Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som kan være ganske kontrollerende. Vi har kjent hverandre hele livet, så i voksen alder har jeg naturlig nok kuttet henne litt ut på enkelte områder, spesielt hvor det er alkohol involvert. F.eks er det vanskelig å gå ut på byen med henne. Føler at jeg må planlegge det nøye på forhånd, for hvis det skjer noe uventet mens vi er der, kan du vedde på at det blir drama..

Eksempel: Hun blir sur hvis noen andre møter en fyr på byen, og ikke hun, for da føler hun seg som "femte hjul på vogna". Hun blir sur hvis noen ønsker å dra tidligere hjem, for da "føler hun seg ditchet". Hun blir sur hvis noen vil ha med seg kjæresten sin, for "nå er det jentekveld".

Vi er i 30-årene. Og jeg kan ikke huske at jeg noen gang ikke har unnet vennene mine å ha det gøy, jeg synes det er hyggelig om de tar med kjæresten og jeg blir ikke sur om noen vil tidlig hjem. Jeg har vært i ett langt forhold, og har ikke vært med så ofte ut de siste par årene, men hører jo hva som skjer med de andre jentene i gjengen når de er ute. Hun ene hadde blitt med en fyr hjem, og min venninne hadde bombet henne med mld'er og tlf'er, for å få tak i henne og var liksom så bekymret, fordi denne venninna ikke bodde i hennes by. Men vi er da voksne, selvstendige mennesker! Vi kommer oss hjem på egen hånd!

Jeg er nå nysingel og har vært ute med henne ett par ganger. Én gang ble jeg kjent med en fyr, men siden jeg hadde avtalt å sove hos henne den natta (hun bor 1t unna meg), så avviste jeg han. Selv om hun sovnet lenge før meg, turte jeg likevel ikke å dra å møte han, i frykt for at hun skulle våkne og bli sur og kalle meg respektløs el. Nå skal vi ut igjen snart, bare vi to, og jeg føler at jeg må følge hennes pipe og ikke kan gjøre hva jeg vil. Ikke at jeg MÅ bli med noen, men jeg ønsker å føle meg fri og ha det gøy igjen. Vi drar ofte ut i hennes by fremfor min, fordi det er større der, og da blir det til at jeg overnatter hos henne. Hvis hun hadde møtt en fyr på byen, hadde hun tatt han med hjem, selv om jeg lå på sofaen..

Hvordan kan jeg ta opp dette med henne, uten at hun "føler seg angrepet"?

Anonymkode: cfe56...58e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å ta det opp med henne som i "den store samtalen", bare slutt å finn deg i å bli herset med. Det er ikke hun som bestemmer hva du skal gjøre og ikke gjøre selv om dere går ut sammen. Hun kommer ikke til å slutte med dette før hun ser at du setter foten ned.

Skrevet

Her tenker jeg at mye kan oppnås med litt tydeligere kommunikasjon i forkant. Jeg ville sagt at "hvis jeg ender opp med en mann i kveld så sender jeg deg en melding hvor jeg er. Kommer hjem i morgen rundt kl..." 

Jeg er en av disse som noen kan oppleve som kontrollerende. Jeg mener ikke å være det, folk må så klart gjøre som de vil. Har ingen moralske skrupler sånn og driter i hva folk gjør. Men jeg syns det er kjipt at ALLE anledninger ender opp som sjekkekveld eller fyllekveld, feks dersom en er en gjeng ute sammen som har det gøy og alle bare forsvinner. HVER gang.

Så jeg foretrekker egentlig bare litt forutsigbarhet for min egen del. Hvis jeg vet hvordan det blir, om jeg kanskje kan forvente at du sover et annet sted, så er jeg mentalt forberedt på det. Helt ok.

Kanskje du kan prøve en slik tilnærming? 

Anonymkode: 17fee...6df

• Liker 5
Skrevet

jeg er alltid bekymret for om mine veninner er trygge, hvis vi er på byen. vi mld hverandre når vi er hjemme. kanskje jeg er litt kontrollerende; men er avhengig av en viss forutsigbarhet. takler ikke at for mye går på tilfeldigheter😬så forstår egentlig både ts og denne veninnen. tydeligere kommunikasjon er ofte nøkkelen

Anonymkode: 1b9aa...613

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksempel: Hun blir sur hvis noen andre møter en fyr på byen, og ikke hun, for da føler hun seg som "femte hjul på vogna". Hun blir sur hvis noen ønsker å dra tidligere hjem, for da "føler hun seg ditchet". Hun blir sur hvis noen vil ha med seg kjæresten sin, for "nå er det jentekveld".

Jeg måtte le da jeg leste dette eksempelet, for det minnet meg om en sang med Herodes Falsk og Tom Mathisen

Tror du hun mener å være kontrollerende, eller er det bekymring og omsorg som ligger bak?

Anonymkode: f1895...1c7

• Liker 1
Skrevet

er forsåvidt enig med at man ikke tar med seg kjæresten på jentekvelder🤔

• Liker 7
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig, men hun tror alle kvelder er jentekvelder.. Når hun hadde kjæreste og jeg var singel, spurte jeg alltid om kjøresten hennes ville bli med, nettopp fordi vi bare skulle ut.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte le da jeg leste dette eksempelet, for det minnet meg om en sang med Herodes Falsk og Tom Mathisen

Tror du hun mener å være kontrollerende, eller er det bekymring og omsorg som ligger bak?

Anonymkode: f1895...1c7

Det er ikke bekymring, det er overdramatisering. Hvis en av venninnene mine vil dra hjem med noen el, forventer jeg at hun klarer å passe på seg selv. Hvis jeg skulle blitt bekymret for noen, måtte det jo vært fordi jeg ikke følte at de var i stand til å passe på seg selv. Og sånn er det hver gang.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også. Å ha med noens kjæreste eller mann forandrer tonen og legger en demper på moroa. Jentekveld er jentekveld. 

• Liker 1
Skrevet
På 25.8.2020 den 20.16, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som kan være ganske kontrollerende. Vi har kjent hverandre hele livet, så i voksen alder har jeg naturlig nok kuttet henne litt ut på enkelte områder, spesielt hvor det er alkohol involvert. F.eks er det vanskelig å gå ut på byen med henne. Føler at jeg må planlegge det nøye på forhånd, for hvis det skjer noe uventet mens vi er der, kan du vedde på at det blir drama..

Vi er i 30-årene. Og jeg kan ikke huske at jeg noen gang ikke har unnet vennene mine å ha det gøy, jeg synes det er hyggelig om de tar med kjæresten og jeg blir ikke sur om noen vil tidlig hjem. Jeg har vært i ett langt forhold, og har ikke vært med så ofte ut de siste par årene, men hører jo hva som skjer med de andre jentene i gjengen når de er ute. Hun ene hadde blitt med en fyr hjem, og min venninne hadde bombet henne med mld'er og tlf'er, for å få tak i henne og var liksom så bekymret, fordi denne venninna ikke bodde i hennes by. Men vi er da voksne, selvstendige mennesker! Vi kommer oss hjem på egen hånd!

Jeg er nå nysingel og har vært ute med henne ett par ganger. Én gang ble jeg kjent med en fyr, men siden jeg hadde avtalt å sove hos henne den natta (hun bor 1t unna meg), så avviste jeg han. Selv om hun sovnet lenge før meg, turte jeg likevel ikke å dra å møte han, i frykt for at hun skulle våkne og bli sur og kalle meg respektløs el. Nå skal vi ut igjen snart, bare vi to, og jeg føler at jeg må følge hennes pipe og ikke kan gjøre hva jeg vil. Ikke at jeg MÅ bli med noen, men jeg ønsker å føle meg fri og ha det gøy igjen. Vi drar ofte ut i hennes by fremfor min, fordi det er større der, og da blir det til at jeg overnatter hos henne. Hvis hun hadde møtt en fyr på byen, hadde hun tatt han med hjem, selv om jeg lå på sofaen..

Sånne venninner suger energien ut av en. Skulle tro det var meg som hadde skrevet dette. Hadde selv en venninne før som ikke tålte jeg snakka med andre menn. Når alkoholen kicka inn var hun helt fæl. Sjelden jeg gikk ut med henne da det var helt fryktelig. Stygg i munnen og dritt sur når hun ikke fikk oppmerksomhet. Dessuten stolte hun alltid på at jeg fikk henne hjem. Vi var og i slutten av 30 årene den gang. Jeg fikk nok.Det er hun som er problemet ikke du. Jeg kutta henne ut da hun hadde slengt masse dritt om meg. Dette for at folk skulle være med henne og ikke meg. Jeg bare slutta og besøke henne og når hun inviterte meg så hadde jeg alltid en unnskyldning for og ikke komme på besøk. Tror hun skjønte hva som skjedde for hun slutta og ringe. 

Anonymkode: 2db0c...567

Skrevet

Å ta med en fyr hjem når man sover hos andre synes jeg er uhørt. 

Men denne oppførselen kan du ikke akseptere. Jeg ville bare gått ut og sett hvordan det gikk. Hvis du møter noen og vil bli med han hjem, så gjør det. Ikke svar henne på meldinger, eller kanskje du kan svare "det går fint her, ingen grunn til bekymring", da kan hun ikke si hun er redd for deg. Om hun dagen etter er sur så får du sende en melding med beskjed om at hun må ha respekt for sitt liv og dine valg og at hun ikke "eier" deg på byen. Men jeg kan samtidig se det litt fra hennes side også. Da jeg og en venninne var singel samtidig så fikk hun ofte napp på byen. Alle likte henne. Og da føler man seg jo litt ensom der man sitter mens hun pratet mye med en fyr i stedet for meg osv. Forstår jo at man kan gå gå glipp av noe hvis man avviser en fyr (som man faktisk ikke vet om kan bli en potensiell partner en gang). Men da kan man kanskje være tydelig på at "i kveld kan vi godt ha en jentekveld". Også får man holde seg til det og sørge for at det faktisk kun er jentekveld innimellom, men at det gjerne er avtalt. Da kan det også være greit å gå ut steder hvor det kanskje ikke er like typisk å bli sjekket opp. Eller ta en kortere kveld på byen og gå hjem før all sjekkingen begynner og f.eks fortsette kvelden hjemme. Eller kanskje bare ha en venninnekveld hjemme med god mat, vin, prating og film?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...