Ariana807 Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Jeg har litt erfaring på kjøkkenet, men ikke super mye. Jeg har blant annet veldig lite erfaring med «friske urter». Og blir gal hver gang jeg i en oppskrift leser «hakk opp og ha i friske urter», og eneste «ingrediens» som er listet opp er «friske urter». Altså hva med å gi oss totalt kunnskapsløse litt hjelp! 🥺 Jeg har tenkt å bryne meg på denne oppskriften her: https://www.godt.no/oppskrift/7742/luftig-hjemmelaget-fiskegrateng Noen som har forslag til hvilke «friske urter» som kan passe? Tanken min går kun til gressløk, og det er det jeg føler kan passe seg i en fiskegrateng. Men ... hjelp? 😅
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Det står bak: basilikum, mynte og/eller persille. 😊 Anonymkode: e161b...c3c 1
Ariana807 Skrevet 26. august 2020 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2020 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står bak: basilikum, mynte og/eller persille. 😊 Anonymkode: e161b...c3c Det er til råkost salaten, og ikke til selve gratengen 😅 Endret 26. august 2020 av Ariana807 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Det er ganske enkelt fordi folk har forskjellig smak og foretrekker forskjellige urter. Et enkelt tips er å søke på f.eks. urter til fisk, dersom man er usikker på hva som passer til hvilke typer kjøtt. Hvis du også leser under tipsene i oppskriften foreslår de basilikum eller persille. Anonymkode: a008a...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Persille og gressløk er veldig sikre valg til det meste. Littegrann timian blir også sjelden feil, men ikke bruk så mye at smaken dominerer. Altså for eksempel 1ss persille og 1ss gressløk og 1-2ts timian. Anonymkode: 5b38c...552 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 Urtene skal i eggesmøret. Gressløk som du sier er fint, det samme er persille. Ellers vil estragon eller kjørvel også passe bra. Evt en miks av to eller flere av disse. Det står ellers også at de friske urtene i eggesmøret kan sløyfes. Anonymkode: 5bccf...7ea
Ariana807 Skrevet 26. august 2020 Forfatter #7 Skrevet 26. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Urtene skal i eggesmøret. Gressløk som du sier er fint, det samme er persille. Ellers vil estragon eller kjørvel også passe bra. Evt en miks av to eller flere av disse. Det står ellers også at de friske urtene i eggesmøret kan sløyfes. Anonymkode: 5bccf...7ea Står urter i ingredienslista for alle 3 tingene. Blant annet 1 dl urter i gratengen 😅 1
Ariana807 Skrevet 26. august 2020 Forfatter #8 Skrevet 26. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske enkelt fordi folk har forskjellig smak og foretrekker forskjellige urter. Et enkelt tips er å søke på f.eks. urter til fisk, dersom man er usikker på hva som passer til hvilke typer kjøtt. Hvis du også leser under tipsene i oppskriften foreslår de basilikum eller persille. Anonymkode: a008a...4ed Joda jeg har full forståelse for at folk har ulik smak, men som det står i forhold til råkost salaten, et par urter som nevnes, slik at det er enklere enn å sitte å google seg ihjel for å finne ut om det er noen som «passer» til noe 😅 Jeg vet at jeg ikke er stor fan av frisk koriander, men ellers har jeg lite erfaring med urter om hvilken smak de vil gi til en rett 😅
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 49 minutter siden, Ariana807 skrev: Står urter i ingredienslista for alle 3 tingene. Blant annet 1 dl urter i gratengen 😅 ok, beklager så mye. Anonymkode: 5bccf...7ea 1
Brunhilde Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 Når det anbefales persille og basilikum i brødraspet til toppen, så tror jeg du burde velge samme kombinasjon i selve gratengen. 1
Ariana807 Skrevet 27. august 2020 Forfatter #11 Skrevet 27. august 2020 5 timer siden, Brunhilde skrev: Når det anbefales persille og basilikum i brødraspet til toppen, så tror jeg du burde velge samme kombinasjon i selve gratengen. Er de jeg har kjøpt inn, sammen med gressløk 😄 Jeg får teste å se hvordan det går, er planen at det er dagens middag 😄
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 Det går sikkert kjempebra Jo mer du kokkelerer med urter, jo mer vet du hva du liker til hvilken rett. Hos oss lager vi egentlig ikke så mange nye retter støtt, vi har et greit repertoar av retter vi liker og som vi lager jevnlig, og vet hvilke urter vi liker å ha i de forskjellige. Anonymkode: 76f45...9ad
Ariana807 Skrevet 27. august 2020 Forfatter #13 Skrevet 27. august 2020 Har da testet ut... Nei jeg tror jeg skal holde meg til Findus God Gammeldags 😅 hvorfor ødelegge noe som er så godt med å prøve å lage det selv 😅😂 1
applestories Skrevet 28. august 2020 #14 Skrevet 28. august 2020 (endret) Den siste kommentaren minner veldig om den gangen jeg prøvde å lage fiskekaker. Var student i Bergen og vanligvis kunne jeg ringe mamma for oppskrift, men ikke her. Hadde i gressløk, brukte stavmikser, da alt var stekt var det turkise svamper jeg hadde til middag. Ikke noe jeg har forsøkt igjen på de ti årene som er gått siden. Jeg liker jo egentlig ikke fiskekaker heller... Endret 28. august 2020 av applestories
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå