AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Del Skrevet 25. august 2020 Jeg har fått meg hage og er helt ny i gamet. Hagen er forfalt litt, og jeg har prøvd å lese meg litt opp. Gjødsling er tydeligvis noe som skal gjøres noen ganger i løpet av året. Har gressplen, frukttrær, bærbusker, og noen andre busker og trær. Hva slags gjødsel bruker eller anbefaler dere? Noe nokså enkelt, da jeg er helt grønn på dette😅 Anonymkode: 1bf34...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 26. august 2020 #2 Del Skrevet 26. august 2020 (endret) Siden sesongen er på hell, forbereder plantene seg på å gå i "dvale". Gjødsel vil kunne gi dem en "ny giv", noe vi ikke ønsker når det blir kaldt og høst. Jeg gjødsler derfor ikke plantene eller trærne nå. Du kan derimot gjødsle til våren og om sommeren (til og med juli?). Jeg bruker hønsegjødsel. Den er ganske komplett, og er billigere på Felleskjøpet enn hos hagesenteret. Avhengig av busken, legger jeg på litt ny jord. Jeg bruker da kugjødselkompost, som også inneholder god næring. Har du krukker, er krukkejorda til Hageland best. Du kan godt bruke avklippet fra gressklipperen som gjødsel. Legg f.eks. avklippet rundt bringebærbuskene. Det liker de. Har også lest at aske kan brukes som gjødsel, men har ikke erfaring med det selv. Noen busker trives best i sur jord, f.eks. rhododendron og hortensia. Der bør man fylle på sur jord (kalles ofte rhododendronjord) og/eller surjordsgjødsel. Tang skal visstnok være veldig god gjødsel. De flotteste bringebærbuskene jeg har sett gjødsles med tang, men tang kan brukes til alt annet også. Det er bare å hente tang og skylle av saltet før planteme får det. Har ikke prøvd selv, men det skal testes neste sesong. Endret 26. august 2020 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Del Skrevet 26. august 2020 1 time siden, Grønt blad skrev: Siden sesongen er på hell, forbereder plantene seg på å gå i "dvale". Gjødsel vil kunne gi dem en "ny giv", noe vi ikke ønsker når det blir kaldt og høst. Jeg gjødsler derfor ikke plantene eller trærne nå. Du kan derimot gjødsle til våren og om sommeren (til og med juli?). Jeg bruker hønsegjødsel. Den er ganske komplett, og er billigere på Felleskjøpet enn hos hagesenteret. Avhengig av busken, legger jeg på litt ny jord. Jeg bruker da kugjødselkompost, som også inneholder god næring. Har du krukker, er krukkejorda til Hageland best. Du kan godt bruke avklippet fra gressklipperen som gjødsel. Legg f.eks. avklippet rundt bringebærbuskene. Det liker de. Har også lest at aske kan brukes som gjødsel, men har ikke erfaring med det selv. Noen busker trives best i sur jord, f.eks. rhododendron og hortensia. Der bør man fylle på sur jord (kalles ofte rhododendronjord) og/eller surjordsgjødsel. Tang skal visstnok være veldig god gjødsel. De flotteste bringebærbuskene jeg har sett gjødsles med tang, men tang kan brukes til alt annet også. Det er bare å hente tang og skylle av saltet før planteme får det. Har ikke prøvd selv, men det skal testes neste sesong. Takk for informativt svar! Da lar jeg hagen være frem til våren😊 Og kan lese meg opp i høst og vinter, mye å lære! Anonymkode: 1bf34...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå