AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #21 Skrevet 26. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før var det ihvertfall mulighet for å aktivere og deaktivere kontaktløs betaling, men det er noen år siden. Dette tror jeg ikke stemmer, men vis meg gjerne en kilde hvis jeg tar feil. Anonymkode: 7c1ca...efe
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #22 Skrevet 26. august 2020 21 hours ago, AnonymBruker said: Noen som har prøvd å holde mobilen over da?😃 Anonymkode: 3a1ad...465 Ja. Bruker mobilen mye Anonymkode: bc295...39c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #23 Skrevet 26. august 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste kan gå noen timer før de oppdager at kortet er borte. Dette er ikke et problem for meg, men har du tenkt over at ikke alle behersker nettbank? Da er det ikke bare til å overføre når man trenger penger. Anonymkode: 7c1ca...efe Beherske? Nå vet jeg ikke hvordan komplisert bank du har. Men her logger du inn i appen, med pinkode. Nederst på første side står det "overføring" også trykker du på der, til og fra konto og hvor mye, godta. Vanskeligere er det faktisk ikke. De aller fleste evner å lære seg å overføre fra konto til konto. Er lettere enn å betale regninger og en person med eget bankkort og kontroll over egen økonomi evner å betale regninger også. Bruker du ikke app så kan du bruke nettbrett eller PC og gå innpå en nettside og følg alt over. Det er ikke så vanskelig og om du ikke ønsker å sette deg inni det så må du bare skylde deg selv. Anonymkode: 88802...4aa
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #24 Skrevet 26. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette tror jeg ikke stemmer, men vis meg gjerne en kilde hvis jeg tar feil. Anonymkode: 7c1ca...efe Hos min bank, før da "tæpping" var nytt så måtte jeg kontakte banken for å aktivere. Nå er det nok normalt og en "default" greie som er med kortene. Anonymkode: 88802...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #25 Skrevet 26. august 2020 Jeg har gått helt over til å betale med mobil og klokke. Har nå droppet hele lommeboken, førerkort har jeg jo også på mobilen. Så lommeboken tar jeg bare med en sjelden gang Anonymkode: bfad5...907
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #26 Skrevet 26. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beherske? Nå vet jeg ikke hvordan komplisert bank du har. Men her logger du inn i appen, med pinkode. Nederst på første side står det "overføring" også trykker du på der, til og fra konto og hvor mye, godta. Vanskeligere er det faktisk ikke. De aller fleste evner å lære seg å overføre fra konto til konto. Er lettere enn å betale regninger og en person med eget bankkort og kontroll over egen økonomi evner å betale regninger også. Bruker du ikke app så kan du bruke nettbrett eller PC og gå innpå en nettside og følg alt over. Det er ikke så vanskelig og om du ikke ønsker å sette deg inni det så må du bare skylde deg selv. Anonymkode: 88802...4aa Så sneversynt. Det finnes syke folk og det finnes eldre. Anonymkode: 7c1ca...efe 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #27 Skrevet 26. august 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos min bank, før da "tæpping" var nytt så måtte jeg kontakte banken for å aktivere. Nå er det nok normalt og en "default" greie som er med kortene. Anonymkode: 88802...4aa Det var ikke det du skrev tidligere, da skrev du at man kunne deaktivere. Anonymkode: 7c1ca...efe
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #28 Skrevet 26. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det var ikke det du skrev tidligere, da skrev du at man kunne deaktivere. Anonymkode: 7c1ca...efe Nei hun skrev at man kunne det tidligere, nå visste hun ikke Anonymkode: bc295...39c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #29 Skrevet 26. august 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei hun skrev at man kunne det tidligere, nå visste hun ikke Anonymkode: bc295...39c Man har aldri kunnet deaktivere. Anonymkode: 7c1ca...efe
SPOCA Skrevet 26. august 2020 #30 Skrevet 26. august 2020 (endret) Tæpping er noe i dag som aktiveres i terminalene. Det ligger default i terminalene (stort sett), og har egentlig eksistert i mange år, flere år før det faktisk ble påkrevd. Man har rett og slett vært veldig trege i Norge. De fleste terminaler i Norge er jo egentlig fra utlandet hvor tæpping har vært en stor greie i mange år. Har man tæpping på kortet sitt i dag kan det ikke deaktiveres (eller, det kan det vel egentlig strengt tatt, men det er noe bankene er lite villige til å gjøre), og det er vel generelt sett ikke noe bankene har ønske om å fjerne. Særlig i "disse koronatider". Når det gjelder transaksjoner er det bygget inn en rekke mekanismer for å forebygge at kort blir misbrukt. Blant annet at man blir spurt om å teste pinkode ved et visst beløp eller antall transaksjoner. Det gjelder også hvis man f.eks bruker kortet innen svært kort tidsrom (tenkt situasjon hvor en tyv kjøper seg 20 pakker med tyggispakker og skal betale for en og en pakke hver for seg for å kunne tæppe mange ganger). Så skal det dog sies at man har jo sett en stor nedgang i skimming/svindel, mye fordi folk faktisk nå i mindre grad viser koden sin. For det må jeg si: folk evner jo ikke å skjule koden sin når de bruker kort. De står gjerne slik at folk bare kan titte over skulderen for å se koden. Så jo, det er vel risker rundt det å tæppe, men generelt sett blir tæpping sett på som en svært positiv ting. Enkelt og greit, og noe jeg selv bruker mye. Endret 26. august 2020 av SPOCA 3
Million Skrevet 27. august 2020 #31 Skrevet 27. august 2020 (endret) Jeg blir stadig bedt om kode når jeg benytter kontaktløs betaling med kortet mitt. Mange ganger etter at jeg har hatt kortet bortil for kontaktløs betaling, blir jeg også bedt om å bare trykke (OK)tasten for å bekrefte belastningen av beløpet på kortet mitt. Det siste der skjønner jeg ikke helt meningen med. Sjekker jo beløpet i displayet før jeg setter kortet bortil, og det er jo min bekreftelse på at "Ja, dette beløpet er ok"....? Endret 27. august 2020 av Million
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #32 Skrevet 27. august 2020 14 hours ago, AnonymBruker said: Man har aldri kunnet deaktivere. Anonymkode: 7c1ca...efe Jeg kunne det på mitt første kort fra DnB. Eller sette grensen til 0 som i praksis er det samme. Anonymkode: bc295...39c
-jk- Skrevet 27. august 2020 #33 Skrevet 27. august 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Personlig så har jeg aldri mer enn 1000 kr på brukskonto. Om jeg skal kjøpe noe spesifikt som koster mer så fører jeg over dette der og da med mobilbank. Brukskonto er altså den kontoen som er knyttet til selve kortet, om folk ikke forstår det. Det handler om å ta litt ansvar for egne eiendeler. Om du har 20.000 knyttet til bankkortet ditt så er det din egen feil at du mister de pengene om kortet blir stjålet. Det tar sekunder å overføre mellom kontoer. Anonymkode: 88802...4aa Det der fungerer dårlig for oss som kun bruker kredittkort når vi handler (betaler selvsagt hele regningen hver måned). Limit på BankNorwegian-kortet jeg bruker er vel 100.000,-. Men som nevnt av andre, mye sikrere med "tæpping" enn å trykke kode i ett sett i tilfelle noen ser koden din. Med "tæpping" får de neppe tømt det for mer enn en tusenlapp eller så, har de koden er det mye verre.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #34 Skrevet 27. august 2020 24 minutter siden, Million skrev: Jeg blir stadig bedt om kode når jeg benytter kontaktløs betaling med kortet mitt. Mange ganger etter at jeg har hatt kortet bortil for kontaktløs betaling, blir jeg også bedt om å bare trykke (OK)tasten for å bekrefte belastningen av beløpet på kortet mitt. Det siste der skjønner jeg ikke helt meningen med. Sjekker jo beløpet i displayet før jeg setter kortet bortil, og det er jo min bekreftelse på at "Ja, dette beløpet er ok"....? Det er fordi du har knyttet et fordelsprogram til kortet. For eksempel Trumf eller Æ fra Rema, da må du uansett trykke OK. Tæpper alltid når jeg har mulighet, bruker også mobilen innimellom og skulle gjerne brukt den mer - aller helst skulle jeg droppet hele lommeboka. Dessverre tilbyr ikke min dagligbank ApplePay. Anonymkode: 00e6e...99b
Gjest ti10 Skrevet 27. august 2020 #35 Skrevet 27. august 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Beherske? Nå vet jeg ikke hvordan komplisert bank du har. Men her logger du inn i appen, med pinkode. Nederst på første side står det "overføring" også trykker du på der, til og fra konto og hvor mye, godta. Vanskeligere er det faktisk ikke. De aller fleste evner å lære seg å overføre fra konto til konto. Er lettere enn å betale regninger og en person med eget bankkort og kontroll over egen økonomi evner å betale regninger også. Bruker du ikke app så kan du bruke nettbrett eller PC og gå innpå en nettside og følg alt over. Det er ikke så vanskelig og om du ikke ønsker å sette deg inni det så må du bare skylde deg selv. Anonymkode: 88802...4aa Ja, det er ikke noe problem for de fleste av oss, men det er fremdeles en del eldre som ikke har nettbank, tilgang til nett hjemme osv. Det kan man mene hva man vil om, men det er ikke bare bare å lære seg nye ting når man er 80+.
Gjest ti10 Skrevet 27. august 2020 #36 Skrevet 27. august 2020 31 minutter siden, Million skrev: Jeg blir stadig bedt om kode når jeg benytter kontaktløs betaling med kortet mitt. Mange ganger etter at jeg har hatt kortet bortil for kontaktløs betaling, blir jeg også bedt om å bare trykke (OK)tasten for å bekrefte belastningen av beløpet på kortet mitt. Det siste der skjønner jeg ikke helt meningen med. Sjekker jo beløpet i displayet før jeg setter kortet bortil, og det er jo min bekreftelse på at "Ja, dette beløpet er ok"....? Det varierer vel litt fra butikk til butikk, blant annet avhengig av beløp.
norw Skrevet 27. august 2020 #37 Skrevet 27. august 2020 Egentlig et veldig dårlig opplegg. Håper at vi får erstattet dette med noe annet iløpet av noen år.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #38 Skrevet 27. august 2020 På 25.8.2020 den 21.05, Undermann skrev: Men hva med sikkerheten da tenker jeg, som vel er hele vitsen med koden? Hvis noen stjeler et kort, kan de jo bare gå å "tappe" med det overalt? 🤔 Det er stikkprøver innimellom der man må taste kode. Man må taste kode på beløp over 500 og på ca hver 4. kjøp(tror jeg, kommer sikkert an på total sum også) Anonymkode: c18c2...ff0
Titania Skrevet 27. august 2020 #39 Skrevet 27. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er stikkprøver innimellom der man må taste kode. Man må taste kode på beløp over 500 og på ca hver 4. kjøp(tror jeg, kommer sikkert an på total sum også) Anonymkode: c18c2...ff0 Det er lenge mellom hver gang jeg taster kode i hvertfall. Kommer kanskje et par ganger tett på hverandre når jeg må taste den, men ellers går det ofte mer enn en måned mellom hver gang. Men kan jo være det er avhengig av banken man har kanskje - mulig de har noe egne sikkerhetsgreier.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #40 Skrevet 27. august 2020 Akkurat nå, Titania skrev: Det er lenge mellom hver gang jeg taster kode i hvertfall. Kommer kanskje et par ganger tett på hverandre når jeg må taste den, men ellers går det ofte mer enn en måned mellom hver gang. Men kan jo være det er avhengig av banken man har kanskje - mulig de har noe egne sikkerhetsgreier. Jeg har både egen erfaring og fra butikken jeg jobber i. Enkelte dager føler jeg nesten alle må taste kode, også på beløp under 500, andre dager bare noen få og da sikkert fordi de har brukt kortet flere ganger på kort tid eller oversteget en viss totalsum. Anonymkode: c18c2...ff0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå