Gå til innhold

Mat uten sukker, mel, melk og kjøtt

Humas

Anbefalte innlegg

Jeg er anbefalt å prøve å spise restriktivt fremover. Forslag til nettsteder, matvarer, erstatninger, frokoster, middager? (Spiste spagetti m kjøttsaus her om dagen, spagetti fy, kjøtt fy, pastasaus fy(sukker), parmesan fy, smør fy. )  Så, synes dette virker vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det virker merkelig, ikke bare vanskelig.

Anonymkode: 96b10...6c2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altfor sukkeravhengig, blir dårlig i mage av mel og melk ig vi er anbefalt å redusere kjøttforbruket. Altså ikke en spesifikk diett men blanding av flere dietter er d jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkeravhengig er det ikke noe som heter. Hvorfor blir du dårlig i magen av mel? Er du allergisk mot melk må du kutte ut det. Å redusere kjøttforbruket er ikke det samme som å kutte ut kjøtt. Hvilken bakgrunn har den som har "anbefalt" dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis bønner og linser. Dette er en kjempegod linsegryte https://greenbonanza.com/2014/08/29/linsegryte-med-kokosmelk-koriander-ingefaer/

Green bonanza har helt sikkert mange andre oppskrifter for deg. Chili sin carne er også godt. 

Kan du spise havregryn, eller er alt av mel- og korn-sorter uaktuell? Dette er iallfall et godt brød med havregryn https://www.lindastuhaug.no/2016/03/31/proteinrikt-havrebrod/ Kan du spise havregryn, kan du også lage deg havregrøt på vann/havremelk/kokosmelk. Smoothies/smoothiesbowl er også gode alternativ til frokost. Eller chia-grøt https://iform.nu/sunn-mat/kostholdsrad/derfor-bor-du-starte-dagen-med-chiagrot Istedenfor skyr/yoghurt, kan du bruke melkefri yoghurt fra alpro, kogurt eller lignende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det er en alternativ terapeut da, så mange har nok meninger rundt det.. Jeg craver veldig på sukker, sluker sjokolade, smågodt, kaker og sukkersøte drikker f eks. Er ikke allergisk mot mel, men mel nå inneholder veldig mye gluten, så verdt forsøket. Jeg synes det hun ber meg gjøre virker fornuftig i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være alternativ, tenker han/hun temmelig mainstream. Det er jo det som er det vanlige nå, er det ikke det - "maten er problemet, kutt ut alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Humas said:

Jeg er anbefalt å prøve å spise restriktivt fremover. Forslag til nettsteder, matvarer, erstatninger, frokoster, middager? (Spiste spagetti m kjøttsaus her om dagen, spagetti fy, kjøtt fy, pastasaus fy(sukker), parmesan fy, smør fy. )  Så, synes dette virker vanskelig.

Kanskje du kan kutte noen ting men ikke alt? Det er vanskelig å skulle kutte så mye uten å være ekstremt motivert for det... Selv tok jeg en måned med Whole30 i juli, hvor man kutter de tingene du nevner, unntatt kjøtt (selv spiste jeg fisk den måneden, men ikke kjøtt) for å få litt mindre oppblåst mage, og det funket bra. Etter de 30 dagene begynner man å re-introdusere matvarer litt etter litt for å se hva man føler seg bra med. For meg personlig var det nyttig å kutte sukker totalt, fordi jeg spiste litt for mye sjokolade før, og å bare spise mindre funket aldri. (Whole30 er ikke lavkarbo siden man spiser det man vil av grønnsaker og frukt, men det blir jo i det fleste tilfeller mindre karbo enn det gjennomsnittsnordmannen spiser til vanlig.)

Google "Whole 30 recipes" for ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du kutte ut kjøtt? Det er ikke lurt. Kjøtt er det sunneste vi kan spise. Det inneholder alle vitaminer og mineraler vi trenger i de formene som er lett opptakelig for kroppen. Vi har spist hovedsaklig kjøtt i 4.5 millioner år, minus de siste få tusen år. Du kan jo heller prøve carnivore? Spis rent kjøtt, stek i animalsk fett, drikk vann, krydre med salt. Det er jo den ultimate eliminisjonsdietten fordi dette er mat alle tåler. Mange ender opp med å fortsette å spise slik fordi de føler seg så bra. Vær obs på at magen blir litt i ulage de første to ukene mens den venner seg til kostholdet.

Anonymkode: e349f...a2f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du som kjøttspiser spiser til vanlig kan du også spise vegansk, bare du unngår gluten og sukker? Burger med glutenfritt brød, grønnsaksgryte med kokosmelk, linsegryte, grønnsakslasagne(glutenfrie plater), taco med bønner, stekt ris med karri og tofu eller veganske vårruller og sushi? 

Anonymkode: c7cfb...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke anta at glutenfritt er sunt (da snakker jeg om glutenfri erstatninger som brød, lasagneplater osv som nevnt over). Det er MYE stivelse i det, og jeg kjenner folk som har gått opp i vekt av å bare endre til glutenfri erstatninger, i stedet for å spise renere mat.

Jeg ville heller aldri anbefalt noen å unngå mel eller gluten før de er sjekket for cøliaki. 

Hvis problemet er sukker, så start der. Du trenger ikke gjøre alle disse endringene. Hvorfor gjøre det så vanskelig for seg selv, når du ikke har vitenskapelig grunn for det? 

Anonymkode: 1da38...3a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kan spise fisk og skalldyr, så bare sjekke ut paleo-oppskrifter uten kjøtt? Da finner du masse gode oppskrifter.

Unngå glutenfrie erstatningsprodukter, som flere har nevnt over. Kornfritt er uansett noe helt annet enn glutenfritt.

Anonymkode: 75ac8...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du kutte ut kjøtt? Det er ikke lurt. Kjøtt er det sunneste vi kan spise. Det inneholder alle vitaminer og mineraler vi trenger i de formene som er lett opptakelig for kroppen. Vi har spist hovedsaklig kjøtt i 4.5 millioner år, minus de siste få tusen år. Du kan jo heller prøve carnivore? Spis rent kjøtt, stek i animalsk fett, drikk vann, krydre med salt. Det er jo den ultimate eliminisjonsdietten fordi dette er mat alle tåler. Mange ender opp med å fortsette å spise slik fordi de føler seg så bra. Vær obs på at magen blir litt i ulage de første to ukene mens den venner seg til kostholdet.

Anonymkode: e349f...a2f

Det går da helt fint å kutte kjøtt!

Anonymkode: 9f7ec...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...