Gå til innhold

Britisk korthår eller tilsvarende

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips og kjempeflott innspill! 

Ha meg unnskyldt for uvitende spørsmål: men hva er årsaken til at jeg skal være obs på dette med seriøs oppdretter? Er det utelukkende kattens helse, eller har det med andre ting å gjøre? Vaksiner, oppfølging, etc.?

Det viktigste for meg er ikke at det er en ren rase, men at katten er sunn og har lynnet til å være inne. Jeg ønsker jo ikke støtte utsettelse oppdrettere, men så er det jo noe med at dette dyret jo er født uansett, og noen må ta seg av den. 

Kanskje naivt av meg. Men, ja, fersk i "faget".

Anonymkode: 742b8...b55

Seriøse oppdrettere som registrere passer på at det ikke blir innavl, for mange med liknende gener, de gir oppfølgning til kattungene mens de bor der og i etterkant, vaksine og chipping samt helsesjekk skjer. Foreldredyrene er i tillegg også godt testet for sykdommer. Og mye, mye mer. Mange bakgårdsoppdrett er ute etter søte kattunger og å tjene penger.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en Scottish straight, pelsen hans er nyyydelig å kose på. Og han er verdens gladeste, tryggeste, mest sosiale og snilleste katt.

Han er ikke registrert noe sted og har ikke stamtavle, men oppdretterne har likevel gjort en kjempejobb. Bedre katt skal du lete lenge etter ❤️

Anonymkode: 09d95...56f

Synes også scottish straight er så nydelige❤️Ønsker å skaffe meg en selv etter hvert. Kan de være utekatter forresten? 

Anonymkode: d96f3...fed

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes også scottish straight er så nydelige❤️Ønsker å skaffe meg en selv etter hvert. Kan de være utekatter forresten? 

Scottish straight er vel egentlig en brite, bare at den har scottish fold i linjene... Så jeg ville valgt en brite framfor en skotte... Det vanligste her er å bruke britisk korthår for å parre ut scottish fold, man kan nemlig ikke parre fold med fold pga defekten som gjør at ørene er som de er. I et kull etter fold og britisk korthår kan det komme kattunger med brett på ørene= scottish fold, og kattunger med vanlige ører=scottish straight. Derfor ville jeg heller gått for en brite... En scottish straight kan allikevel ikke brukes i briteavl i NRR, pga at man ikke vil ha defekten inn i britenes genpool. 

Anonymkode: f420c...27a

Skrevet
25 minutter siden, Diamant20 skrev:

Seriøse oppdrettere som registrere passer på at det ikke blir innavl, for mange med liknende gener, de gir oppfølgning til kattungene mens de bor der og i etterkant, vaksine og chipping samt helsesjekk skjer. Foreldredyrene er i tillegg også godt testet for sykdommer. Og mye, mye mer. Mange bakgårdsoppdrett er ute etter søte kattunger og å tjene penger.

Det er pengene som er målet med bakgårdsavl. De tar bortimot full pris for kattunger uten tavle. Der foreldrene gjerne er kjøpt med avlsforbud (solgt som kosekatter) og de ikke trenger å tenke på helsesjekker eller noen ting. Mens en seriøs oppdretter har en haug med kostnader, er oppdrett for de useriøse penger rett i lomma. Jeg må være medlem i klubb, betale for et oppdretternavn, importere nye avlskatter fordi jeg har en rase som er sjelden i Norge, stiller ut mye av samme grunn (for å vise fram rasen), og selvfølgelig alt med helsesjekker/UL av hjerte/DNA-tester osv. Jeg har ikke mange kull, og for meg er oppdrett en morsom og kostbar hobby. Et av de første årene jeg holdt på regnet jeg ut hvor mye jeg hadde brukt, i forhold til inntektene, kan si det sånn at det har jeg aldri gjort igjen, jeg vil heller leve i lykkelig uvitenhet ;) 

Men det største problemet for meg, er at hunnkattene som blir brukt i bakgårdsoppdrett får kull etter kull etter kull siden det ikke er noen som helst restriksjoner :( 

• Liker 3
Skrevet

Pelsen er tjukk, og den hårer ekstremt mykje. Den må børstes daglig. Men den er mjuk og god 😍 

Skulle ha min som innekatt men den stakk ut hver gang noen åpnet døra eller et vindu sto åpent. 

kjøp hos seriøst oppdretter. 

