AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 jeg jobber som vikar via byrå for barnehager. (PVS) Jeg er 19 år, men fyller 20 i otkober. Jeg har jobbet her siden november ifjord. Har vært permitert 2 måneder fra mars. Og vært borte fra jobb en måned nå pga barnehagene var stengt og dermed ikke nok arbeid for alle. Denne perioden betalte nav meg. har jeg først og fremst rett på pensjon penger med tanke på at jeg ikke har jobbet 20% absolutt hver måned selv om det ikke var min feil? og vil jeg få disse pensjon pengene jeg har opptjent om jeg jobber her et år til etter å ha fyllt 20 år? Eller vil pensjon opptjening starte fra jeg har fylt 20 år? Anonymkode: 94d86...d1a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Fikk du dagpenger når du var permitert? Anonymkode: 4d6ca...245
anon321 Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Alt kommer ann på avtalen du har. For min del, i min siste lønnsavtale, så står følgende: Alle ansatte over 20 år og i 20% stilling blir innmeldt i bedriftens pensjonsordning. Nå er jeg såpass mye eldre enn 20, at for min del så var ikke det en relevant problemstilling, men om du har tilsvarende i din kontrakt så vil jeg tro at du ikke meldes inn før du er fylt 20. Du har ikke rett på pensjon fra arbeidsgiver når du er permittert. Anbefaler deg å spørre din arbeidsgiver direkte om disse spørsmålene.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk du dagpenger når du var permitert? Anonymkode: 4d6ca...245 Ja Anonymkode: 94d86...d1a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg jobber som vikar via byrå for barnehager. (PVS) Jeg er 19 år, men fyller 20 i otkober. Jeg har jobbet her siden november ifjord. Har vært permitert 2 måneder fra mars. Og vært borte fra jobb en måned nå pga barnehagene var stengt og dermed ikke nok arbeid for alle. Denne perioden betalte nav meg. har jeg først og fremst rett på pensjon penger med tanke på at jeg ikke har jobbet 20% absolutt hver måned selv om det ikke var min feil? og vil jeg få disse pensjon pengene jeg har opptjent om jeg jobber her et år til etter å ha fyllt 20 år? Eller vil pensjon opptjening starte fra jeg har fylt 20 år? Anonymkode: 94d86...d1a Det vil bli mikroskopisk pensjonsoppsparing som følge av dette, om det blir noe (må ha totalt minst ett år med minst 20 % hos samme arbeidsgiver, trenger ikke være sammenhengende) så jeg ville ikke brydd meg. Anonymkode: 05837...27b 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Fikk du på nyåret et brev om pensjonspenger fra PVS? Slik jeg har forstått det må du ha jobbet 20% i løpet av året for å få pensjonspenger. Det vil si at dersom du har jobbet i tre måneder. Men noen steder så må man ha fylt 20 for å få pensjon. Jeg jobbet også som vikar i barnehage (ikke PVS) og begynte ikke med pensjonsparing før jeg fylte 20 selv om jeg hadde jobbet der i 1 år allerede. Anonymkode: 56807...6fb
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 Du tjener opp pensjon i folketrygden mens du mottar dagpenger, grunnlaget er det samme som dagpengegrunnlaget ditt. Du taper altså ikke noe opptjening der. https://www.nav.no/no/person/pensjon/alderspensjon/alderspensjon-for-deg-fodt-i-1963-eller-senere#chapter-4 Anonymkode: 7508b...70e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå