skrev: De fleste tok ikke til gatene men var fornuftige nok til å ikke bry seg om amerikansk identitetspolitikk. Identitetspolitikk?? Det handler om at mange svarte i USA blir trakassert jevnlig bare de gjør helt hverdagslige ting. Tro meg, jeg vet hvordan det oppleves selv om jeg hverken er svart eller amerikaner. I tillegg sitter fingeren løst på avtrkkeren hos en del politifolk selv uten at det er kjent at vedkommende har gjort noe galt. Det er da ikke et urimelig krav å slippe å bli skutt bare fordi du tilfeldigvis er svart. Anonymkode: d7532...6e6 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 1 time siden, Sprettballen skrev: Det de kaller "tiltakstretthet", er det egentlig det? Er det ikke heller et tegn på at uvissheten om hva som skjer videre tærer på, og at demonstrasjonene mot tiltak og restriksjoner er et tegn på usikkerheten som råder i samfunnet? At de tenker det er "bedre å få dritten og bli ferdig med det", for så å måtte leve med konsekvensene, for alt er bedre enn å leve med usikerheten? Vet ikke om det er noen motsetning her, usikkerheten er vel en del av det som bidrar til tiltakstretthet. Om man visste at det ville vare i 2 måneder til, eller kanskje 6, og så var man ferdig ville det absolutt vært lettere å leve med. På den annen side, hvis man derimot visste at det ville vare i 10 år, så ville det bli ganske slitsomt etterhvert selv om man da hadde en kjent endetidspunkt. Anonymkode: d7532...6e6 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Identitetspolitikk?? Det handler om at mange svarte i USA blir trakassert jevnlig bare de gjør helt hverdagslige ting. Tro meg, jeg vet hvordan det oppleves selv om jeg hverken er svart eller amerikaner. I tillegg sitter fingeren løst på avtrkkeren hos en del politifolk selv uten at det er kjent at vedkommende har gjort noe galt. Det er da ikke et urimelig krav å slippe å bli skutt bare fordi du tilfeldigvis er svart. Anonymkode: d7532...6e6 Det er bare tøys og tull! Det er langt flere kriminelle mørkhudede enn det er kriminelle lyshudede pr prosent både her og i USA. Likevel viser statistikk fra USA at færre sorte skytes av politiet pr prosent enn hvite. Denne skjevheten viser heller at hvite skytes enn sorte. Dessuten leste jeg statistikk angående dødsfallene blant svarte i USA. Det viste seg at det var mixed raced politimenn/ kvinner som skjøt mistenkte i over 30 prosent av tilfellene. Men du og Black Panthers mener vel at også de er rasister? Hele saken er bare tøys og tull fra ende til annen! Dette er iscenesatt av vesntre ekstreme og narrativet er så fult av hull det er tragikomisk. I Norge er det enda mer idiotisk å hevde at politiet diskriminerer - her tar man i kriminelle innvandrere med silkehansker. Så nei, alle er ikke enige med Black Panthers kun de enkle som er lette å lure. På toppen av det hele demonstrerer de altså midt i en pandemi... prisen for årets idiot går til... BLM/ BP Anonymkode: ce9de...0e3 8
Gjest Sprettballen Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om det er noen motsetning her, usikkerheten er vel en del av det som bidrar til tiltakstretthet. Om man visste at det ville vare i 2 måneder til, eller kanskje 6, og så var man ferdig ville det absolutt vært lettere å leve med. På den annen side, hvis man derimot visste at det ville vare i 10 år, så ville det bli ganske slitsomt etterhvert selv om man da hadde en kjent endetidspunkt. Anonymkode: d7532...6e6 Det kan hende at vi legger ulike ting inn i "tiltakstretthet". For meg betyr det "vondt i viljen", lei, har ikke lyst, gidder ikke. "Tiktakstretthet" er for meg ikke dekkende for å beskrive en underliggende usikkerhet og oppgitthet som kan føre til apati og "leihet".
Konungr Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om det er noen motsetning her, usikkerheten er vel en del av det som bidrar til tiltakstretthet. Om man visste at det ville vare i 2 måneder til, eller kanskje 6, og så var man ferdig ville det absolutt vært lettere å leve med. På den annen side, hvis man derimot visste at det ville vare i 10 år, så ville det bli ganske slitsomt etterhvert selv om man da hadde en kjent endetidspunkt. Anonymkode: d7532...6e6 Dette kan være over i 2021 med vaksine, det bør man kunne holde ut. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 Egentlig håper jeg at de bare slutte å gi faen og la dette bare herjer og kommer for å ta folk. De fortjener det. Jeg kan fortsette og holde meg unna, mens de som er lei kan kose seg i respiratoren sin. Anonymkode: d580e...7e2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Egentlig håper jeg at de bare slutte å gi faen og la dette bare herjer og kommer for å ta folk. De fortjener det. Jeg kan fortsette og holde meg unna, mens de som er lei kan kose seg i respiratoren sin. Anonymkode: d580e...7e2 Nå ligger det fortsatt kun EN (!) person i respirator i hele landet, og det har denne personen gjort i flere måneder - ingen nye til tross for demonstrasjoner, russen, fadderuka, utenlandsreiser, Hurtigrutefloppen, åpne skoler og barnehager, stappfulle Tusenfryd og Dyreparken og så videre. Anonymkode: b90dc...c23 9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #14 Skrevet 26. august 2020 Just now, AnonymBruker said: Nå ligger det fortsatt kun EN (!) person i respirator i hele landet, og det har denne personen gjort i flere måneder - ingen nye til tross for demonstrasjoner, russen, fadderuka, utenlandsreiser, Hurtigrutefloppen, åpne skoler og barnehager, stappfulle Tusenfryd og Dyreparken og så videre. Anonymkode: b90dc...c23 Som du sikkert forstår, hadde vi veldig lite smitteklynger her i Norge om sommeren på grunn av dugnaden og nedstengingen i mars, april og mai? Nå at de opphevet reiserestriksjoner har vi begynt å få økt smitte utover de siste ukene. Tar ikke en rakettforsker for å se at tallene stiger bare og at til slutt blir det flere som må inn på sykehus for behandling. Skjer ikke overnatt. Anonymkode: d580e...7e2 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #15 Skrevet 26. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som du sikkert forstår, hadde vi veldig lite smitteklynger her i Norge om sommeren på grunn av dugnaden og nedstengingen i mars, april og mai? Nå at de opphevet reiserestriksjoner har vi begynt å få økt smitte utover de siste ukene. Tar ikke en rakettforsker for å se at tallene stiger bare og at til slutt blir det flere som må inn på sykehus for behandling. Skjer ikke overnatt. Anonymkode: d580e...7e2 Nei, det skjer ikke over natten. Men tallene har økt allerede da man åpnet barnehager og skoler. Så økte de igjen etter sommerferien. Mange har vært hjemme fra sommerferie i 1-2 måneder allerede. Det tar ikke mer enn denne tiden å bli så dårlig at man må på sykehus, hvis man først er smittet. Så slutt å lage unnskyldninger og forklaringer på hvorfor det ikke går slik pessimistene har spådd. Faktum er at verken dødstallene, tall på pasienter i respirator og tall på innlagte stiger til tross for mer smitte i samfunnet. Og slutt å bruke ordet "dugnad". Det er et hån mot dem som har mistet jobbene sine og fortsatt venter på NAV-utbetalinger fra mars, mot barn som ikke har fått nødvendig pedagogisk hjelp i flere måneder, mot psykisk syke som ble møtt med stengte DPS over natten og mot foreldre som jobbet seg i hjel på hjemmekontor/hjemmebarnehage og hjemmeskole samtidig i flere måneder. Anonymkode: b90dc...c23 10
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #16 Skrevet 26. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som du sikkert forstår, hadde vi veldig lite smitteklynger her i Norge om sommeren på grunn av dugnaden og nedstengingen i mars, april og mai? Nå at de opphevet reiserestriksjoner har vi begynt å få økt smitte utover de siste ukene. Tar ikke en rakettforsker for å se at tallene stiger bare og at til slutt blir det flere som må inn på sykehus for behandling. Skjer ikke overnatt. Anonymkode: d580e...7e2 Vi har åpnet skoler, barnehager, tillatt demonstrasjoner, utenlandsreiser, mer festing osv. Uansett hvor mye vi åpner har vi ikke klart å komme tilbake til samme antallet innlagte som det var når barnehagene åpnet igjen i april (ca 120 innlagte). Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at det ikke er så stor sammenheng mellom tiltak og smitte. Anonymkode: 45d99...c3c 3
Gjest Sprettballen Skrevet 26. august 2020 #17 Skrevet 26. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har åpnet skoler, barnehager, tillatt demonstrasjoner, utenlandsreiser, mer festing osv. Uansett hvor mye vi åpner har vi ikke klart å komme tilbake til samme antallet innlagte som det var når barnehagene åpnet igjen i april (ca 120 innlagte). Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at det ikke er så stor sammenheng mellom tiltak og smitte. Anonymkode: 45d99...c3c Det er vel en del andre faktorer som påvirker også, for eksempel alder på de smittede. Nå er gjennomsnittsalderen vedlig lav, og da blir det ikke like mange alvorlig syke som når gjennomsnittsalderen er høyere.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #18 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, Sprettballen skrev: Det er vel en del andre faktorer som påvirker også, for eksempel alder på de smittede. Nå er gjennomsnittsalderen vedlig lav, og da blir det ikke like mange alvorlig syke som når gjennomsnittsalderen er høyere. Ja, ja, de som ønsker strenge tiltak vil alltid snakke bort alt som skjer. Uansett hvor positiv utviklingen er, vil de hyle dommedagsprofetier, "vent to uker", "se på Italia" og annen bullshit. Hvor lenge skal de holde på? Til Dovre faller? Anonymkode: b90dc...c23 8
Gjest Sprettballen Skrevet 26. august 2020 #19 Skrevet 26. august 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, ja, de som ønsker strenge tiltak vil alltid snakke bort alt som skjer. Uansett hvor positiv utviklingen er, vil de hyle dommedagsprofetier, "vent to uker", "se på Italia" og annen bullshit. Hvor lenge skal de holde på? Til Dovre faller? Anonymkode: b90dc...c23 Jeg synes ikke tiltakene vi har i dag er så veldig strenge, og det gjør meg veldig lite å forholde meg til disse for å slippe enda strengere tiltak som går ut over arbeidsliv, skoler, barnehager, økonomi osv i enda større grad enn tiltakene vi har i dag gjør. Endret 26. august 2020 av Sprettballen
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #20 Skrevet 26. august 2020 Akkurat nå, Sprettballen skrev: Jeg synes ikke tiltakene vi har i dag er så veldig strenge, og det gjør meg veldig lite å forholde meg til disse for å slippe enda strengere tiltak som går ut over arbeidsliv, skoler, barnehager, økonomi osv i enda større grad enn tiltakenevihar i dag gjør. Men det at du ikke har problemer med å forholde deg til tiltakene, betyr ikke at det er slik for alle andre. Folk er forskjellige og har forskjellige behov. For eksempel er jeg avholds, så hvis man forbød salg av alkohol og fester, ville jeg ikke ha hatt noen problemer med det. Men de fleste andre ville ha hatt problemer med å ikke drikke alkohol helt i flere måneder. Jeg har ingen i familien som driver med voksen breddeidrett, så for meg spiller det ingen rolle at det er forbudt. Jeg fester ikke, så for meg er det ikke et problem at man ikke kan møte mange venner i store forsamlinger for en fest. Og så videre. Anonymkode: b90dc...c23 7
Anbefalte innlegg