Gå til innhold

Pålegg til barn under 2 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips til pålegg til barn? Vesla på 17 måneder begynner denne uka i barnehagen :) så er litt nysgjerrig til det med matpakker.

Kan f.eks en på 17 måneder få naturell kremost som pålegg? 

Og hva pleide dere og sende med deres små til matpakke? 

Anonymkode: 01bc9...72b

Skrevet

De kan spise det meste av pålegg, send med det som barnet liker. Kremost er da helt ok :) jeg unngår pålegg med mye salt (feks saltpølse, ikke veldig ofte kaviar) og sukker. 

Anonymkode: b0ddc...3b4

Skrevet

Kan vel spise det meste? Men kanskje best med det som ikke kan plukkes av? 😄 Skinkeost, leverpostei, smøreost, prim (av og til)... Bare smør er også en favoritt her 😁

Anonymkode: 117d1...6f6

Skrevet

Ikke send med ting barnet ikke er kjent med og vant til å spise hjemme fra før i hvert fall.

Velg pålegg du vet barnet liker og gjerne spiser. Og begynn evt å prøve ut nye ‘matpakkevennlige’ pålegg hjemme - småttiser har uansett godt av å prøve seg på nye smaker.

Anonymkode: 88069...d31

• Liker 1
Skrevet

Absolutt alt unntatt sjokoladepålegg.

Barn over ett år kan fint spise litt salt pålegg som kaviar og fårepølse, det er ikke store mengdene salt man får i seg av et tynt strøk kaviar på ei brødskive. 

Både brunost og prim er sunne pålegg til tross for at de inneholder sukker (det er ikke stryknin vi snakker om).

Det eneste, som noen over nevner, er at løst pålegg har en tensens til å plukkes av - men min har jammen klart å slikke av det meste av smørepålegg også, når hun har fått ånden over seg.

Anonymkode: e3cb1...7d3

• Liker 2
Skrevet

Jeg laget egg (varierte mellom kokt, røre og omelett) hver dag og spurte skive/polarbrød med feks tubeost, leverpostei, makrell i tomat. 

Anonymkode: 09d05...fd5

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Brukte som regel smørbart pålegg da ungene var små. Leverpostei, makrell i tomat, smøreost (baconosten til Kavli er fortsatt en favoritt her), prim. 

Skrevet

Min 2-åring elsker skive med hummus på :) Både vanlig kikerthummus og den rosa rødbetvarianten. Sunt er det også. 

Anonymkode: 33deb...9ac

Skrevet

Til min datter på samme alder får hun med seg polarbrød eller grove skiver med prim, leverpostei, fårepølse eller smøreost, da dette er ting hun liker. Pleier også legge med til frukt litt andre ting, som feks en halv banan, druer, rips, blåbær, jordbær, kokt broccoli, yougurtpose, små oster, bananlapper eller vafler, bananmuffins. 
Men kun mat jeg vet hun liker hjemme og også føler seg trygg på. I perioder er noe mer populært enn annet.
Bananlapper lager man enkelt, jeg pleier å bruke 1 banan, 1 egg, 1 spiseskje havremel, litt  (under 1/2 teskje)  bakepulver, litt ceylonkanel og litt honning. Stekes på lav varme til de er gyldne 1 spisekje av gangen. Godt for både voksne og barn :) Lager gjerne dobbelt opp og har med til min egen lunsj.

Hos oss så går maten rett i kjøleskapet så den holder seg kald og fersk, ergo kan man ta med nesten det man vil.

Anonymkode: 22415...9e3

Skrevet

Skinkeost, leverpostei, hvitost, prim, makrell i tomat, kremost, syltetøy uten tilsatt sukker (eks. smudi) og servelat spises av ettåringen her i huset. Ellers pakker eg som regel kun 1-2 skiver og heller putter oppi noe attåt som; fiskekake, fiskepudding, blåbær, banan, pære, ostepinner, rosiner, havrefras, smoothie på pose, yoghurt osv. 

Anonymkode: f9351...bdb

Skrevet

Kalkun er det sunneste vel.

Anonymkode: 8ea57...1ac

Skrevet

Ikke så glad i brød da hun begynte i bhg som 2-åring.

Hun hadde ofte oppdelte, rå grønnsaker. Gulrotstaver, paprika i ringer, oppdelte cherrytomater, agurk i strimler, kokt egg.. 

Bær, banan ( en hel eller halv), pastaskruer, yoghurt, skyr eller smoothiepose. Til å begynne med hadde hun knekkebrød og en liten boks pålegg (makrell/leverpostei), etter hvert ville hun ha brød som de andre. 

Bruk det pålegget hun liker og er vant til. 
Vi brukte mye smøreost og leverpostei fordi hun likte det best. Nå er hun eldre og vil helst ha kokt skinke eller salami. 

Anonymkode: 4d7a7...e7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...