Gå til innhold

Hvordan få en tykk kremet pastasaus

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en diettvennlig pasta; Kok pasta, sil av vannet, hiv litt lett creme fraiche og litt lett philadelphia i pastaen, rør om det det har "smeltet" og blitt en slags tjukk saus i pastaen. Tilpass med urter/krydder evt, en liten teskje pesto :) 

Skrevet

Men om du bare vil ha den sausen du lagde litt tjukkere, kan du lage en jevning først, eller tilsette maizenna

Skrevet

Pastavannet! Da får du en deilig tykk kremet saus! Det er virkelig gull! 

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har nylig begynt å eksprimentere litt på kjøkkenet. Skal nemlig ned i vekt, og da er det greit å lage mat fra bunnen av slik at jeg vet nøyaktig hva og hvor mye jeg får i meg. Så her om dagen skulle jeg lage en kremet pastasaus.. Jeg startet med å steke litt løk og sopp i margarin og hev oppi litt buljong utblandet i vann når grønnsakene var blanke. Lot det småkoke litt til vannet var redusert en del, også hev jeg oppi matfløte og lot det småkoke i 5-10 minutt før jeg blandet det sammen med pastaen. Men det ble jo nesten som pasta i suppe, sausen var ikke tjukk eller kremete nok til å sette seg skikkelig godt fast i pastaen. Noen som har tips? Tenkte å gjerne tilsette litt ost, men ønsker helst å ikke måtte få i meg flere hundre kalorier i tillegg da fløte inneholder en del fra før av, og jeg likte dessuten smaken med de ingrediensene jeg brukte. 

Anonymkode: 81980...22a

Er soppen fersk eller fra boks?

Fersk sopp stekes best i tørr panne da soppen avgir mye veske underveis i stekingen. Du kan tilsette løken mens soppen stekes. Da trenger du ikke tilsette vann. Buljonterningen kan smuldres oppi samtidig, men du kan vurdere å bruke italiensk krydderblanding istedenfor. Kun halv tskje. Da får du smak uten det skjulte fettet i buljongen.

Hvilken type buljongterning bruker du? Er det grønnsaksbuljong inneholder den gjerne usunn plantefett. Margarin egner seg ikke til kremet pastasaus. Da er Meierismør bedre, men det er også unødvendig åb bruke siden du skal bruke matfløte eller kremfløte for å få en saus. Kremfløte kan oppleves som søtere enn matfløte. Jeg bruker derfor kun matfløte, ca 1 dl for 1 person. 

Ønsker du å ha sausen tykkere kan du tilsette 1 egg i sausen rett før servering som da vil gjøre sausen en anelse kornete/tykkere. Kcaloriene fra egget passer inn om du fjerner smøret fra stekingen.

Dette gjør jeg:

Jeg steker bacon, har oppi bittelitt salt og pepper, samt italiensk krydderblanding fra TG Fridays, deretter litt rødløk og evt hakket gulrot, pluss mye grønne erter. Heller over 1 dl matfløte og lar det surre i noen minutter til sausen er den tykkelsen jeg vil ha. Heller over kokt pastaskjell som kun er avsilt varmt vann og ikke tilsatt oljer eller smør, og heller ikke skylt i kaldt vann. Sausen trekker seg godt inn i pastaen. For litt variasjon har jeg oppi litt hvt ost, alt ettersom hva jeg har liggende.

Anonymkode: 16b95...43f

• Liker 2
Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg ville brukt kremfløte om du ønsker en tykkere saus. Matfløte inneholder mindre fett enn kremfløte og da blir den ikke like tykk.

Du kan også bruke creme fraiche. Ikke lettvariantene.

Lettvariantene av både fløte og creme fraiche tåler mindre varme så bedre å gå for de med mer fett. 

Skrevet

Jeg liker å bruke 1-2 ts smøreost (f.eks. kremgo naturell), en liten klunk melk og litt av pastavannet når jeg lager kremet pastasaus. Veldig fin base som man kan smakstilsette med hvitløk, salt, pepper, finrevet ost, og persille.

(Jeg pleier også å koke pastaen ca 1 minutt mindre enn på pakken, og har pastaen oppi sausen og lar den tykne ordentlig rundt pastaen rett før servering)

Anonymkode: dec65...36f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...