Gå til innhold

Sende bekymringsmelding anonymt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen bekjente har noen barn jeg er litt bekymret for. Tenker å sende inn bekymringsmelding da dette bør sjekkes ut. Noen som vet hvordan man kan gjøre dette anonymt?

Anonymkode: 33399...47e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen bekjente har noen barn jeg er litt bekymret for. Tenker å sende inn bekymringsmelding da dette bør sjekkes ut. Noen som vet hvordan man kan gjøre dette anonymt?

Hva som bør sjekkes ut da?

Har du snakket med de?

Kan det være adhd eller andre ting i bildet du ikke vet om? Eller er du beskymret for barna?

Regner med det er virkelige problemer og ikke bare noe du synser for å ødelegge en familie?Kan være veldig tungt og bli feilmeldt..

Anonymkode: fc9f8...1fb

• Liker 4
Skrevet

Ikke så bekymret att du gidder å ta en prat med dem eller google?

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det skjedd noe med de? 

Du kan melde på Internett via kommunen din sin side. 

Anonymkode: d837c...2a7

Skrevet
8 minutter siden, Loff77 skrev:

Ikke så bekymret att du gidder å ta en prat med dem eller google?

Minst 50 prosent av trådene her inne kunne vært googlet. 

I enkelte tilfeller er det med god grunn man ikke "gidder" å ta en prat med familien man er bekymret for, eller en åpen samtale med barnevernet da det kan skape problemer og forverre ting. Hvis man for eksempel er nær bekjent/familie med de det gjelder så er det forståelig at man vil hjelpe men forbli anonym. Det er en grunn til at man kan sende inn bekymringsmelding anonymt.  

Anonymkode: fc2fb...466

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva som bør sjekkes ut da?

Har du snakket med de?

Kan det være adhd eller andre ting i bildet du ikke vet om? Eller er du beskymret for barna?

Regner med det er virkelige problemer og ikke bare noe du synser for å ødelegge en familie?Kan være veldig tungt og bli feilmeldt..

Det er bare tull og skremselspropaganda å si at man ødelegger en familie pga en bekymringsmelding. 

Dumme utsagn som dette kan føre til at noen vegrer seg for å melde. 

Anonymkode: bdfd3...cd7

• Liker 12
Skrevet

Det er bare tull og skremselspropaganda å si at man ødelegger en familie pga en bekymringsmelding. 

Flere burde vegre seg for å melde tullete ting. Alt for mange saker som bare er tulleting og barnevernet er forpliktet til å undersøke alt som kommer inn. Er dere klar over hvor mye tid som blir kastet bor? Tid som kunne blitt brukt på skikkelige saker?? Der det faktisk er grov omsorgssvikt, overgrep og vold... Tror ikke folk her inne eier forstand på hva som er reelle bekymringer når det kommer til foreldre og barn. Her er dere bare opptatt av at barna må være i seng til 1845 og ikke på lekeplassen før 0900, er noe utenfor rammene så må det jo selvsagt være noe galt i hjemmet...

Anonymkode: a9a1e...e42

• Liker 11
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere burde vegre seg for å melde tullete ting. Alt for mange saker som bare er tulleting og barnevernet er forpliktet til å undersøke alt som kommer inn. Er dere klar over hvor mye tid som blir kastet bor? Tid som kunne blitt brukt på skikkelige saker?? Der det faktisk er grov omsorgssvikt, overgrep og vold... Tror ikke folk her inne eier forstand på hva som er reelle bekymringer når det kommer til foreldre og barn. Her er dere bare opptatt av at barna må være i seng til 1845 og ikke på lekeplassen før 0900, er noe utenfor rammene så må det jo selvsagt være noe galt i hjemmet...

Igjen. Det du sier er feil. 
Det er så mange barn som ikke fanges opp fordi ingen melder og ingen vil blande seg. 

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er så mange barn som ikke fanges opp fordi ingen melder og ingen vil blande seg. 

Jeg var et barn som ble fanget opp, omgitt av andre barn som ble fanget opp, og jeg unner ingen å gå gjennom noe slikt.

Å late som om barnevernet i Norge ikke er preget av massive systemfeil som har ødelagt liv er uforsvarlig. Det må med i en diskusjon om bekymringsmeldinger. 

Anonymkode: 3b579...f6d

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Og en del av de barna som ikke fanges opp, utsettes også for grov omsorgssvikt, overgrep og vold.

Fra min egen barndom husker jeg et barn som tilsynelatende sleit med noe, som aldri var helt uttalt. Lærere og andre unnlot å sende bekymringsmelding, fordi foreldrene virket så ressurssterke og flotte.

Ingen vil fornærme dem ved å sende bekymringsmelding på grunnlag av de vage tegnene på at barnet ikke hadde det bra. Barnet er i dag voksen, og har massive psykiske skader. Kanskje kunne noe av dette vært unngått dersom barnevernet hadde pratet med barnet i 6-7 årsalder, og vurdert tiltak.

Hensynet til barna skal alltid gå først! Hvorvidt foreldrene kan oppleve at det er tungt å bli «feilmeldt» og barnevernet har lav kapasitet kommer i andre rekke. 

• Liker 7
Skrevet

Nei det er helt sant. Det er utrolig sårt og tungt å få meldinger på deg som ikke er sanne. Og de skal på skolen,i barnehagen, helsesøster,lege, og venner og familie skal avhøres. Hjemmebesøk. Det er bra de sjekker for mye enn for litr.Og det er bra der det går bra og de ser hva som er sant og ikke. Men det er også en veldig stor påkjenning for en familie, og et forhold.Spesielt om det er en nær som melder. (hevn osv). 

Og vet om flere som har vært borti det samme.

Det er godt folk passer på og melder der det trengs hjelp.JA! Har vokst opp med omsorgsvikt.Og unner ingen andre det.Barn skal ha det trygt og godt.

Noen melder for alt og ingenting.Men de må jo sjekke ut. Og så er det gjerne de som burde fått hjelp de ikke får hjulpet.

• Liker 6
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er og mange som blir feilmeldt eller meldt for helt tullete ting..Og så bruker de ressursene på de og ikke på andre som virkelig trenger hjelp!! For de er oftest de som ikke får beskymringsmeldinger på!

• Liker 6
Skrevet

Jeg vokste opp med omsorgssvikt men ingen sa ifra, fordi det var fasadehjem.

Vi skal være veldig glade for at folk melder en gang for mye enn en gang for lite!

Og barnevernet har veiledningsplikt til foreldre som sliter det er ikke nødvendigvis for å ta fra dem barna.

Anonymkode: dab51...e03

• Liker 8
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var et barn som ble fanget opp, omgitt av andre barn som ble fanget opp, og jeg unner ingen å gå gjennom noe slikt.

Å late som om barnevernet i Norge ikke er preget av massive systemfeil som har ødelagt liv er uforsvarlig. Det må med i en diskusjon om bekymringsmeldinger. 

Dette kan jeg skrive under på. Jeg var et slikt barn og det bv utsatte oss for unner jeg ingen.

Anonymkode: 21f3c...458

• Liker 2
Skrevet

Ts burde stikke nesen i sine egne saker. Der den hører hjemme. 

Anonymkode: ec38b...fbe

• Liker 2
Skrevet

Barnevernet har rom for forbedringer. Det har også ettervernet, veiledning av fosterforeldre osv osv. 

Det betyr ikke at man skal slutte å sende inn bekymringsmeldinger. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det er jo klart og tydelig at det ikke er mange her inne som faktisk har innsikt i barnevernet og måten man jobber på innenfor etaten. At man ikke forstår at bekymringsmeldinger om ubetydelige ting tar ressurser fra de som virkelig trenger det er bare tragisk. Det er ikke nok folk i barnevernet til alle sakene de får inn, er ikke nok fosterhjem, er ikke nok beredskapshjem, er ikke nok oppveksthjem... Man evner ikke å ta noe mer enn de alvorlige sakene og til og med de har man ikke nok ressurser til, man vil aldri få det heller.

Og noen ganger må man rett og slett tenke at ting ikke skal være perfekt, det skal være godt nok, alt skal ikke være A4. Når man får inn meldinger på at barn har kommet i barnehagen med syltetøyflekker på genseren, eller at barnet var våken kl. 23... Det er bare så meningsløst.

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, bv gjør mye bra også,  slutt med skremselspropaganda

Anonymkode: bc7e4...463

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...