Gå til innhold

Hvordan få en tykk kremet pastasaus

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt å eksprimentere litt på kjøkkenet. Skal nemlig ned i vekt, og da er det greit å lage mat fra bunnen av slik at jeg vet nøyaktig hva og hvor mye jeg får i meg. Så her om dagen skulle jeg lage en kremet pastasaus.. Jeg startet med å steke litt løk og sopp i margarin og hev oppi litt buljong utblandet i vann når grønnsakene var blanke. Lot det småkoke litt til vannet var redusert en del, også hev jeg oppi matfløte og lot det småkoke i 5-10 minutt før jeg blandet det sammen med pastaen. Men det ble jo nesten som pasta i suppe, sausen var ikke tjukk eller kremete nok til å sette seg skikkelig godt fast i pastaen. Noen som har tips? Tenkte å gjerne tilsette litt ost, men ønsker helst å ikke måtte få i meg flere hundre kalorier i tillegg da fløte inneholder en del fra før av, og jeg likte dessuten smaken med de ingrediensene jeg brukte. 

Anonymkode: 81980...22a

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1402971-hvordan-f%C3%A5-en-tykk-kremet-pastasaus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag pastaretter på ekte italiensk vis, de inneholder ikke fløte. Et par oppskrifter jeg er bruker ofte er:

Pasta Carbonara:

https://www.jamieoliver.com/recipes/pasta-recipes/gennaro-s-classic-spaghetti-carbonara/

Cacio e pepe:

https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/cacio-e-pepe/2188489

Anonymkode: 2914d...8d0

• Liker 3
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lag pastaretter på ekte italiensk vis, de inneholder ikke fløte. Et par oppskrifter jeg er bruker ofte er:

Pasta Carbonara:

https://www.jamieoliver.com/recipes/pasta-recipes/gennaro-s-classic-spaghetti-carbonara/

Cacio e pepe:

https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/cacio-e-pepe/2188489

Anonymkode: 2914d...8d0

Jeg lager det jo med fløte fordi jeg liker det... Er ikke glad i carbonara eller andre kremete pastaretter uten fløte. Smak og behag.

• Liker 1

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dropp vannet og bruk bare fløte. 

Anonymkode: d8925...80c

Blir det noe tykkere for det? Jeg merket ikke at fløten ble tjukk i det hele tatt.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir det noe tykkere for det? Jeg merket ikke at fløten ble tjukk i det hele tatt.

Ja det blir den. Vann er en flytende væske. Fløte blir tykkere ved koking. 

Anonymkode: 81d58...d92

Annonse

Akkurat nå, Brunello skrev:

Det avgjørende er å få i seg mindre kalorier enn man forbrenner. 

Det vet jeg, men man skal spise temmelig lite til de andre måltidene om man skal gå ned i vekt med fløtebaserte middager. Vil funke dårlig for mange.

En pastarett med hjemmelaget pesto ville f.eks. vært enklere å inkorporere i et kalorifattig kosthold. 

Anonymkode: 602c4...a22

• Liker 1
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg, men man skal spise temmelig lite til de andre måltidene om man skal gå ned i vekt med fløtebaserte middager. Vil funke dårlig for mange.

En pastarett med hjemmelaget pesto ville f.eks. vært enklere å inkorporere i et kalorifattig kosthold. 

Pesto er det nesten mer kalorier i enn fløte. Pesto er olje, ost, pinjekjerner og litt basilikum (en potte veier ikke mange grammene).

• Liker 11
Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun lager pestoen uten pinjekjerner og olivenolje, så kanskje. Lett matfløte inneholder f.eks. 119 kcal pr. dl, mens samme mengde pesto (klassisk pesto med olje og pinjekjerner) fort kommer opp i både det dobbelte og tre-fire ganger så mange kalorier for samme mengde,

• Liker 1
Akkurat nå, Brunello skrev:

Pesto er det nesten mer kalorier i enn fløte. Pesto er olje, ost, pinjekjerner og litt basilikum (en potte veier ikke mange grammene).

Man kan lage pesto av mye. Jeg lager det f.eks. med ovnsgrillet paprika, mye urter, en beskjeden skvett olivenolje og uten nøtter. Man trenger heller ikke mye parmesan, om man velger en vellagret skarp variant. Ansjos kan også tilføre pesto den samme umami-smaken.

• Liker 3

Jeg opplever at matfløte ikke er like glad i å reduseres. Har best resultat med kremfløte.

Og så er det heller ikke likegyldig hvilken pasta du bruker. Billigpasta er glattere og tar derfor dårligere til seg saus.

Må også bare kommentere... margarin?!? 🤮 Bruk skikkelig råvarer.

Anonymkode: 3a285...5a5

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...