Anonymkode: b5bbb...6d4

Skrevet

Glemte å si at eg har berre ein, den klarer seg fint åleine heime, sover jo stort sett på dagtid, men dersom eg har vært for lenge vekke, f.eks dersom eg har seinvakt ein dag og tidlig dagen etter, er den veldig selskap syk når eg kjem heim. Han er aldri innpåsliten oppi ansiktet mitt og slikt men står gjerne på vasken og ser på mens eg pusser tenner eller sitter på disken og kikker på meg mens eg tar utav oppvaskemaskinen. 
Dei blir ganske store. Min er 6,5 kg og mamma sin er 8. Min er jo ute, så han har plass nok. Men det er kanskje lurt å ha et klatrestativ eller noke slikt som dei kan klatre på, dersom dei berre skal vær inne. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å si at eg har berre ein, den klarer seg fint åleine heime, sover jo stort sett på dagtid, men dersom eg har vært for lenge vekke, f.eks dersom eg har seinvakt ein dag og tidlig dagen etter, er den veldig selskap syk når eg kjem heim. Han er aldri innpåsliten oppi ansiktet mitt og slikt men står gjerne på vasken og ser på mens eg pusser tenner eller sitter på disken og kikker på meg mens eg tar utav oppvaskemaskinen. 
Dei blir ganske store. Min er 6,5 kg og mamma sin er 8. Min er jo ute, så han har plass nok. Men det er kanskje lurt å ha et klatrestativ eller noke slikt som dei kan klatre på, dersom dei berre skal vær inne. 

Tusen takk for utfyllende svar😊Er briter kun egnet til å være innekatter eller kan man ha de ute også? 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar😊Er briter kun egnet til å være innekatter eller kan man ha de ute også? 

Min er mye ute. Han har egen dør så han styrer det selv. Begynner det å regne kjem han springende inn. Han er ganske god til å jakte, så hender han tar fangsten med seg inn og 🙈🤢

Skrevet

Ikke kjøp Fold/Straight. Scottish Fold er avlet på en genfeil, definisjonen av uetisk avl. Ja, de er søte. Ja, Finn.no-katten er kjempeskjønn. De ser nydelige ut med de ørene... osv, osv. Det betyr ikke at det er greit. Genfeilen som gir foldede ører kan også føre til feil på andre plasser i kroppen, som er svært smertefullt. Oppdrettere i f.eks TICA i Norge avler selvfølgelig Fold med Britisk Korthår for å unngå Fold x Fold, og det er vel og bra dét, men essensen i oppdrettet er likevel uetisk da en genfeil aldri burde vært avlet på i utgangspunktet.

Derfor anbefaler jeg at du kjøper katt fra NRR hvis du skal ha britte, så vet du at den er ren britisk korthår. Du kjøper selvfølgelig rasekatt med stamtavle, ellers får du en svært dyr huskatt uten noen form for oversikt over sykdomshistorie eller noen ting. Å støtte bakgårdsavl er idiotisk å gjøre. Disse folkene er bare ute etter å tjene penger, og alt går rett i lomma. En registrert oppdretter har masse utgifter og går kanskje i null hvis de er heldige. I noen kull tjener de kanskje litt, og i andre går de kraftig i minus osv. Det er ikke en ekstraintekt, det er en hobby, og de gjør det fordi de er lidenskapelig opptatt av rasens ve og vel, og ønsker å gjøre en god jobb med rasens utvikling. 

At katter er solitære dyr er en sannhet med modifikasjoner. Vi ser at katter søker til andre katter når de ikke har et hjem, og de danner kolonier. De er kanskje mer flokkdyr enn vi er klar over. Løver lever i flokk, for eksempel. I kattekolonier hjelper hunnkattene med å amme og oppdra hverandres kattunger og alle passer på territoriet. De har et samarbeid. Så jeg vil anbefale deg å skaffe to katter dersom du skal ha innekatt. De trives så godt med det, og har stor glede av en artsfrende. Du er gøy å leke med du også altså, men du er jo ingen katt. ;) 

Anonymkode: 9176e...4b7

• Liker 7
Skrevet

Skriver under på at katter ikke er solitære. Det snilleste du kan gjøre for katten din er å gi den en venn mens den allerede er liten. Aller helst søsken. Da vil den ha tryggheten, oppmerksomheten og kjærligheten fra den andre pusen i tillegg til din. Og du trenger ikke ha dårlig samvittighet for lange dager, ikke ha lyst/tid til å leke en dag osv. Og så har de noen som forstår de på deres egne premisser. Mange oppdrettere gir søskenrabatt nettopp av denne grunnen. 

Jeg har hatt britisk korthåret tidligere, og de er en veldig bra rase! Veldig snille, robuste og barnevennlige. Lite pelsstell, myke og omsorgsfulle. Jeg foretrekker jenter da de er mer kreative og morsomme. 

Som flere har sagt er det viktig å være nøye på oppdrett. Har sett for mange som gjør ting halvveis. Dessverre er det de som tjener penger i den bransjen, da det koster mye å gjøre det skikkelig. 

Anonymkode: f0886...a57

• Liker 3
Skrevet

Mine katter er ikke det minste solitære, de sover i en haug blant annet... Det vil si, jeg har ei som ikke er så glad i andre katter, men hun er litt spesiell... Resten er  veldig avhengig av flokken. 

Skrevet

Tusen takk for mange kjempeflotte svart! Jeg har blitt en hel del klokere. 

Jeg har sett litt på oppdrettere, men det jeg er usikker på nå, er hvordan man henvender seg til dem. Sender jeg en melding til vedkommende med litt tekst om meg selv, og spør om de har planer om kull? Eller hva sier man ...? Og når blir evt. spørsmålet om pris dratt inn? Jeg vil ikke bryte noen etiketter. 

TS

Skrevet

Jeg har to britter som innekatter, en på 2 og en på 6mnd. Fikk først han eldste, men var helt tydelig at han ville hatt glede av en lekekamerat. Beste valget vi har gjort, de trives veldig godt i hverandres selskap. Han er sær og selvstendig, mens hun er en en aktiv klovn :) Etter at vi fikk nr. 2 har eldste blomstret, han er mer aktiv, leken og kontaktsøkende. Så jeg anbefaler virkelig to.

Ville meldt meg inn i britisk korthår-gruppen på Facebook. Det er det lett å se seg ut oppdrettere og ta kontakt og evt. sette seg på venteliste. Hannen var skal brukes i avl (registrert i NRR) i høst, så om du er interessert kan du gi en lyd. Vi bor i Bergen :) når jeg har kontaktet oppdrettere har jeg fortalt om meg selv og hva jeg er ute etter i en katt. Og satt meg opp på liste om de har det.

• Liker 1
Skrevet
On 8/26/2020 at 10:21 PM, AnonymBruker said:

Tusen takk for mange kjempeflotte svart! Jeg har blitt en hel del klokere. 

Jeg har sett litt på oppdrettere, men det jeg er usikker på nå, er hvordan man henvender seg til dem. Sender jeg en melding til vedkommende med litt tekst om meg selv, og spør om de har planer om kull? Eller hva sier man ...? Og når blir evt. spørsmålet om pris dratt inn? Jeg vil ikke bryte noen etiketter. 

TS

Du kan sende en mail, fortelle hva du kan tilby en kattunge, hvorfor du er interessert i rasen og hva slags liv katten vil få hos deg (ute/inne, type mat, aktivisering etc). Enkelte raser skal også testes for diverse sykdommer, men om dette gjelder BSH vet jeg ikke. Du kan spørre oppdretteren om foreldrene er testet for noe, og i så fall hva. Hvis du har ønske om kjønn/farge så kan du nevne dette også. Det er selvfølgelig greit å spørre om pris, men om meldingen kun inneholder "hva koster en kattunge fra deg?" så blir du nesten garantert nedprioritert. Gjerne vent til mail nr. 2 før du spør om pris. Jeg spurte aldri om pris på mine to rasekatter, jeg visste hva ca pris lå på og var inneforstått med at jeg måtte betale noe rundt det, og det stemte greit. 

På Rasekatter søker slaver-gruppen på facebook kan du poste et innlegg om deg selv og du kan også forhøre deg om hva slags krav du bør stille til oppdretteren din. Det er mange oppdrettere i den gruppa, og de vil nok hjelpe deg. Du får sikkert noen henvendelser fra BSH-oppdrettere også. 

Anonymkode: 9176e...4b7

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å være så bekymret for hva du sier, da det kommer mange rare henvendelser. Type: jeg vil ha denne. Når kan jeg hente, gjerne uten å spesifisere hvem denne er.

At oppdretter er interessert i hva du kan tilby katten og hvem du er er positivt, selv om det for noen kan bli litt i overkant. Som oppdretter vil jeg gjerne få informasjon om hva du ser for deg og hvordan du tenker om katter, og gjerne sjekke ut om min rase er ett bevisst valg utover at de er søte. Slik at kjøper også er fornøyd og får en katt som dekker deres behov, og at de er forberedt til å dekke pus sine behov. Mye av dette kommer jo frem av seg selv. Og jeg mener også det er helt innenfor å spørre om både pris og søskenrabatt:) 

Anonymkode: f0886...a57

Annonse
Skrevet
På 25.8.2020 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg ønsker meg så inderlig en britisk korthåret eller tilsvarende rase, men jeg har en del spørsmål som jeg ikke har funnet svar på via nettet enda, og håper noen her kan hjelpe meg. Jeg syns rasen er nydelig, men den er også fordelaktig da den må være innekatt. 

Hvor langt unna mitt eget hjem er maks avstand jeg bør se etter katt i når jeg har søk gående? 

Er det i all hovedsak finn.no man benytter seg av?

Er en leilighet med ca 55 m2 gulvareal for lite for en katt?

Forstår at det er en fordel om de er to katter - men bør de flytte inn samtidig, eller kan det komme en nr. 2 på et senere tidspunkt? 

Klarer de seg greit hjemme alene når jeg er på jobb?

Jeg er også veldig, veldig usikker på hva jeg skal skrive i min henvendelse til selger. Har kun henvendt meg på én annonse, men da fikk jeg ikke engang svar (og jeg følte meg kjempedum!).

Er det slik at pelsen på britisk korthåret ikke er noe særlig behagelig å ta på? Jeg forstår ikke helt hva som menes noe den beskrives som "sprø". 

Beklager mulig mange svært dumme spørsmål, men håper noen kyndige har mulighet til å svare meg.

Katten kan du hente hvor som helst, det viktigste er å finne en seriøs oppdretter som virker ålreit. Jeg har brukt finn og facebook for å få kontakt med oppdrettere, og kjent på magefølelsen. Det var en oppdretter i nærområdet jeg virkelig ikke fant tonen med, så jeg endte med å hente min med fly. Kjempehyggelig oppdretter er verdt å reise et stykke for.

I leiligheten din kan du også benytte veggene til katten, sett opp hyller hvor den kan få litt oversikt, titte ut og så videre. Husk å sikre vinduer så den ikke faller ut, og sjekk at du ikke har giftige planter.

Noen britter trives alene, andre trenger selskap. Selv om de er rasetypiske har de egne personligheter, og min minner mer om en hund. Den jeg har nå er en klar alenekatt, mens for mange år siden måtte jeg ha to da den første hadde behov for det. Men jeg er også mye hjemme, og har muligheten for hjemmekontor slik at han ikke er så mye alene. 

Hjemme hos meg vil han bare være inne, men når han er på ferie hos kattepasseren er han bittelitt ute. 

Pelsen til britter er helt fantastisk å ta på, den kjennes ut som en myk kosebamse.

Anonymkode: 54e4e...c5b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...