AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Jeg er helt alene med en 10 åring og det nærmer seg konfirmasjon her Jeg har tenkt å spare litt hver måned sånn at denne utgiften ikke kommer som julekvelden på kjerringa. Vi har en liten familie så vi blir ikke mer enn kanskje 20 stykker. I vår familie er det ikke kultur for å hjelpe til med kaker og annet praktisk, folk liker å komme til dekket bord, så regner med at jeg må stå for alt selv. Standard i vår familie er tapas fra catering, en stor marsipankake med bilde, 3-4 kaker til. Fint pyntet lokale, dress til konfirmanten, og høytidelig stemning. Hva vil dette koste? Er det noen uforutsette utgifter her som jeg ikke har regnet med? Anonymkode: 721bc...11d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Det er da ingen lov som sier at du må følge "standard i din familie". Anonymkode: de47a...d86 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er da ingen lov som sier at du må følge "standard i din familie". Anonymkode: de47a...d86 Nei, selvsagt ikke. Men nå ønsker jeg og konfirmanten å gjøre det av fri vilje Anonymkode: 721bc...11d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 Sparer du en tusenlapp hver måned framover, burde det holde. Anonymkode: e55f6...076
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 10.000 for all mat og drikke om dere skal ha det hjemme.. dette er grovt regnet.. ca 500 pr pers. Og så mye trenger det ikke bli om du har det hjemme. dress kan du finne til 1000-2000 kr med skjorte og slips. Blomster kan du plukke selv om du ønsker markblomster. Fotograf koster om du skal ha det, men om en i fam er flink å ta bilder så bruk det du har. bordpynt og lys kan du kjøpe på Nille. Mye fint der. gave til konfirmanten velger du selv utifra hva du ønsker. du kan regne med 13.000 totalt Max . Anonymkode: c1835...094 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt alene med en 10 åring og det nærmer seg konfirmasjon her Jeg har tenkt å spare litt hver måned sånn at denne utgiften ikke kommer som julekvelden på kjerringa. Vi har en liten familie så vi blir ikke mer enn kanskje 20 stykker. I vår familie er det ikke kultur for å hjelpe til med kaker og annet praktisk, folk liker å komme til dekket bord, så regner med at jeg må stå for alt selv. Standard i vår familie er tapas fra catering, en stor marsipankake med bilde, 3-4 kaker til. Fint pyntet lokale, dress til konfirmanten, og høytidelig stemning. Hva vil dette koste? Er det noen uforutsette utgifter her som jeg ikke har regnet med? Anonymkode: 721bc...11d Kan du ha det hjemme? Anonymkode: b9443...6ac
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Vi har regnet minimum 30 000 men så har vi folk som lager kaker Anonymkode: 9c850...bdf
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 Sparer 500 i mnd. Og har 3 år mellom mine barn. Det har holdt fint. Ferdig med en, har neste til neste år så tre år etter der med neste. Har gått ca 10.000 til mat og pynt, 5000 til antrekk til guttene, 4500 til lokale, og 10.000 til gave til de. Jenta blir litt dyrere med bunad, så der blir bunad i stedet for gave -og vi må nok spare litt mer. Hun har sist. Anonymkode: 7481e...fb7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 Det er veldig avhengig av hvor mye du gjør selv, og hvor du legger lista. Vi hadde akkurat konfirmasjon med 20 gjester. Vi hadde gratis lokale, alle kaker ble bakt av oss og familie, tapas til middag, fotograf, dress til konfirmanten, pynt av lokalet. Uten gave kom det på rundt 15 000. Husk at selve konfirmasjonsopplegget også koster litt (1600 kr her). Det som kostet her var gaven. Vi valgte å legge lista for den på den summen det omtrent koster for bunad, som er standard konfirmasjonsgave fra foreldre til døtre her. Og syns det bør være likt selv om det er gutt. Anonymkode: c9b71...5ca
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 PS: stor marsipankake + 3-4 andre kaker blir altfor mye til 20 stk. Vi hadde 4 kaker i vanlig størrelse, og nesten halvparten var igjen. Det hadde holdt med 3 kaker, og spesielt hvis en av de er stor. Så om du bestiller en marsipankake og baker 2 stk selv sparer du fort penger der. Anonymkode: c9b71...5ca
skruf Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 Vi hadde konfirmant for 2 år siden, og veldig mange gjester pga mange søsken på både min og mannen sin side. Så hva vi betalte for catering blir ikke hva det vil bli for deg med 20 gjester. Vi bestilte tapas, og betalte 400kr pr kuvert. Bestilte noen kuverter mindre enn eksakt antall gjester etter anbefaling fra cateringbyrået pga de er kjent for å være rause med porsjonene+vi hadde noen småunger i selskapet som ikke spiser så mye. Droppet dessert pga kakebordet Leide lokale til 2000kr, da var vasking av lokalet inkludert Duker, pynt, talglys, servietter 1000kr (kjøpte litt tykke pene papirduker) Bordkort lagde jeg selv, husker ikke hva det kom på, men var ikke dyrt Drikke; småflasker med farris, div brus, kaffe 800kr. Hadde nok blitt billigere med store flasker, men jeg synes små flasker er penere på et festpyntet bord. I tillegg så lagde jeg flere karafler med vann, isbiter (lokalet hadde isbitmaskin) og enten jordbær, sitron eller agurk i. Det gikk mest av de vannkaraflene, så kunne spart penger og droppet noen flasker farris og brus, satt igjen med endel etterpå. Kunne sikkert levert det tilbake til butikken, men det har lang holdbarhet og ble drukket opp etterhvert uansett. En ting jeg ikke tenkte over og som jeg heller ikke kjøpte, men burde ha kjøpt inn, er kaffefløte. Tenkte ikke over at mange bruker fløte eller melk i kaffen. Så ble en kjapp tur til butikken da der var tid for kake Kjøkkenhjelp 1000kr. Vi valgte å leie inn kjøkken/rydde-hjelp til å hjelpe til med å rydde av etter middagen, vaske kopper og kar, og hjelpe til med å dekke til kaffe og rydde etter kaffen. Dette pga det ikke skulle bli så stress for meg og mannen på selve dagen. Vi ønsker også å ha det kjekt sammen med familien når vi først er samlet, og ikke bruke en så fin dag på rydding og oppvask. Leide inn tenåringsdatteren til venninna mi, hun gikk kokkelinja og hadde erfaring fra storkjøkken og oppvasken der. I tillegg til betaling så dekket vi på til henne også så hun spiste både middag og kaker på lik linje med gjestene Konfirmanrkake/hovedkake 700kr. Vi bestilte hovedkaken/konfirmantkaken av noen som gikk konditorlinjen på yrkesfagskolen, mye billigere enn hos bakeren som skulle ha 2000kr. Og kaken var både like fin og like god på smak. Ellers så bakte både jeg selv, svigermor, mor mi, gjester og venninnene mine (vi baker alltid til hverandre når det er ulike happenings som f.eks bryllup, dåp, runde dager) div kaker. Her er det alltid det som kalles Sunnmørsk kakebord, dvs sinnsykt mye kaker. -jeg er helt sikker på at du har kakebakere blant familier og venner Ts, så jeg ville ha spurt om noen kunne tenkt seg å bakt noe til den store dagen. Tviler på at du får nei, de fleste setter pris på å kunne bidra så kan jo du gjøre gjengjeld å bake til de ved en annen anledning. Kanskje du starter en ny tradisjon der dere baker til hverandre, det er koselig Konfirmasjonsavgift 1500kr. Jenta vår konfirmerte seg kirkelig, og de 1500kr var også konfirmasjonsleir inkludert. Humanetisk konfirmasjon er dyrere, varierer fra fylke til fylke, men mellom 3500-3800kr. Hvis en av foreldrene er medlem i Humanetisk forbund er prisen lavere, 2400-2700kr Klær til den store dagen er også ei utgift. Vi har som sagt jente, og her er det tradisjon med bunad. Vi betalte 6800kr for bunadspakke/stoffpakke fra husfliden og bunaden ble brodere og montert privat. Sølvet hadde hun fra før siden hun opp gjennom årene har fått div bunadsølv i bursdagsgaver og julegaver mtp bunad til konfirmasjonen. Under klesposten er det nok rimeligere hvis konfirmanten er gutt og ikke jente Frisørtime til konfirmanten er også ei utgift mange har Fotograf til konfirmasjonsbilder er også vanlig. Men dette blir ikke gjort på selve dagen, så er ei utgift som kan vente litt. Kan spare endel kroner her hvis du har et skikkelig kamera (ikke mobilkamera) og er flink til å ta bilder og til redigering. Eller om du kjenner noen dyktige hobbyfotografer I etterkant er det vanlig å sende ut takkekort til de som har gitt gaver. Husker ikke helt hva vi betalte, men vi valgte å ikke bestille opp takkekort fra fotografen, det ville blitt dyrt. Så jeg lagde takkekort selv via Foto Knutsen, mye billigere Dette ble et langt svar, beklager for det men konfirmasjon koster endel, så veldig bra at du allerede nå begynner å spare. Og du kan spare mye bare ved å planlegge godt og tenke litt alternativt. Og ikke vær redd for å be om hjelp og tjenester, selv om det er vanlig i din familie å ikke bidra og komme til dekket bord så skal du ikke se bort i fra at mange vil hjelpe. Kanskje er det flere som kunne tenkt seg hjelp men alle tenker som så at det er ikke vanlig så derfor spør de heller ikke. Kanskje hvis du er den som tar steget og spør om hjelp så starter du en ny tradisjon der dere hjelper hverandre
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du ha det hjemme? Anonymkode: b9443...6ac Nei, det blir på leid lokale. Anonymkode: 721bc...11d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå