AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Hei! Jeg har akkurat arvet litt penger og skal nå kvitte meg med boliglånet mitt. Men da må jeg vel korrigere skatten jeg betaler, slik at jeg ikke får baksmell? Må jeg nå betale mer eller mindre skatt, og hvem kontakter jeg for å korrigere dette? Jeg skulle sikkert visst mer om dette, men jeg er ikke så gammel og det er foreldrene mine jeg arvet pengene av. Så siden jeg ikke har noen nære å spørre hadde det vært fint med litt hjelp fra noen som vet her Anonymkode: d6cbe...3b7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Skatteetaten.no. endre gjeld så endrer den skattekort selv. Søk endre skattekort Anonymkode: 370d1...9cc
Brunello Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har akkurat arvet litt penger og skal nå kvitte meg med boliglånet mitt. Men da må jeg vel korrigere skatten jeg betaler, slik at jeg ikke får baksmell? Må jeg nå betale mer eller mindre skatt, og hvem kontakter jeg for å korrigere dette? Jeg skulle sikkert visst mer om dette, men jeg er ikke så gammel og det er foreldrene mine jeg arvet pengene av. Så siden jeg ikke har noen nære å spørre hadde det vært fint med litt hjelp fra noen som vet her Anonymkode: d6cbe...3b7 Så lenge du har kontroll på at du har penger, er det ikke noe poeng å endre skattetrekk. Er for øvrig ikke så mye mer skatt det blir. Ved dagens rentenivå er det ca. 3 300,- i skattefradrag pr. million du har i gjeld. I tillegg må du kanskje betale litt formuesskatt.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skatteetaten.no. endre gjeld så endrer den skattekort selv. Søk endre skattekort Anonymkode: 370d1...9cc Takk, jeg visste det var noe slik. Er ganske "blank" på slike ting, men skal gjøre et forsøk TS Anonymkode: d6cbe...3b7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 Når du har blitt gjeldfri, kan du gå inn på skatteetanen.no å endre skattekortet ditt, føre opp kr 0 i gjeld, så bereges nytt skattekort. Men du kan fint ringe skatteetaten og ta en prat, si at du blir snart gjeldfri og spør om hva som er viktig å tenke på da, bare for å ha en samtale om det. Da hjelper de deg og du får litt kunnskap om emnet, noe som alltid er bra Anonymkode: d9fec...7f3 2
Sensi Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du har blitt gjeldfri, kan du gå inn på skatteetanen.no å endre skattekortet ditt, føre opp kr 0 i gjeld, så bereges nytt skattekort. Men du kan fint ringe skatteetaten og ta en prat, si at du blir snart gjeldfri og spør om hva som er viktig å tenke på da, bare for å ha en samtale om det. Da hjelper de deg og du får litt kunnskap om emnet, noe som alltid er bra Anonymkode: d9fec...7f3 Dette. Ta kontakt med skatteetaten og snakk med dem. De er veldig hyggelige mennesker. Husk å ta notater. Det høres ut som du har mistet begge foreldrene dine. Kondolerer. Håper det går bra med deg. ❤️ 1
skrue Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 (endret) On 8/25/2020 at 3:44 PM, AnonymBruker said: Hei! Jeg har akkurat arvet litt penger og skal nå kvitte meg med boliglånet mitt. Men da må jeg vel korrigere skatten jeg betaler, slik at jeg ikke får baksmell? Må jeg nå betale mer eller mindre skatt, og hvem kontakter jeg for å korrigere dette? Jeg skulle sikkert visst mer om dette, men jeg er ikke så gammel og det er foreldrene mine jeg arvet pengene av. Så siden jeg ikke har noen nære å spørre hadde det vært fint med litt hjelp fra noen som vet her Anonymkode: d6cbe...3b7 Du må ikke. Det er antagelig ikke så mye at det betyr all verden. 1/3 av året står igjen så om du hadde 3 mill til 5% så blir det ca 50 tusen som kan brukes til å redusere skatten. Dvs, det er ca 22% av dette igjen som skatten reduseres med. Altså 11000. Setter du av dette ekstra så kan du heller får litt rente på dette i banken til neste mai (ikke at det er så mye nå for tiden da). Men pass i så fall på ved overgangen til neste år at det ikke antas renteutgifter i skatteberegningen da. Endret 26. august 2020 av skrue 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 Renten på skatt til gode er elendig. Jeg pleier alltid å endre skattekortet i august slik at jeg betaler mest mulig riktig skatt. Og setter mine penger i fond eller høyrentekonto. TS lett å endre skattekortet på skatteetaten.no. Du må sikkert gjøre det når skattekortet for 2021 kommer også. Anonymkode: e750f...479
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå