AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Jeg skulle til avklaring hos dps og jeg møtte en psykiater som sa hun kjente seg igjen i hvordan jeg hadde det. Jeg sliter med å få venner, føler jeg ikke passer inn i dagens overfladiske kultur osv. Studerer selv medisin men har hatt en psykisk knekk en god stund da jeg har tenkt mye på oppveksten med omsorgssvikt, empatiløse foreldre osv og ble henvist videre fra studenthelsetjenesten her i Bergen. Tenkte i ettertid på om dette var uproft? Skal man ikke som psykiater eller psykolog holde seg selv utenfor? Jeg likte egentlig at hun sa det da siden jeg føler jeg er den eneste med disse tankene. Hva tenker dere? Anonymkode: f26a8...a19
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Ja, jeg synes faktisk det var litt uprofesjonelt. Jeg hadde faktisk mistet litt respekt hvis det hadde vært min psykiater. Anonymkode: 7eb40...f86 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 I teorien skal man det. Men det er også en måte å etablere en relasjon og tillitsforhold på. Ikke uvanlig. Kan hende hun faktisk kjente seg igjen i deg. Hun er jo lege også. Noe mer personlig enn det kommer det nok ikke til å bli. Anonymkode: 41d9f...f3d 12
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg synes faktisk det var litt uprofesjonelt. Jeg hadde faktisk mistet litt respekt hvis det hadde vært min psykiater. Anonymkode: 7eb40...f86 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I teorien skal man det. Men det er også en måte å etablere en relasjon og tillitsforhold på. Ikke uvanlig. Kan hende hun faktisk kjente seg igjen i deg. Hun er jo lege også. Noe mer personlig enn det kommer det nok ikke til å bli. Anonymkode: 41d9f...f3d Var bare på avklaring så jeg skal ikke ha noe mer med henne å gjøre. Hadde ikke syntes det var så uproft hvis det var etter lengre tid sammen. Anonymkode: f26a8...a19
Silva Pluvialis Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 (endret) Jeg kan forstå hva du mener, samtidig var det nok bare et forsøk på å vise forståelse og gjenkjennelse i det du fortalte. Det kan gi tillit og en følelse av å bli anerkjent. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 Her har du møtt en empatisk og flink psykiater. Problemet i dag er at folk tenker for mye på det som har vært, tar tankene sine på ramme alvor og sitter i terapistolen og elter videre på de samme tankene. Så da tenker mange som deg - at behandleren skal holde seg selv utenfor. Men - den beste behandlingen får du samspill med terapeuten. Helt supert at hun ga noe av seg selv. Lykke til! Anonymkode: 85147...f9d 11
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #7 Skrevet 25. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her har du møtt en empatisk og flink psykiater. Problemet i dag er at folk tenker for mye på det som har vært, tar tankene sine på ramme alvor og sitter i terapistolen og elter videre på de samme tankene. Så da tenker mange som deg - at behandleren skal holde seg selv utenfor. Men - den beste behandlingen får du samspill med terapeuten. Helt supert at hun ga noe av seg selv. Lykke til! Anonymkode: 85147...f9d Ja jeg satte veldig pris på det faktisk vanskelig å gå rundt med vonde følelser og føle seg alene om det. Anonymkode: f26a8...a19 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: En nevrotiker er ett menneske som bygger luftslott. En psykotiker er en person som bor i luftslottet. En psykiater er en person som krever inn husleie... Anonymkode: fbaaa...e3e Jøsses, det var da spesielle tanker. Anonymkode: f26a8...a19
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 Hva er vitsen med å gå i terapi hvis man skal snakke med en vegg uten menneskelighet? Mye av problemet i behandlingsapparatet i dag er jo distanse, men din psykiater satser på en annen metode. Vær glad for det. Anonymkode: f4b7e...c51 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jøsses, det var da spesielle tanker. Anonymkode: f26a8...a19 Ikke hvis du tok poengene. Anonymkode: f4b7e...c51
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke hvis du tok poengene. Anonymkode: f4b7e...c51 Kreve husleie fra luftslottet? Altså får folk tilbake til virkeligheten og et ønske om å ikke være der lengre fordi de må betale? Anonymkode: f26a8...a19
Blålin Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 Når jeg tenker tilbake på de psykologene jeg har vært innom, er det uten tvil de som har vært litt mindre "profesjonelle" som faktisk har gitt meg noe. Noe som sitter, den dag i dag. Jeg har møtt et par av disse "veggene". Veldig profesjonelle, men jeg følte meg mer som et studieobjekt enn et menneske. Det ble aldri en dialog, mer et avhør drysset med noen lite tankevekkende spørsmål. Det hjalp lite eller ingenting, og var bortkastede penger. I mange yrker er de beste de som er trygt forankret i kunnskap, men våger eller tillater seg å være fleksible.
Gjest theTitanic Skrevet 27. august 2020 #13 Skrevet 27. august 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: En nevrotiker er ett menneske som bygger luftslott. En psykotiker er en person som bor i luftslottet. En psykiater er en person som krever inn husleie... Anonymkode: fbaaa...e3e Vittig. Men psykiateren krever deg ikke noe. Det er jo du som går til hans/hennes hus for å be om hjelp til IKKE å bygge luftslott, og til IKKE å bo i det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå