Amatariel Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 (endret) Jeg oppdaget tilfeldigvis for et par uker siden at min 5 år gamle jente har blitt veldig tynn i håret, på toppen av hodet. Hun har hår til godt nedenfor skuldrene, men tykt har det aldri vært så dèt er egentlig ikke noe nytt. Men plutselig var håret på toppen så kort, og på sidene nesten gjennomsiktig til skallen. Ikke lenge etterpå, da jeg skulle rydde under sengen hennes, fant jeg flere "dotter" med hår. Sånn typisk dott som man tar av hårbørsten liksom. Veldig krusete og som en ball av hår. Jeg konfronterte henne med dette og måtte spørre hva som hadde skjedd. Ikke så lett å få noe ut av henne, men til slutt når jeg spurte direkte om hun hadde dratt mye i håret sitt så sa hun ja og virket veldig skyldbetynget. Så jeg tror det ligger noe i det. At hun ligger og gnur i senga, kjeder seg før innsoving og så drar i håret. Men er det virkelig mulig? Gjør det ikke vondt? Å dra av håret sitt liksom. Så selv om jeg fikk et ja ut av henne på det, så er jeg fortsatt bekymret. Kan det være noe annet? Er det noen sykdommer som har håravfall på toppen av hodet som aller første symptom? Hun er verdens friskeste barn med masse energi, har ikke sett en forkjølet nese på årevis f.eks. Så har ikke tenkt et sekund på at hun kan være noe syk. Men akkurat dette bekymrer meg da... Har ikke sett noe til håravfall de siste to ukene heller. Men håret hennes har ikke blitt noe tykkere/lenger heller. Veldig treg hårvekst på alle mine barn, men det har likevel aldri gått tilbake. Mener hun hadde tykkere og mer hår for 1 år siden bl.a. Noen som har vært borti noe lignende? Endret 25. august 2020 av Amatariel
Lauv Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 https://nhi.no/sykdommer/hud/har-og-hodebunn/trikotillomani/ 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Det finnes sykdommer hvor man mister hår, ja. Jeg ville fulgt litt med og om du registrerer mer hårtap kan du ta en tur til fastlegen feks for nærmere vurdering. Anonymkode: cb82b...51b
Amatariel Skrevet 25. august 2020 Forfatter #4 Skrevet 25. august 2020 1 time siden, Lauv skrev: https://nhi.no/sykdommer/hud/har-og-hodebunn/trikotillomani/ Takk for link - dette hadde jeg ikke hørt om før. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det finnes sykdommer hvor man mister hår, ja. Jeg ville fulgt litt med og om du registrerer mer hårtap kan du ta en tur til fastlegen feks for nærmere vurdering. Anonymkode: cb82b...51b Skal følge med ja!
Amatariel Skrevet 6. september 2020 Forfatter #5 Skrevet 6. september 2020 Nå har jeg funnet enda mer hår under sengen til jenta. Vi har hatt en rolig samtale der jeg har forsøkt å få mest mulig ut av henne. Hun sier hun har dratt av seg håret, og med beskrivelsene til så tror jeg hun snakker sant. Hva i alle dager skal vi gjøre med dette? Hvor begynner man? Kontakte fastlegen? Det hjelper tydeligvis ikke å bare si til 5-åringen at hun ikke skal gjøre det mer, for hun lovte jo sist å ikke dra mer i håret.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #6 Skrevet 6. september 2020 2 minutter siden, Amatariel skrev: Nå har jeg funnet enda mer hår under sengen til jenta. Vi har hatt en rolig samtale der jeg har forsøkt å få mest mulig ut av henne. Hun sier hun har dratt av seg håret, og med beskrivelsene til så tror jeg hun snakker sant. Hva i alle dager skal vi gjøre med dette? Hvor begynner man? Kontakte fastlegen? Det hjelper tydeligvis ikke å bare si til 5-åringen at hun ikke skal gjøre det mer, for hun lovte jo sist å ikke dra mer i håret. Det høres ut som trikotillomani. Hadde begynt hos fastlegen og nevn da spesifikt trikotillomani da det ikke er sikkert fastlegen kjenner til det. Ofte er det veldig mye skam knyttet til det og det er vanskelig å la være å nappe/dra ut håret da det oppleves som avstressende. Virker hun stresset eller urolig? Har det skjedd noe i livet hennes/deres i det siste? Prøv å snakk med henne om hva hun gjør og tenker på innen hun drar i håret. Anonymkode: 374a9...814 3
Amatariel Skrevet 6. september 2020 Forfatter #7 Skrevet 6. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker hun stresset eller urolig? Har det skjedd noe i livet hennes/deres i det siste? Ikke i det hele tatt. Livlig, glad og energisk 5-åring. Bare gode ord fra barnehagen, og livet er veldig stabilt og rolig. Skjønner virkelig ikke dette. Eneste jeg kan tenke er at hun -kjeder- seg. Ligger og gnur litt i senga før innsoving. Kanske vi må sette opp babycall med kamera og følge med henne før hun sovner??
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #8 Skrevet 6. september 2020 Jeg tenker og trikotillomani men og alopecia. Vet at en bekjent hadde alopecia "i bunn" og dro i hårene for det "klødde" på et vis. Da kunne man ikke sette diagnose trikotillomani for hvis man har noe "underliggende" som kan fremkalle det så ja... Anonymkode: 2e8b2...725
Body Lotion Skrevet 6. september 2020 #10 Skrevet 6. september 2020 Anbefaler å ta kontakt med fastlegen slik at hun eventuelt kan henvises til BUP, gitt at det er trikotillomani!
maria1995 Skrevet 31. august #11 Skrevet 31. august Hei, min jente har en uvane med det samme som din jente hadde. Kan jeg spørre om hvordan dette ble løst? 😊
maria1995 Skrevet 31. august #13 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kreft? Anonymkode: 563f6...9fd Har du egentlig lest denne tråden. For en utrolig unødvendig kommentar å komme med. Er det kun for å uroe mødre? Til informasjon får man ikke hårtap av kreft i seg selv, det er det cellegift som fører til.
AnonymBruker Skrevet 31. august #14 Skrevet 31. august maria1995 skrev (15 minutter siden): Har du egentlig lest denne tråden. For en utrolig unødvendig kommentar å komme med. Er det kun for å uroe mødre? Til informasjon får man ikke hårtap av kreft i seg selv, det er det cellegift som fører til. Det er for å være realistisk! Er det bedre å se forbi slike tegn? Så kreften får utvikle seg? Vet om endel som kunne ha blitt reddet om de hadde tatt affære tidlig nok! Slutt å være oversensitiv!!!!vær REALISTISK! Anonymkode: 563f6...9fd
AnonymBruker Skrevet 31. august #15 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er for å være realistisk! Er det bedre å se forbi slike tegn? Så kreften får utvikle seg? Vet om endel som kunne ha blitt reddet om de hadde tatt affære tidlig nok! Slutt å være oversensitiv!!!!vær REALISTISK! Anonymkode: 563f6...9fd Ja og vi som er fra 70- tallet sier det som det er! Vi er mer hardføre! Vi tåler en støyt! Vi tar ikke alt personlig! Grow some balls! Anonymkode: 563f6...9fd
maria1995 Skrevet 31. august #16 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er for å være realistisk! Er det bedre å se forbi slike tegn? Så kreften får utvikle seg? Vet om endel som kunne ha blitt reddet om de hadde tatt affære tidlig nok! Slutt å være oversensitiv!!!!vær REALISTISK! Anonymkode: 563f6...9fd En er jo ikke realistisk når man sier det kan være kreft. Kreft gir ikke hårtap og da er det helt unødvendig å nevne det. Det er medisinen mot kreft som gir hårtap, da vet man jo at man har kreft.. Jeg spør spesifikt etter råd på den problemstillingen som er utgangpunkt for tråden. 2
Amatariel Skrevet 31. august Forfatter #17 Skrevet 31. august maria1995 skrev (2 timer siden): Hei, min jente har en uvane med det samme som din jente hadde. Kan jeg spørre om hvordan dette ble løst? 😊 Oi denne tråden hadde jeg glemt 😅 Men ja, vi løste problemet med å kjøpe sånn silkelue til å sove med, for barn. Flott og rosa med fine mønstre. Alt håret var inni den, så ikke noe å dra i når hun la seg. Så uvanen forsvant med dette. Etter noen måneder turte vi slutte med luen, og det gikk heldigvis bra. Ikke mer hår å finne på gulvet, så det var rett og slett bare en uvane. Tok over ett år før håret begynte å tykne og se normalt ut da, rakk det akkurat til skolestart Nå er hun 10 år og har SÅ tykt og fyldig hår. 1
maria1995 Skrevet 31. august #18 Skrevet 31. august Tusen takk for godt tips. Vil gjerne prøve det ut, nevnte det for jenta mi nå og ho nekter allerede å bruke lue så ja... 😅
Amatariel Skrevet 31. august Forfatter #19 Skrevet 31. august maria1995 skrev (2 timer siden): Tusen takk for godt tips. Vil gjerne prøve det ut, nevnte det for jenta mi nå og ho nekter allerede å bruke lue så ja... 😅 Du får vise henne hvor mange kule som finnes Bl.a: https://fyndiq.no/produkt/silke-satin-bonnet-3-packs-barn-satin-hair-bonnet-perfet-4deaac3048894ad8/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå