Gå til innhold

Kortterminal: Bare holde kortet over

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn at man kan betale i kortterminalen, med å bare holde kortet over displayet
i stedet for å taste inn koden: er det helt greit?
Har gjort det en del ganger nå, fordi andre gjør det og det funker hvertfall.
Men er det bare å gjøre det sånn, ingen betenkeligheter? Syns  bare det virker nesten litt for enkelt :bond: 

Skrevet

Det er så enkelt ja. 

Anonymkode: 2cbe2...0da

• Liker 7
Skrevet

Noen som har prøvd å holde mobilen over da?😃

Anonymkode: 3a1ad...465

Skrevet

Så lenge summen er under 500 kr er det mulig med "tapping" uten å taste kode. Men etter x antall ganger "tapping" vil man få beskjed en gang iblant om å taste kode selv om summen er under 500 kr, for å sikre at kortet ikke misbrukes/er stjålet.

Anonymkode: 3e3c9...4f3

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har sett folk betale både med mobil og med smartklokke.

Anonymkode: 3e3c9...4f3

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jobber i butikk og det er noen innimellom som bruker mobilen ja, men det er få. Tapping gjør deri mot 98% (tapping er å holde kortet over)

Anonymkode: 0a7a6...c4a

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min bruker mobilen sin og jeg bruker klokka mi😁

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så enkelt ja. 

Men hva med sikkerheten da tenker jeg, som vel er hele vitsen med koden?
Hvis noen stjeler et kort, kan de jo bare gå å "tappe" med det overalt? 🤔

• Liker 4
Skrevet

Dårlig ide når det kommet til sikkerhet syns jeg. En kan vel holde på en stund med ett stjålet kort. Kanskje en gang i mnden jeg må ty til kode ved kontroll.

Anonymkode: cbc49...107

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Undermann skrev:

Etter et visst antall kjøp må man bruke kode uansett sum. Men ja, man kan jo svindle folk for småsummer før man trenger koden.

Anonymkode: c47a7...afb

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, Undermann skrev:

Man må etter x antall kjøp taste koden. Det er også en grense man ikke kan overstige uten å måtte taste koden. 

Skrevet

Grensa er 500kr. Blir nærmest aldri bedt im kode. Kan  mang tusen en kan få ut, enkelt.

( her er løsningen å ikke ha mer enn 5-6 tusen på kortet)

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

tapping er å holde kortet over

"Tæpping" med æ kalles det visst faktisk.🙂 ( Søkte på det nå, for å finne ut mer om disse greiene)

Skrevet

Dette har jeg gjort i et par år allerede. Det regnes som helt sikkert,og tryggere å tæppe på småkjøp en å risikere å vise pinkode i køen. For et års tid siden ble det vel krav om at alle bankterminaler måtte være aktivert for det. Matbutikkene var veldig treige med å komme i gang. 

Anonymkode: a2dbd...3d5

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, Undermann skrev:

"Tæpping" med æ kalles det visst faktisk.🙂 ( Søkte på det nå, for å finne ut mer om disse greiene)

Tror det er lurt å huske å stave det med æ og ikke med a. Tapping av et kort betyr jo at man blir frastjålet penger. 

Anonymkode: 7755c...86c

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig ide når det kommet til sikkerhet syns jeg. En kan vel holde på en stund med ett stjålet kort. Kanskje en gang i mnden jeg må ty til kode ved kontroll.

Altså.. dårlig ide? Om kortet ditt blir stjålet så tar det deg 2 sek å sperre det. du kan enten ringe banken på et døgnåpent nummer eller logg inn i nettbanken på mobil, nettbrett eller pc og sperr kortet på sekundet. Enten gjør det selv eller ta kontakt med banken via døgnåpen chat. Om du er så fjern at du ikke merker at du har mistet kortet ditt før det har gått timer og til og med dager, så er du problemet og ikke sikkerheten generelt. 
Det er ditt kort og ditt ansvar. Om du ikke ønsker kontaktløs betaling så kan du kontakte banken og deaktivere det eller gjør det i nettbanken om det er mulig hos din bank. 
Som sagt, ditt kort og ditt ansvar og om du ikke evner å passe på pengeboken din eller kortet ditt, så burde du kanskje revudere å eie et bankkort. 

Personlig så har jeg aldri mer enn 1000 kr på brukskonto. Om jeg skal kjøpe noe spesifikt som koster mer så fører jeg over dette der og da med mobilbank. Brukskonto er altså den kontoen som er knyttet til selve kortet, om folk ikke forstår det. 
Det handler om å ta litt ansvar for egne eiendeler. Om du har 20.000 knyttet til bankkortet ditt så er det din egen feil at du mister de pengene om kortet blir stjålet. Det tar sekunder å overføre mellom kontoer. 

Anonymkode: 88802...4aa

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grensa er 500kr. Blir nærmest aldri bedt im kode. Kan  mang tusen en kan få ut, enkelt.

( her er løsningen å ikke ha mer enn 5-6 tusen på kortet)

Mhmm, sikker på dette? Midt kort spør meg jevne mellomrom selv om summen er under 500 kr. 

Bedre å bli svindel med tæpping framfor at noen ser koden og kan tømme kontoen i en handle. 

Anonymkode: 4caf3...372

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. dårlig ide? Om kortet ditt blir stjålet så tar det deg 2 sek å sperre det. du kan enten ringe banken på et døgnåpent nummer eller logg inn i nettbanken på mobil, nettbrett eller pc og sperr kortet på sekundet. Enten gjør det selv eller ta kontakt med banken via døgnåpen chat. Om du er så fjern at du ikke merker at du har mistet kortet ditt før det har gått timer og til og med dager, så er du problemet og ikke sikkerheten generelt. 
Det er ditt kort og ditt ansvar. Om du ikke ønsker kontaktløs betaling så kan du kontakte banken og deaktivere det eller gjør det i nettbanken om det er mulig hos din bank. 
Som sagt, ditt kort og ditt ansvar og om du ikke evner å passe på pengeboken din eller kortet ditt, så burde du kanskje revudere å eie et bankkort. 

Personlig så har jeg aldri mer enn 1000 kr på brukskonto. Om jeg skal kjøpe noe spesifikt som koster mer så fører jeg over dette der og da med mobilbank. Brukskonto er altså den kontoen som er knyttet til selve kortet, om folk ikke forstår det. 
Det handler om å ta litt ansvar for egne eiendeler. Om du har 20.000 knyttet til bankkortet ditt så er det din egen feil at du mister de pengene om kortet blir stjålet. Det tar sekunder å overføre mellom kontoer. 

De færreste går og bærer kortet sitt på gullstol og overvåker det 24/7. Det er sykelig, men du gjør selvsagt som du vil, bare ikke hakk på folk som er normale. 

Og meg bekjent kan man ikke deaktivere tæpping, er det en ny funksjon? 

Anonymkode: 7c1ca...efe

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De færreste går og bærer kortet sitt på gullstol og overvåker det 24/7. Det er sykelig, men du gjør selvsagt som du vil, bare ikke hakk på folk som er normale. 

Og meg bekjent kan man ikke deaktivere tæpping, er det en ny funksjon? 

Det finnes en mellomting. Om du går med kortet ditt løst i lomma, så kan du for det selv om du mister den hele tiden. 
Før var det ihvertfall mulighet for å aktivere og deaktivere kontaktløs betaling, men det er noen år siden. Har ikke satt meg inni det fordi jeg har ikke behov for å deaktivere. Men som sagt, er du redd for tyveri fordi du er slakk på sikkerheten, så ha mindre penger på kontoen da. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes en mellomting. Om du går med kortet ditt løst i lomma, så kan du for det selv om du mister den hele tiden. 
Før var det ihvertfall mulighet for å aktivere og deaktivere kontaktløs betaling, men det er noen år siden. Har ikke satt meg inni det fordi jeg har ikke behov for å deaktivere. Men som sagt, er du redd for tyveri fordi du er slakk på sikkerheten, så ha mindre penger på kontoen da. 

De fleste kan gå noen timer før de oppdager at kortet er borte. 

Dette er ikke et problem for meg, men har du tenkt over at ikke alle behersker nettbank? Da er det ikke bare til å overføre når man trenger penger. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...