Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en veldig følsom person, og opplever det av og til som litt vanskelig fordi folk flest ikke tar ting til hjertet slik jeg gjør. Jeg mener, andre er sikkert som meg, men det føles ikke alltid som at det er helt akseptert å være sånn, spesielt i møte med folk som er helt motsatt. Er det flere av dere som er litt følsomme, og har dere noen gode tips til å takle hverdagen så godt man kan? Det er ikke det at jeg synes synd på meg selv eller noe altså, er egentlig glad for at jeg kan føle så mye, det gir ekstra glede i livet også. Men vi alle har ting som vi synes er vanskelige i blant, og følsomhet er en av mine sånne ting. 

Anonymkode: 08fa8...a88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsøk å lese noen bøker om emnet og hvordan du bør takle det - du er ikke alene, har det også sånn.

Anonymkode: d273d...1a3

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsøk å lese noen bøker om emnet og hvordan du bør takle det - du er ikke alene, har det også sånn.

Anonymkode: d273d...1a3

Takk for svar! Kan vurdere det ja. 

Skrevet

Jeg har det også sånn. Merker at jeg er mer følsom enn mange av de rundt meg. Gråter lett, sikkert hver uke i snitt, og tenker/grubler mye over ting. Tenker at det er både positive og negative sider ved det, for det kan jo i blant være litt sitsomt å være sånn også, men jeg liker veldig godt andre følsomme mennesker som jeg kan kjenne meg igjen i :)

Når det gjelder folk som ikke er nær meg, f.eks, kollegaer og andre bekjente, så er jeg ikke like åpen om min følsomhet, så jeg føler vel ikke da at jeg ikke blir akseptert. Det er dermed ikke så ofte i hverdagen at jeg kommer opp i situasjoner hvor følsomheten gir meg problemer. Tenker du at din følsomhet er veldig synlig for andre mennesker? Hvilke situasjoner er det du føler at du ikke er akseptert?

Skrevet
6 minutter siden, Bestemor Piletre skrev:

Jeg har det også sånn. Merker at jeg er mer følsom enn mange av de rundt meg. Gråter lett, sikkert hver uke i snitt, og tenker/grubler mye over ting. Tenker at det er både positive og negative sider ved det, for det kan jo i blant være litt sitsomt å være sånn også, men jeg liker veldig godt andre følsomme mennesker som jeg kan kjenne meg igjen i :)

Når det gjelder folk som ikke er nær meg, f.eks, kollegaer og andre bekjente, så er jeg ikke like åpen om min følsomhet, så jeg føler vel ikke da at jeg ikke blir akseptert. Det er dermed ikke så ofte i hverdagen at jeg kommer opp i situasjoner hvor følsomheten gir meg problemer. Tenker du at din følsomhet er veldig synlig for andre mennesker? Hvilke situasjoner er det du føler at du ikke er akseptert?

Takk for et fint svar, jeg kjenner meg igjen i slik du beskriver også. Er kanskje ikke direkte at jeg føler meg ikke akseptert, men mer ikke alltid forstått kanskje? Det gjelder mest sammen med mennesker som er mindre følsomme selv. Jeg er sånn at jeg tar alt inn, så jeg blir sliten av mye sosiale inntrykk, og føler mye av detaljer i ting ikke alle andre gjør (kunst, natur og musikk for eksempel, kan være så vakkert for meg). Mens noen mennesker er mer opptatt av tings praktiske bruksområder, og av effektivitet, så lever jeg i en litt annen verden.

Så det er vel litt det å sånn sett føle seg annerledes. Noe jeg egentlig er litt forsiktig med å si, for jeg mener ikke at det er bedre eller dårlige, eller at ikke flere er som meg her. Det er bare det at vi er på en ytterkant av spekteret, som gjør at man naturligvis er ulik en del andre.

Om min følsomhet er godt synlig for andre, er ikke helt lett å svare på. Jeg oppfattes nok mest som reservert av folk som ikke kjenner meg. Av de som kjenner meg, så synes det nok mer ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...