AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Trenger noen tips her. Om en måneds tid fyller jeg rundt år. Jeg vet ikke hvordan det blir med corona, men tenkte å ha en liten samling med folk jeg kjenner. Før har vi gått ut og spist. Tenkte å gjøre det samme nå. Utfordringen her er en venninne med stort bistandsbehov, som krever mye tilrettelegging. Jeg innser at jeg har tatt veldig mye ansvar for å inkludere henne, og sørge for henting og bringing. Jeg må også lese menyen for henne ( det kan jeg gjøre selvfølgelig), sørge for at det er noe hun liker å spise, og noe som det er fysisk mulig for henne å spise, når hun ikke ser det hun spiser. Blir det for mye bråk, så får hun ikke med seg hva de andre sier. Hvis jeg skal være på henne, så føler jeg at det stresser meg veldig, og jeg mister litt fokus på de andre gjestene. Denne venninnen har BPA, men ikke så mye at hun kan sette av tid i planen til feiring. Hadde hun kunne tatt med en ledsager, så hadde det vært greit, men hun har ingen:( Så hva blir riktig å gjøre her? Invitere, men si at hun må ha med ledsager? Ikke invitere? Finne på noe annet bare med henne, et sted som som er mer tilpasset henne? Anonymkode: 2d4b9...279 1
chi Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Denne var ikke enkel. Og jeg vil berømme deg for å inkludere henne i livet ditt, det betyr nok veldig mye for henne. Kan det være en mulighet for å ha catering til å ha med hjem? 14
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 1 minutt siden, chi skrev: Denne var ikke enkel. Og jeg vil berømme deg for å inkludere henne i livet ditt, det betyr nok veldig mye for henne. Kan det være en mulighet for å ha catering til å ha med hjem? Jeg bor veldig trangt, og med tanke på antall personer, så tenker jeg at det kanskje er best om vi er ute et sted, hvor vi kan ha anbefalt avstand. Men det kommer an på hvor mange vi blir. Hun er jo i risikogruppen, så jeg er jo veldig usikker på hva hun blir med på. Men lurer jo på hva som blir riktig å gjøre her. Anonymkode: 2d4b9...279
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 3 minutter siden, chi said: Denne var ikke enkel. Og jeg vil berømme deg for å inkludere henne i livet ditt, det betyr nok veldig mye for henne. Kan det være en mulighet for å ha catering til å ha med hjem? Dette! Anonymkode: 03c2a...579 1
Gjest LaptopPute Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 Hmm, hva om du hadde en egen bursdagsfeiring hjemme hos deg med bare henne, og forklarte det med at du er bekymret siden hun er i risikosonen, og at du gjerne ville gjøre det sånn da?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 3 minutter siden, LaptopPute skrev: Hmm, hva om du hadde en egen bursdagsfeiring hjemme hos deg med bare henne, og forklarte det med at du er bekymret siden hun er i risikosonen, og at du gjerne ville gjøre det sånn da? Et alternativ, er jo å dele det opp, å invitere henne og to andre venner, på en uformell feiring hjemme hos meg. Da kjenner vi hverandre fra før, og jeg har flere som kan hjelpe til. Det er vel den løsningen jeg heller mest mot nå. Anonymkode: 2d4b9...279 26
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #7 Skrevet 25. august 2020 Jeg ville ikke invitert. Ikke fordi jeg ikke hadde brydd meg, men så lenge du vet at så mye av omsorgsoppgaven faller på deg, som skal feires... Så ville jeg heller ha bedt henne ut på en café-tur hvor dere får kvalitet over samtalen. Hvis du tror hun får vite at du har feiret uten å invitere, så forklarer du (uten å få henne til å føle at hun er en byrde, for det er hun jo ikke. Stort sett..), hvis hun ikke vil få vite så nevner du det ikke. Anonymkode: 87ec2...5e7 8
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #8 Skrevet 25. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke invitert. Ikke fordi jeg ikke hadde brydd meg, men så lenge du vet at så mye av omsorgsoppgaven faller på deg, som skal feires... Så ville jeg heller ha bedt henne ut på en café-tur hvor dere får kvalitet over samtalen. Hvis du tror hun får vite at du har feiret uten å invitere, så forklarer du (uten å få henne til å føle at hun er en byrde, for det er hun jo ikke. Stort sett..), hvis hun ikke vil få vite så nevner du det ikke. Anonymkode: 87ec2...5e7 i fjor, hvor det ikke var rundt år, så droppet jeg å invitere henne. Da dro jeg to venninner et sted for å spise indisk. Nå er det jo rundt år, og derfor må jeg tenkte så det blir riktig. moralsk sett. Hva ville dere foretrukket, hvis dere var den venninnen med handikap som trengte mye tilrettelegging? Å bli invitert, men med forbehold om ledsager, eller ingen invitasjon? Anonymkode: 2d4b9...279 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #9 Skrevet 25. august 2020 Kan du gi henne to alternativer?: Det ene komme med ledsager eller at dere to tar en privat feiring utenom. Anonymkode: 26a95...888 9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #10 Skrevet 25. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du gi henne to alternativer?: Det ene komme med ledsager eller at dere to tar en privat feiring utenom. Anonymkode: 26a95...888 jo det er jo en grei mulighet. Anonymkode: 2d4b9...279
Gjest Dævendøtte Skrevet 25. august 2020 #11 Skrevet 25. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å bli invitert, men med forbehold om ledsager, eller ingen invitasjon? Del det i to, en med henne og en med de andre.
chi Skrevet 25. august 2020 #12 Skrevet 25. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Et alternativ, er jo å dele det opp, å invitere henne og to andre venner, på en uformell feiring hjemme hos meg. Da kjenner vi hverandre fra før, og jeg har flere som kan hjelpe til. Det er vel den løsningen jeg heller mest mot nå. Anonymkode: 2d4b9...279 Dette synes jeg var en fin idé! Da får hun kanskje følelsen av å tilhøre en gjeng, og dere blir flere på oppgaven 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #13 Skrevet 25. august 2020 Jeg syns du med god samvittighet kan droppe å invitere henne. Når det er så krevende for deg å ha henne med syns jeg det er for mye forlangt at du skal ta det ansvaret. Jeg syns også folk som er klar i hodet men krevende ellers bør ha forståelse for at det faktisk ikke alltid er så greit å inkludere. Så kan du heller spise lunjs med henne en dag, invitere på mat hjemme hos del e.l. Anonymkode: 15a3d...795 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #14 Skrevet 25. august 2020 Jeg synes du kan spørre henne hva hun mener. Si at du gjerne vil ha henne med, men at du vil at det blir en god opplevelse for henne også. Spør feks om dette med korona siden hun er i risikogruppen. Hvis du bestiller bord et sted finnes det helt sikkert en restaurant som har egne rom/et bord litt avskjermet sånn at det ikke blir så mye lyder fra andre folk. Hvis hun kjenner noen av venninnene dine fra før kan du kanskje alliere deg meg noen av dem til å hjelpe henne? Det er så viktig å invitere folk som krever litt tilrettelegging, for det er så himla lett å droppe det.. Anonymkode: a23cf...d06 8
AnonymBruker 42 Skrevet 25. august 2020 #15 Skrevet 25. august 2020 (endret) Jeg kan ikke svare på hva som blir "rett" for deg, eller for venninnen din, men personlig (om jeg var venninne) så hadde jeg nok satt utrolig stor pris på om du ringte, eller at vi møttes, og du la det fram slik du selv føler det Endret 25. august 2020 av Beeblebrox 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #16 Skrevet 25. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva ville dere foretrukket, hvis dere var den venninnen med handikap som trengte mye tilrettelegging? Å bli invitert, men med forbehold om ledsager, eller ingen invitasjon? Anonymkode: 2d4b9...279 Å bli invitert, men med forbehold om ledsager. Anonymkode: ab1f6...fe6 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #17 Skrevet 25. august 2020 Kan en annen venn eller et familiemedlem ta hovedansvaret den dagen? Anonymkode: d9587...644 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #18 Skrevet 25. august 2020 Ta med noe godt å spise og besøk henne 🥰 da får dere prate i fred og hun får full oppmerksomhet. Sikkert kjekkere det for henne enn å falle utenfor i en større gruppe. Anonymkode: 47f78...fd7 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #19 Skrevet 25. august 2020 Jeg jobber selv tett på en del personer med alvorlige funksjonshemminger, og skjønner ikke helt hvor problemet ligger? At du henter og bringer ser jeg ikke på som nødvendig, det finnes jo drosje, og antakelig har hun krav på å få kostnadene til transport dekket av det offentlige. Under koronatiltak er det som regel halvert kapasitet på de fleste restauranter i byene, så lydnivået vil sikkert være behagelig. Og å lese menyen for henne kan da umulig være noen big deal. Utover det så trenger du vel ikke ta noe stort ansvar for henne, annet enn hva som er normalt høflig, stille noen spørsmål, introdusere henne for de andre rundt bordet og satse på at de andre gjestene også evner å kommunisere med henne. Hvis hun er såpass fungerende at dere har klart å skape et vennskap, klarer andre også å omgås henne. At hun ikke alltid klarer å henge med i samtalene er en uunngåelig del av enkelte funksjonshemminger og noe hun sikkert er innforstått med, det er mye verre å ikke bli invitert i bursdag i utgangspunktet. Hva er det som stresser deg, helt konkret? Anonymkode: 29ced...eb9 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #20 Skrevet 25. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette! Anonymkode: 03c2a...579 Bare trykk liker knappen som alle andre. Anonymkode: a9be1...1c2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå