Gå til innhold

Hvor mye sykt var ditt barn første barnehage år!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med min svigerinne og deres barn hadde omgangssyke 3 ganger og noen små forkjølelse. Hun mente dette ikke var så ille og at mange barn hos dem hadde vært mer syke. Mitt barn begynner i barnehage om noen uker og jeg har liksom tenkt at han ikke kommer til å bli noe syk annet enn Kansje noen lette forkjølelser, hva er normalt? Hvor mye syk var deres barn? Begge barna var/er 1 når de starter

Anonymkode: b8bc4...293

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste er nok ganske mye syk første året i barnehagen. Masse nye bakterier og virus som florerer.

Gutten min var aldri mer enn 14 dager i barnehagen før ny runde med sykdom det første året! Og da var han hjemme alt fra 5-14 dager avhengig av hvordan syk.

Var alt fra vannkopper, omgangssyke 2 ganger, x antall forkjølelser med feber, influensa, mund-hånd-fot sykdom (eller hva det heter), halsbetennelse. Listen var lang, og Gud for slitsom det var. Ikke minst for gutten. 

Men i disse tider kan man jo være heldig at det er mindre sykdom takket være strengere regler med håndhygiene og mer, men samtidig strengere på når man må være hjemme. Så innstill deg på mye sykdom og dager hjemme, og heller bli positivt overrasket tenker jeg!

Anonymkode: ffc89...b26

• Liker 4
Skrevet

Mine startet da de var ca 1 år, har knapt vært borte fra barnehagen. Ingen omgangssyke (bank i bordet!), knapt nok en liten forkjølelse. Ingen av dem har noengang hatt feber. Nå går de på barneskolen begge to, og er ikke syke der heller.

Anonymkode: 60a58...3b6

Skrevet

Alltid noen som ikke blir mye syk, men gjennomsnittet er nok ganske mye syk første året. Hvordan ditt barn kommer seg gjennom det, må du nok bare vente å se

Anonymkode: ffc89...b26

• Liker 1
Skrevet

For oss var det heftig de første 2-3 månedene, så roet det seg betraktelig. Begge to har vært lite syke etter det, men har som regel røket på en runde omgangssyke hvert år, og så en forkjølelse innimellom (sjelden med feber). 

Anonymkode: 5f656...b0a

Skrevet

Rundt en til to ganger i mnd de første to årene, får se hvordan det tredje går 😶

Anonymkode: 18c69...144

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine startet da de var ca 1 år, har knapt vært borte fra barnehagen. Ingen omgangssyke (bank i bordet!), knapt nok en liten forkjølelse. Ingen av dem har noengang hatt feber. Nå går de på barneskolen begge to, og er ikke syke der heller.

Anonymkode: 60a58...3b6

Har samme erfaring. Mine har vært borte fra barnehagen 4-5 dager totalt alle årene de gikk der. Andre barn var borte hele tiden med omgangssyke, forskjølelse etc. Regner med vi bare er utstyrt med forskjellig immunforsvar, så jeg vet ikke hvor mye du vil kunne spå om ditt eget barn ut i fra disse svarene. 

Anonymkode: fdeee...88a

Skrevet

Forkjølet mer eller mindre hele høsten og vinteren, med noen små opphold bare. Ingen omgangssyke, vannkopper eller andre barnesykdommer. Endel runder med forkjølelse + feber. Var mye hjemme. Det ble bedre utover våren men det har garantert med bedre hygiene og Korona-tiltak og gjøre. 

Anonymkode: 0bbf5...368

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forkjølet mer eller mindre hele høsten og vinteren, med noen små opphold bare. Ingen omgangssyke, vannkopper eller andre barnesykdommer. Endel runder med forkjølelse + feber. Var mye hjemme. Det ble bedre utover våren men det har garantert med bedre hygiene og Korona-tiltak og gjøre. 

Både jeg og faren har veldig godt immunforsvar og blir aldri syke. Hun var 1 år og 8 mnd. da hun begynte. 

Skrevet

Vi var hele gjengen, så å si, syk hele det første året i barnehagen. Hjelper ikke at foreldrene levere tydelig syke unger i barnehagen ofte heller. 

Anonymkode: b662b...554

• Liker 1
Skrevet

Min begynte i barnehage i desember i fjor. Hun var aldri syk før hun begynte og til nå har hun hatt RS-viruset, 2 runder med omgangssyken, en del feber og flere runder med ørebetennelse. Vi har liksom enda ikke rundet året og det er fortsatt perioder der hun er borte omtrent annenhver dag.

Anonymkode: 35a42...976

Skrevet

Begynte ved nyttår,  drøyt ti uker med forkjølelse foreløpig. I tillegg en runde med diaré over mange dager. Var vel borte fra barnehagen 40% av de første par månedene.

Anonymkode: ab027...4a3

Skrevet

Mine går siste og nest siste året i bhg. Eldtse har hatt omgangsyken 3 ganger på disse årene, yngste har ikke det. Begge har hvert hjemme 1 gang med feber. Så ikke mye hjemme her. Noen av barna i bhg har hvert mye mer hjemme enn våres, men er mange som har lik historikk som de to her i huset.

Anonymkode: 090b0...a3c

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Mine hadde omgangssyke én gang. De var (og er fortsatt) veldig lite syke.

Skrevet

Eldste hadde vel et par forkjølelser, en ørebetennelse og vannkopper det første halvåret. deretter forkjølelse en til to ganger i året, og en halsbetennelse og en ørebetennelse til i løpet av  hele barnehagetide. Omgangssyke tror jeg han hadde bare en gang.

Nr 2 var mindre syk, men hun fikk innimellom bare feber og det hadde hun også før hun begynte i bhg så ikke noe hun fikk pga bhg. Ellers lite syk, omgangssyke en gang hun også.

Begge de to eldste er skolebarn nå og er aldri syke, en lett forkjølelse en gang i året kanskje

Minstemann går siste året i bhg, men er lite syk, forkjølet en-tre ganger i året og feber kanskje en av gangene han er forkjølet. Aldri hatt omgangssyke.

Anonymkode: 0d57e...d99

Skrevet

De 4 første mnd var han nesten mer hjemme enn i barnehagen. Gikk sjeldent mer enn 2 uker før han ble syk igjen. Virker som det har stabilisert seg litt nå, men kan jo være det blir likt igjen utover høsten

Skrevet

Mine to eldste var utrolig mye syke da de begynte i bhg, og det var alle varianter. Omgangssyke, magesjau, utallige forkjølelser, ørebetennelse osv i tillegg til vannkopper, øyekatarr m.m. Følte veldig på at vi var mye borte fra jobb og vi klarte oss ikke på de betalte sykt barn-dagene. Den eldste hadde jo store mandler, da, og alt ble mye bedre da de ble fjernet som 4-åring. Nr to ble vel bedre litt før, kanskje fra 3 års alder. Etter 3-4 år har de vært veldig lite syke. Syns de blir veldig dårlige når de først blir syke, men det er heldigvis sjelden. Han som går i 3. klasse nå har knapt vært borte fra skolen siden han begynte for to år siden. 

Barn nr tre har gått i bhg i et år og har vært veldig mye mindre syk enn de andre. Jeg lurer jo på om det skyldes at jeg ammet ham hele første bhg-året, men jeg kan ikke vite det sikkert. 

Jeg stusset litt på at de eldste var så mye syke, siden både jeg og mannen min visstnok var lite syk som barn. Vi har sjelden vært syke som voksne heller. Men da min eldste begynte i bhg fikk jeg alt mulig rart selv også. Heldigvis fikk jeg alt da, og var ikke i nærheten av like mye syk da de andre to begynte i bhg, antakelig ble jeg ganske herdet etter første bhg-runde. 

Skrevet

Begge startet rundt 1 års alderen.

Førstemann: omgangssyke en gang, tredagersfeber, hånd, munn og fotsyken, pluss feber/forkjølelse et par ganger i løpet av første år. Ikke noe særlig syk etter dette, max 2-3 ganger tror jeg. Er 4 år nå.

Andremann: Mye forkjølt med feber (3-4 ganger), tredagersfeber og hånd, munn og fotsyken. Mer syk enn førstemann, men slapp omgamgssyken 😁  Vi hadde jo en liten pause fra bhg i vår pga corona og ikke vært syk etter dette... så vi får se hvordan år to i bhg blir 😊

.

Anonymkode: 84a35...8b9

Skrevet

Ammet hele det første året i barnehagen med alle 4. Ingen så syke at de trengte å være hjemme. Bare litt småsnørrete et par ganger. 

Anonymkode: 4332c...ead

Skrevet

Dette varierer veldig med hvor flinke barnehagen er med hygiene og hvor flinke foreldrene er til å holde syke barn hjemme.

Hvis foreldrene sender syke barn på barnehagen og/eller barnehagen er dårlige med hygiene så blir det smittefest hver dag.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...