AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Hadde første forelesning, og der sto da fagansvarlige og skrøt over strykprosent på nesten 50%, samt gikk i detalj på hvor tungt faget kom til å bli på den enkelte, og hva h*n forventet. Samtidig fortalte ansvarlige at det ikke kom til å bli noe hjelp å få, slik at alt hvilte på vår egen motivasjon. Nå skal det sies at dette er et stort fellesfag som mange studenter må ta, men jeg følte det var litt merkelig presentasjon og fremstilling av et fag? Vet ikke om dette bare var en advarsel for de studentene som har blitt for komfortable med opplegget som var på VGS, eller om det faktisk er normalt med "filter" klasser som dette, i Norske universiteter? Dvs. fag på førsteåret som er designet til å filtrere ut de med umotiverte eller umodne studentene. Anonymkode: 77451...9ec
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Det er for å få dere til å skjønne at dere er på universitetet nå. Ikke videregående. Anonymkode: 0b1ec...cc3 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Hvilket emne er det? Anonymkode: 11d8f...191
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 Det er vel greit å realitetsorientere studentene? Er vel bedre å si det med en gang enn at det kommer som en overraskelse at mange normalt stryker i faget? Anonymkode: 7baf8...164 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 Jeg syns det er greit å prøve å stramme nye studenter opp litt, men det handler heller om å gi de motivasjon og selvtillit istedenfor å bryte de ned. Å skryte av høy strykprosent er bare patetisk. Anonymkode: 2990c...382 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 Tenker at fagansvarlig ikke har noen spesiell forståelse av hva det medfører av potensielle vanskeligheter på arbeidsmarkedet for studentene. Det er få arbeidsgivere som synes det er spesielt imponerende med C og D, selv om faget er vanskelig. Anonymkode: 3d7bc...0d3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #7 Skrevet 25. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at fagansvarlig ikke har noen spesiell forståelse av hva det medfører av potensielle vanskeligheter på arbeidsmarkedet for studentene. Det er få arbeidsgivere som synes det er spesielt imponerende med C og D, selv om faget er vanskelig. Anonymkode: 3d7bc... 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om dette bare var en advarsel for de studentene som har blitt for komfortable med opplegget som var på VGS, eller om det faktisk er normalt med "filter" klasser som dette, i Norske universiteter? Dvs. fag på førsteåret som er designet til å filtrere ut de med umotiverte eller umodne studentene. Anonymkode: 77451...9ec Fagansvarlig handler ikke ut fra fremtidige jobbmuligheter for C og D studenter, men ut fra hva de mener er nødvendig kunnskap i det aktuelle faget. Det er ingen i høyere utdanning som gir karakterer for å være «snille» mot studentene - tenk hvis leger, sykepleiere osv hadde fått bestått eksamen fordi læreren var grei. At de bruker en eksamen som utsilingsmekanisme kan godt hende, men det lønner seg ikke økonomisk for universiteter og høyskoler at mange stryker, så det hadde vært smartere å ta opp færre studenter og gi dem nok undervisning til å stå i faget. Men ikke alt universiteter og høyskoler gjør er logisk og det kan godt hende det er status å jobbe i et fag som har høy strykprosent. Anonymkode: 7baf8...164
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #8 Skrevet 25. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at fagansvarlig ikke har noen spesiell forståelse av hva det medfører av potensielle vanskeligheter på arbeidsmarkedet for studentene. Det er få arbeidsgivere som synes det er spesielt imponerende med C og D, selv om faget er vanskelig. Anonymkode: 3d7bc...0d3 De aller fleste ender jo opp med et snitt på rundt C? På mitt studie deles i alle fall karakterene ut etter en normalkurve, er ikke det vanlig på alle studier? Anonymkode: 2990c...382
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #9 Skrevet 25. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste ender jo opp med et snitt på rundt C? På mitt studie deles i alle fall karakterene ut etter en normalkurve, er ikke det vanlig på alle studier? Anonymkode: 2990c...382 Kan fortsatt en høy strykprosent... Anonymkode: 07a39...732
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #10 Skrevet 25. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan fortsatt en høy strykprosent... Anonymkode: 07a39...732 Jo, men den jeg siterte skrev at C og D ikke er spesielt imponerende, noe det jo da heller ikke er, men jeg tolket det som at den som skrev det mente det var dårlige karakterer, noe en C ikke er. Anonymkode: 2990c...382
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #11 Skrevet 25. august 2020 Det var nok ikke skryt, men en klar advarsel om at dere må jobbe jevnt gjennom hele semesteret, ellers stryker dere. Så slutt å klage, og begynn å lese. Anonymkode: d7521...140 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #12 Skrevet 25. august 2020 At 50% stryker i Exphil handler ikke om at faget er vanskelig eller kravet for å bestå er høye. Men fordi dette er det første faget som møter studentene og fordi dette er faget for de som egentlig ikke studerer. Det første gir seg utslag i at studentene er uerfarne og ikke forstår hva de går til før neste semester. Og det andre fordi dette er studenter som egentlig ikke har tenkt å studere i den forstand at de melder seg opp av forskjellige grunner uten å studere og møter på eksamen enten for å bevisst stryke eller fordi de trodde de kunne hale i land en E uten å lest en eneste side. Nesten alle forelesere på alle untdanningssteder nevner forresten den høye strykprosenten i faget. Anonymkode: 9ce03...f2c 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #13 Skrevet 25. august 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, men den jeg siterte skrev at C og D ikke er spesielt imponerende, noe det jo da heller ikke er, men jeg tolket det som at den som skrev det mente det var dårlige karakterer, noe en C ikke er. En C er ikke en dårlig karakter, men arb.giver har som oftest ingen aning om hva som ligger bak den enkelte karakter. Derfor er det som regel en konkurransemessig ulempe å ha mange tunge fag på vitnemålet. Anonymkode: 3d7bc...0d3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #14 Skrevet 25. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvilket emne er det? Anonymkode: 11d8f...191 Garra exphil. Sjukt høy strykprosent. Anonymkode: 877be...897
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #15 Skrevet 25. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hadde første forelesning, og der sto da fagansvarlige og skrøt over strykprosent på nesten 50%, samt gikk i detalj på hvor tungt faget kom til å bli på den enkelte, og hva h*n forventet. Samtidig fortalte ansvarlige at det ikke kom til å bli noe hjelp å få, slik at alt hvilte på vår egen motivasjon. Nå skal det sies at dette er et stort fellesfag som mange studenter må ta, men jeg følte det var litt merkelig presentasjon og fremstilling av et fag? Anonymkode: 77451...9ec Veldig typisk for første forelesning på universitetet (UiO) også for 10 år siden når jeg studerte - meningen da som nå er å innprente overfor studentene om at universitetsfag har krav om høyere egeninnsats enn på VGS. Så kan man diskutere om den pedagogiske tilnærmingen er riktig (forresten - anno 2010 var det slik at den pedagogiske kompetansen stod ikke helt i nivå med den faglige kompetansen hos den enkelte foreleser - aner ikke hvordan det er nå). Hvertfall for ti år siden så trengte du bare å gi middels til lav innsats i hvilket som helst fag på allmenn VGS for å få til en grei karakter. Det HOLDER IKKE for universitetsfag. Det er jo komisk at så mange stryker på Exphil - det er ikke akkurat et tungt fag vi snakker om her (sammenlignet med hva som venter de kommende årene).. Anonymkode: e1992...fb0 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #16 Skrevet 25. august 2020 Ofte handler det om engasjement mer enn noe annet. Jeg fikk en D i exphil. Husker ikke hva jeg ikke skjønte med det faget. Men i alle andre fag etter det lå jeg på B eller over. Uansett fag, uansett hvor abstrakt. Skjønner godt at folk stryker, det er et drittfag. Anonymkode: 6acd2...776
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #17 Skrevet 25. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig typisk for første forelesning på universitetet (UiO) også for 10 år siden når jeg studerte - meningen da som nå er å innprente overfor studentene om at universitetsfag har krav om høyere egeninnsats enn på VGS. Så kan man diskutere om den pedagogiske tilnærmingen er riktig (forresten - anno 2010 var det slik at den pedagogiske kompetansen stod ikke helt i nivå med den faglige kompetansen hos den enkelte foreleser - aner ikke hvordan det er nå). Hvertfall for ti år siden så trengte du bare å gi middels til lav innsats i hvilket som helst fag på allmenn VGS for å få til en grei karakter. Det HOLDER IKKE for universitetsfag. Det er jo komisk at så mange stryker på Exphil - det er ikke akkurat et tungt fag vi snakker om her (sammenlignet med hva som venter de kommende årene).. Anonymkode: e1992...fb0 Du kan ikke sammenligne exphil med de resterende fagene studenten skal ha fordi det er en vesentlig forskjell der. Studenten har jo forhåpentligvis valgt fag som interesserer den kontra exphil som er noe man MÅ ha. Personlig synes jeg exphil er noe dritt som skulle vært ute av systemet som obligatorisk for lenge siden. Anonymkode: 4e874...0a6 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #18 Skrevet 25. august 2020 Sånn jeg tolker fagansvarlig så sier vedkommende at dette ikke er noe hvilehjem for uinteressert folk og med motivasjon så mener han/hun ikke bare motivasjon, men å forstå at man har ansvar for egen læring og fremtid. Se på dette som en første test i arbeidslivet. Der er det ingen forståelse for sløving, å komme for sent, utsettelser og latskap. Hvis det er ex. phil det er snakk om så kan man sammenlikne det med drittjobben ingen vil ha fordi de fleste synes det er irrelevant. Arbeidslivet er fullt av dager med ting man egentlig ikke har lyst å gjøre, men det å gjøre en god jobb/det beste man kan selv om man ikke liker oppgaven sier noe om karakter hos personen. Anonymkode: c40f8...d82 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #19 Skrevet 25. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig typisk for første forelesning på universitetet (UiO) også for 10 år siden når jeg studerte - meningen da som nå er å innprente overfor studentene om at universitetsfag har krav om høyere egeninnsats enn på VGS. Så kan man diskutere om den pedagogiske tilnærmingen er riktig (forresten - anno 2010 var det slik at den pedagogiske kompetansen stod ikke helt i nivå med den faglige kompetansen hos den enkelte foreleser - aner ikke hvordan det er nå). Hvertfall for ti år siden så trengte du bare å gi middels til lav innsats i hvilket som helst fag på allmenn VGS for å få til en grei karakter. Det HOLDER IKKE for universitetsfag. Det er jo komisk at så mange stryker på Exphil - det er ikke akkurat et tungt fag vi snakker om her (sammenlignet med hva som venter de kommende årene).. Anonymkode: e1992...fb0 Mjæh, jeg har gitt helt middels til lav innsats i mine universitetsfag, og jeg ligger med et resultat på blank C. Vil si at C er en grei karakter, men klart ikke en av de beste. Ellers er Exphil det eneste faget jeg har E i på vitnemålet. Anonymkode: 877be...897
Den Sagnomsuste Skrevet 26. august 2020 #20 Skrevet 26. august 2020 (endret) På 25.8.2020 den 18.29, AnonymBruker skrev: Hadde første forelesning, og der sto da fagansvarlige og skrøt over strykprosent på nesten 50%, samt gikk i detalj på hvor tungt faget kom til å bli på den enkelte, og hva h*n forventet. Samtidig fortalte ansvarlige at det ikke kom til å bli noe hjelp å få, slik at alt hvilte på vår egen motivasjon. Nå skal det sies at dette er et stort fellesfag som mange studenter må ta, men jeg følte det var litt merkelig presentasjon og fremstilling av et fag? Vet ikke om dette bare var en advarsel for de studentene som har blitt for komfortable med opplegget som var på VGS, eller om det faktisk er normalt med "filter" klasser som dette, i Norske universiteter? Dvs. fag på førsteåret som er designet til å filtrere ut de med umotiverte eller umodne studentene. Anonymkode: 77451...9ec Nå vil jeg si at 50 prosent stryk i et emne gjenspeiler både studentmassens iherdighet (eller manglende som sådan) såvel som forelesernes manglende formindlingsevne. Hadde jeg opplevd at annenhver av studentene i mitt emne strøk til eksamen, ville jeg sammen med kolleger ha gjennomgått opplegget kritisk i etterkant. At de skryter av egen formidlingssvikt er svært underlig egentlig. En ting er det faglige tapet ved at mange faller ut, et annet er den økonomiske baksmellen for skolen. Vi får statsstøtte delvis basert på antall studiepoeng avlagt ved Fakultetet. I lengden er det lønna til foreleserne dette koker ned til. Et annet element er skolens anseelse. Med så høy prosent stryk vil skolen fremstå som useriøs og lite prestisjefylt. Endret 26. august 2020 av Den Sagnsomsuste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå