Gå til innhold

Dyre bursdags ønsker fra barnet og dårlig råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en unge på 12 som har bursdag neste måned. Jeg er helt alene med barnet og har ingen støtte fra barnefar hverken samvær eller økonomisk. Fra nav mottar jeg også ingenting. Til bursdagen sin vil barnet ha marsipankake med bilde på «voksen bursdagen» og tapas bord. Vi var i bursdagen til barnets kusine i forrige uke og da var dette menyen. Mitt barn vil naturlig nok ha det samme. Vi er stor familie og blir fort 20 stykker på en voksen bursdag. 

Til barnebursdagen er ønske at det skal feires på lekeland. Dette ønsket har jeg klart å imøtekomme. Her har jeg spart og betalt. Men den voksen bursdagen kom som julekvelden på kjerringa. Jeg hadde tenkt å ha en langpanne sjokoladekake og noen muffins til. Og taco til mat. Tenkte det var godt nok. Men nå kommer ungen og skal på død og liv ha det samme som sin kusine :( Det har jeg virkelig ikke råd til, kake med bilde til 20 personer koster fort godt over 1000kr, så kommer dyr tapas i tillegg. Jeg har snakket om at jeg har dårlig råd og at vi ikke har like mye som alle andre pga kun en inntekt. Men det går ikke inn. Da er det bare sutring og inn på rommet. Kjenner jeg barnet mitt rett blir det en dårlig dag hvis jeg ikke etterkommer ønskene. 

Har dere noen gode tips og råd til meg?

Anonymkode: a80f3...ca4

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Du må begynne å oppdra barnet ditt. OG det begynner nå: ENTEN blir det lekeland ELLER så blir det Tapas og bildekake. Ikke begge deler.

Furting = hjemmelaget kake og ingen lekeland!

Skrevet

Jeg hadde sagt at bildekake har dere ikke råd til, og så laget tapas selv med rimelige ingredienser.

Anonymkode: 412d2...6d0

• Liker 15
Skrevet

Fortell barnet ditt at du også er lei deg fordi dere ikke har råd. Si at bursdagen blir akkurat like fin med en annen kake og taco til mat. Evt. kan du lage noen tapasretter selv, og se om du kan klare å få det rimelig nok. 

Anonymkode: 390f0...ac7

• Liker 3
Skrevet

Oppdragelse. Selvfølgelig skal du ikke kjøpe over evne. 

La det være en fin mulighet til å lære barnet om økonomi. La barnet få se kontoen, forklar hva som er utgifter og inntekter og vis barnet beløpet dere kan bruke og forholde dere til. Dette er det vi har å bruke, dette er det tapas koster. 

• Liker 16
Skrevet

Lær dem at de kan ikke få alt de ønsker seg,

Anonymkode: fd91b...09b

• Liker 11
Skrevet

Kjøpt en ferdig laget sukkerbunn, og first price jordbær syltetøy, kremfløte og en vaniljekrem. Så bestiller du spiselig bilde på nettet. Og laget en bløtkake selv. Så lager du en stor billig skypanne med sjokolade kake. 

Anonymkode: 23b3f...c4a

• Liker 15
Skrevet

Men alt dette kan du jo lage selv dor en billig penge.

Anonymkode: ae3cd...843

• Liker 7
Skrevet

Da må du jo forklare at dere ikke har råd?? Selv min unge på 6 år skjønner det. "Kjære deg, jeg skjønner at du ønsker deg x, men vi har ikke nok penger. Skjønner at du blir lei deg, men vi har ikke penger til det." 

• Liker 8
Skrevet

Du har fått gode råd og tips her :) Vi feirer ikke to dyre bursdager per barn her heller, selvom vi hadde hatt økonomi til det hvis vi prioriterte det. Det er heller ikke slik at hvor dyrt det er har direkte sammenheng med hvor vellykket det blir, og det kan barna gjerne lære seg. 

Anonymkode: 2a419...c36

• Liker 3
Skrevet

Marsipankake trenger ikke å bli dyrt. Sukkerbrød med syltetøy og kremfløte med ferdig marsipanlokk (kjøpes på rull på Rema) koster ikke all verdens. 

Skjønner deg godt, pottesure unger er noe hærk. En vet aldri hvor langt de drar den heller. Det siste en vil er at de ødelegger hele bursdagen, noe den rette furtne ungen gjerne kan.

Tror du bare må involvere bursdagsbarnet, ta han med på butikken for å lære om matlaging og priser. 

Men, du kan sikkert lage en rimelig bursdagstapas? Komme han litt i møte, men ikke på alt. Langpannekake og en marsipankake i tillegg? Eller ønske at alle tar med sin rett til tapasbordet? Litt uforenelig med smittevernhensyn, men kanskje nettopp det er hva du trenger for at et nei lettere blir akseptert?

Hvis han vil ha en arbeidskrevende bursdagsmeny er det rimelig å forvente at han bidrar med jobben. 

Anonymkode: 90566...0f7

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Marsipankake trenger ikke å bli dyrt. Sukkerbrød med syltetøy og kremfløte med ferdig marsipanlokk (kjøpes på rull på Rema) koster ikke all verdens. 

Marsipankake kan jeg enkelt ordne, men han vil ha sånn dyr kake med bilde av han på. Det må bestilles fra konditor og koster over 1000kr, ettersom den skal være stor nok til 20 stykker. 

Skrevet

Vi har aldri middagsservering når vi har familiebursdager her da vi synes det blir for stress. Vi har lite kjøkken. Skriver tydelig k innbydelsen at her blir det bare kaffemat (sier i fra), og har det på et klokkeslett det de fleste har spist middag. Da blir det også litt billigere.

Anonymkode: fc5ba...841

• Liker 5
Skrevet

Jeg har råd til det der i teorien, men to dyre bursdager utgår!! Det du snakker om nå er helt uvanlig i en 12-årsdag. 

Helt greit å lære tolvåringen at de ikke kan få alt de vil, at man må prioritere og si noe om H s ting faktisk koster. Du skal også spare til komf snart, og det som ønskes av barnet her er i komf kategori. 

Mine barn får beskjed om at ønsker er for dyre, så enkelt er det. Ingen har da vondt av det

Anonymkode: c496c...319

• Liker 14
Skrevet

Jeg har forresten åtteårs dag med familiefeiring i helgen. Det blir pølser (kun fordi noen kommer rett fra jobb) og enkel kake. Det å skulle lage middag til hele familien i barneselskap er vel ikke helt vanlig er det? Holder det ikke med kake? 

• Liker 6
Skrevet

Jeg er jammen glad for at mannen min og jeg tok løpefart og forklarte ungen her fra 2 års alder og fremover at: (1) Barn og voksne som tror at kjøpekaker er mer stas enn de man planlegger og lager sammen hjemme er del av en kultur som vi i vår familie ikke ønsker å identifisere oss med. (2) Barn og voksne som skryter av lekelandbursdager har bare betalt seg unna å lage en koselig feiring selv, hvilket betyr at de går glipp av det utrolig fine ved å fikse dette sammen, og/eller de har  syk forelder/dårlig plass/annen begrensende faktor i familien som FAKTISK gjør at DE går glipp av ting de andre 364 dagene i året sammenliknet med oss som har tid og ork til å gjøre dette her SAMMEN. Man skal ikke si det til dem med mindre de provoserer, men vi vet at det er sånn. SELV OM vi faktisk har penger til å kjøpe oss fri fra mange sene timer med kostymer, baking, pynting osv. 

(3) Det er mer kjærlighet, og mer ressurssterkhet, i den bunaden slektningen syr til deg, den hjemmesydde bursdagspynten, det egendesignede unike pepperkakehuset, den prinsessekjolen vi sydde av en gammel gardin da du var syk, og den fossilkaken vi laget sammen som ble så rar at det hjalp da vi gravde litt i den og stakk inn en Playmo-spade, enn i ALT det picture perfect, svindyre RÆLET som [sett inn person] kjøper inn uten å løfte en finger selv. Vi bruker tid og viser hverandre kjærligheten ved å gjøre det SAMMEN - de bruker penger slik at de kan bruke den tiden på andre ting. Det er en prioritering de andre gjør, og det har de lov til. Akkurat som VI har lov til å vite at det skyldes kulturforskjeller.

Anonymkode: 6be48...b56

• Liker 11
Skrevet

Som mange over skriver: det er mulig å kjøpe spiselig bilde på nettet, det koster ikke så mye. Legges oppå marsipankaken du baker selv.

Anonymkode: a0171...1b2

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har aldri middagsservering når vi har familiebursdager her da vi synes det blir for stress. Vi har lite kjøkken. Skriver tydelig k innbydelsen at her blir det bare kaffemat (sier i fra), og har det på et klokkeslett det de fleste har spist middag. Da blir det også litt billigere.

Anonymkode: fc5ba...841

Aødri vært i en voksenbursdag uten middag,  det hører med

Anonymkode: 95909...c19

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forresten åtteårs dag med familiefeiring i helgen. Det blir pølser (kun fordi noen kommer rett fra jobb) og enkel kake. Det å skulle lage middag til hele familien i barneselskap er vel ikke helt vanlig er det? Holder det ikke med kake? 

Jo det er helt vanlig 

Anonymkode: 95909...c19

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Marsipankake kan jeg enkelt ordne, men han vil ha sånn dyr kake med bilde av han på. Det må bestilles fra konditor og koster over 1000kr, ettersom den skal være stor nok til 20 stykker. 

Skjønte det, poenget var å komme han i møte på noe, men ikke alt. 

Anonymkode: 90566...0f7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...