Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid slitt med fet hud,men de siste årene har det blitt værre. Øyenskygge holder ikke hele dagen fordi huden blir så fet at det sklir ut eller samles seg i folden i øyelokket. 

Jeg kommer aldri til å bli en som klarer å utføre en hudpleierutine med 10 produkter. Finnes det en løsning som i det minste holder ting litt i sjakk uten at jeg må ruinere meg med 100 produkter? Hvilke produkter trenger jeg eventuelt? Hudpleie er helt ukjent område for meg. Jeg har vanligvis bare brukt vann og intet mer 😅

Anonymkode: 39cbb...396

Skrevet

Er det bare øyelokkene som er fete/oljete, eller gjelder det resten av huden i ansiktet også? Har du kviser/ hudormer, eller er ikke dette noe stort problem? Du trenger forøvrig ikke 10 produkter, det holder lenge med 3-4 produkter og 5 minutter morgen og kveld til daglig. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Roci skrev:

Er det bare øyelokkene som er fete/oljete, eller gjelder det resten av huden i ansiktet også? Har du kviser/ hudormer, eller er ikke dette noe stort problem? Du trenger forøvrig ikke 10 produkter, det holder lenge med 3-4 produkter og 5 minutter morgen og kveld til daglig. 

Får en og annen kvise et par ganger i året, men ikke kjempestore problemer med det. Er veldig fet i pannen, på nesen og øverst på kinnene. 

Jeg kan ikke dette i det hele tatt. Prøvd å lese litt men blir jo overveldet når de anbefaler dagkrem, nattkrem, rens, serum(?), peeling og ting for glød og aldring og en masse ting jeg ikke har hørt om. Jeg vil bare ikke være så fettete. Trenger ikke glød liksom. 😅

Anonymkode: 39cbb...396

Skrevet

Fet hud gir mindre rynker og har mer fukt så det er jo bra. Jeg pleier bare presse litt papir på områdene i ansiktet når huden er for fet så det går bort

Anonymkode: 39ffb...4c6

Skrevet

Min personlige erfaring er at ingen slike produkter fungerer gjennom hele dagen, dessverre. Har prøvd mye rart. Kan jo være noe jeg ikke vet om, men jeg har inntrykk av at de som kommer med tips ikke egentlig sliter med skikkelig fet hud. Jeg bruker mineralfoundation og bruker vanlig pudder gjennom dagen i tillegg, for foundation ser bra ut med en gang, men innen jeg har kommet meg på jobb er jeg oljete. Tørker også bort med papir i blant, men da er jo huden fet igjen innen en halvtime...

Sorry for et pessimistisk svar, men jeg bare tenker at det er fort gjort å bruke masse penger på alle mulige produkter man blir anbefalt, uten at det fungerer. 

Får du fort fett hår også? Jeg går på isotretonoin nå og har for første gang ikke fet hud, men det er jo noe jeg går på pga at jeg har kviser i tillegg. Men jeg hadde også litt mindre fet hud da jeg gikk på Diane p-piller, men den skal man vel også bare gå på hvis man trenger behandling mot kviser.

Anonymkode: d2cf0...780

Skrevet

Jeg slet i mange år med fet og blank hud. En del akne også, men det verste av akne forsvant etter puberteten. Jeg leita høyt og lavt etter noe som kunne hjelpe meg for å ikke se speilblank ut. Fant det aldri..... Brukte kremer med mattifying effekt, og det virker jo bedre enn vanlige kremer. Men ble jo uansett blank. Hadde blotting paper en periode for å tørke vekk litt av det blanke.

De tingene som hadde positiv effekt på min fete og blanke hud var: 

Graviditet. Fikk mye finere og mindre blank hud da jeg var gravid.

P-piller. Går på Diane, og det har hjulpet veldig med akne og fet hud. Litt fet hud har jeg, men skjemmes ikke av huden min lengre.

Alder. Er over 40 nå. Har særdeles lite rynker noe sted i ansiktet siden huden har fått jevnlig smøring av fet hud. Så om mange år kommer du til å se fordelene med denne huden også. Men det suger jo akkurat nå.

Bruke fuktighetskrem. Selv om det siste du kanskje vil er å påføre fuktighet til den fete huden, er det likevel viktig at du gjør det. Jeg bruker de med mattifying, anti-shiny, for fet hud. Det finnes mange varianter, jeg bruker billige merker og det funker helt ok.

Tror ikke det finnes en vidunderkur mot dette dessverre, vi må bare prøve å dempe og forebygge så godt vi kan.

Anonymkode: 7eb7d...b3c

Skrevet

Et tips jeg bruker mer og mer er å legge litt pudder FØR foundation i t-sonen, da er jeg matt litt lengre. Denne fra NYX får øyeskyggen til å sitte hele dagen, er superdrøy og koster ingenting.

https://www.blush.no/product/867964/sminke/oeyne/nyx-professional-makeup-eye-shadow-base-high-definition?gclid=Cj0KCQjw7ZL6BRCmARIsAH6XFDL5CyxqNyQQrGgP8IagMLx3g8Tut3x34PH3J2Rdm0TZPEO5hQPvMa0aAkOCEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Skrevet

Jeg har helt siden tenårene slitt med både fet og uren hud. Har prøvd alt fra billigprodukter til dyre produkter anbefalt fra hudlege. Har de siste årene sverget til tre produkter/rutiner som virkelig har gjort store forskjeller på meg. 

1. Rense huden med micellar-vann morgen og kveld. Produkter: Dr Greve micellar rensevann eller Cosmica micellar rensevann.

2. Retinoid/retinol i ansikt hver kveld. Produkt: PUCA pure and care Retinol serum vitamin A eller The ordinary retinoid granactive 2% emulsion. 

3. Dagkrem for fet hud hver morgen. Produkt: Boots tea tree and witch hazel shine moisturiser. Ikke la deg lure av billig pris, for eg ELSKER denne. 

Skrevet

Ser du har fått mange gode svar og tips allerede, TS. Fet hud kan være hormonelt betinget, så det er ikke sikkert at hudpleieprodukter vil løse hele problemet, selv om de til en viss grad kan hjelpe. Det kan man imidlertid ikke vite før man har prøvd en stund :)

Jeg tenker at det viktigste i første omgang er å forsøke å balansere huden din for å gjøre den mindre fet/oljete. Da er det viktig at du har en god rens som fjerner overskuddstalg fra huden, uten å tørke den ut. Sterkt uttørkende produkter kan faktisk forverre problemet ettersom huden gjerne vil kompensere for manglende fukt ved å produsere mer fett. Huden trenger imidlertid både fukt og fett, som AB# også er inne på. 

Gode renseprodukter for fet hud er f.eks. CeraVe Foaming Cleanser, LaRochePosay Effaclair rensegele eller micellar-rens fra samme merke, Avene Cleanance Ge og Avène Cleanance Gel , dette er forholdsvis rimelige produkter med ingredienser som hjelper til å løse opp overflødig talg på hudoverflaten. 

Etter rens kan du bruke The Ordinary Niacinamide 10% + Zink 1%. Niacinamide (pro-vitamin B3) kan hjelpe til å minske/balansere hudens talgproduksjon, og det samme gjør sink. 

Deretter bruker du en oljefri, fuktighetsgivende krem eller gel, f.eks. LRP Effaclair Mat, Avène Cleanance Mat eller Paula's Choice Clear Oil-free Moisturizer.

Disse produktene kan du bruke både morgen og kveld, men prøv deg fram med niacinamideserumet, det kan bli litt heftig å starte med dette to ganger pr. dag. Vær også oppmerksom på at ingen av kremene inneholder solfakor, så du bør bruke en solkrem i tillegg på dagtid. Alternativ kan du bruke en dagkrem med solfaktor, men da bør du ha en egen fuktighetskrem uten solfaktor til bruk om natten. 

Solkremer tilpasset fet hud er bl.a. denne, denne og denne.

Etterhvert kan du jo også vurdrere å investere i et produkt med BHA - dvs. salicylsyre, som du kan bruke f.eks. annen hver kveld. BHA er eksfolierende, dvs. at den hjelper huden til å bli kvitt døde hudceller. BHA er spesielt gunstig for fet og uren hud. 

Håper dette kan være til hjelp, som du ser kan de fleste produktene kjøpes på apoteket. 

Åja, en ting til: Akkurat når det gjelder øyelokkene, bør du ikke bruke verken niacinamide eller BHA. Huden her er tynn, så det kan gi irritasjon. Du kan heller prøve en mattende/oljeabsorberende øyeskyggeprimer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...