AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Å snakke om iq er veldig tabu, virker det som. Hvert fall hvis man sier at man selv har høy iq. Hvorfor er dette tabu? Er det fordi man helst ikke skal skryte? Iq er jo heller ikke den eneste formen for intelligens. Et annet aspekt er at det faktisk kan være vanskelig å skille seg ut med spelsielt høy (eller lav) iq. Spesielt som barn, da de med veldig høy iq ikke alltid får nok utfordringer, og høy iq faktisk kan være deler av grunnen til at noen sliter med å passe inn sammen med andre. Burde det vært mindre tabu å snakke om iq, eller er det best at man holder sånt i stor grad for seg selv? Anonymkode: 75793...535 2
Daria Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Selvskryt og selvopptatthet er sjelden så sjarmerende samtaleemne uansett tema. Jeg satt ved siden av lederen av den lokale Mensa-foreningen i et bryllup en gang - han var veldig opptatt av å snakke om det. Det er godt mulig han var intelligent, men han var også en uinteressant dust.. Intelligens - i alle former - er som gode manerer. Man trenger ikke fortelle om det, det er åpenbart om man har det. 3
Aragorn ll Elessar Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 Jeg har aldri forstått poenget med å snakke om IQ, Men jeg har merket at når folk snakker om IQ her på KG så er alle langt over gjennomsnittet noe som er en statistisk umulighet. Dette er det eneste jeg kommer til å si i denne tråden. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 Jeg forstår dette med å skryte og er enig på en måte. Men det å vite ca hva man har i iq, og å få diskutert dette, gjør jo at en lærer mer om hvordan en selv er. Litt sånn som å lære om egen personlighet. Ikke for å sette seg selv/andre i bås, men for å forstå. Det er vel dette med at å hå høy iq blir det positive, mens å ha lav iq på en måte er negativt. Samtidig kan høy iq også være en slags byrde, for da er man et stykke unna snittet, og det et mange en ikke er på bølgelengde med. Jeg forstår at folk ønsker å være med i Mensa for eksempel, for da får man være i felleskap med andre som forstår seg på det området. Burde det ikke sånn sett vært mere akseptert å si at man har høy iq, og at man er med i Mensa? Burde vi ikke slutte å dømme folk for det? Anonymkode: 75793...535 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 4 timer siden, Daria skrev: Selvskryt og selvopptatthet er sjelden så sjarmerende samtaleemne uansett tema. Ja, det ikke uten grunn at beskjedenhet blir sett på som et medmenneskelig trekk. En intelligent og beskjeden mann jeg beundrer er Espen R. Nakstad. Han har en medisinsk doktorgrad, men er også utdannet jurist. Nakstad fremstår alltid som nøktern og ujålete i media, bl.a. i denne podcasten. Anonymkode: fcda7...92c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå