AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Har vært veldig tydelig på at jeg vil ha barn en gang. Kan ikke tenke meg et liv som 50-åring uten å ha barn men nå er jeg fortsatt veldig opptatt av karriere. Føler at det passer veldig dårlig å bli gravid nå, da jeg tenker på å bytte jobb snart for å få verdifull erfaring. Og så bør jeg jo jobbe der litt først også... Er mye mer jeg vil rekke før jeg låser livet i småbarns bobla. Samtidig begynner jeg å kjenne på den biologiske klokka... Er 32 år nå. Noen andre her som har fått barn sent? Hvor sent? Hvordan gikk det, måtte du prøve lenge? Følte du deg som en gammel mor? Sliter mye med tankene om jeg kommer til å andre på at jeg ikke prøvde før, om vi plutselig ikke kan få barn eller om vi bruker mange år på det. Føles urettferdig at det er vi damer som må "ofre" oss sånn karrieremessig... Anonymkode: 148a9...428
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 32 er da ikke gammelt. Du må ikke ofre hele livet ditt. Barna er ikke spedbarn for alltid. Du må tenke på hva du ønsker å sitte igjen med. Anonymkode: 6ce34...895 7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Ville kanskje sjekket med en gynekolog hvordan det står til med eggene. Er du sammen en du ønsker å få barn med på nåværende tidspunkt? Anonymkode: 17784...6c5 10
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært veldig tydelig på at jeg vil ha barn en gang. Kan ikke tenke meg et liv som 50-åring uten å ha barn men nå er jeg fortsatt veldig opptatt av karriere. Føler at det passer veldig dårlig å bli gravid nå, da jeg tenker på å bytte jobb snart for å få verdifull erfaring. Og så bør jeg jo jobbe der litt først også... Er mye mer jeg vil rekke før jeg låser livet i småbarns bobla. Samtidig begynner jeg å kjenne på den biologiske klokka... Er 32 år nå. Noen andre her som har fått barn sent? Hvor sent? Hvordan gikk det, måtte du prøve lenge? Følte du deg som en gammel mor? Sliter mye med tankene om jeg kommer til å andre på at jeg ikke prøvde før, om vi plutselig ikke kan få barn eller om vi bruker mange år på det. Føles urettferdig at det er vi damer som må "ofre" oss sånn karrieremessig... Anonymkode: 148a9...428 Nå verken er, eller har jeg vært i samme situasjon som deg. Men jeg har selv foreldre som var eldre enn deg da de fikk meg. Jeg har aldri sett på det som noe negativt. De har vært trygge, gode foreldre. De har vært trygge voksne personer, med livserfaring. Anonymkode: 7aa13...03a 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 Ble gravid på første forsøk denne (siste) gangen, er nå 37 år. Men er jo mange som sliter også, når man kommer oppover i 30-åra.. Anonymkode: b9b36...b30 3
asterix Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært veldig tydelig på at jeg vil ha barn en gang. Kan ikke tenke meg et liv som 50-åring uten å ha barn men nå er jeg fortsatt veldig opptatt av karriere. Føler at det passer veldig dårlig å bli gravid nå, da jeg tenker på å bytte jobb snart for å få verdifull erfaring. Og så bør jeg jo jobbe der litt først også... Er mye mer jeg vil rekke før jeg låser livet i småbarns bobla. Samtidig begynner jeg å kjenne på den biologiske klokka... Er 32 år nå. Noen andre her som har fått barn sent? Hvor sent? Hvordan gikk det, måtte du prøve lenge? Følte du deg som en gammel mor? Sliter mye med tankene om jeg kommer til å andre på at jeg ikke prøvde før, om vi plutselig ikke kan få barn eller om vi bruker mange år på det. Føles urettferdig at det er vi damer som må "ofre" oss sånn karrieremessig... Anonymkode: 148a9...428 En kan da helt fint ha barn uten å "låse livet i småbarnsbobla". 22
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #7 Skrevet 25. august 2020 Personlig syns jeg karriere var lettere etter barn. Modnet som menneske og ble dyktigere på grensesetting og tidsplanlegging. Merker også ny respekt fra andre i arbeidslivet etter jeg ble mor. Jobber i oljå. Har master og krevende jobb. Anonymkode: 88ad8...396 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #8 Skrevet 25. august 2020 Hvor mange år tenker du å vente da? Hvor mange barn kunne du tenkt deg? Det er ikke noen hemmelighet at fruktbarheten synker med alderen. Jeg ville konferert med gynekolog, sjekket ut om alt så greit ut per i dag hvis du har et stort ønske om barn i framtiden. Man kan gjøre karriere etter barn også. Hvis du allerede har utdanning og en relevant jobb så har du et godt grunnlag for å bygge videre etter 9-10 måneder i permisjon. Det er en utrolig kort tid av alle årene man har i arbeidslivet, denne permisjonstiden. Anonymkode: 12496...931 7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #9 Skrevet 25. august 2020 33 år og gikk på 3. forsøk her, ihvertfall. Blir mest sannsynlig 34 før ungen er ute. Trodde selv at det kom til å ta mye lenger tid pga alder og litt helseproblemer, men det trenger det ikke nødvendigvis å gjøre. Anonymkode: 21814...a58 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #10 Skrevet 25. august 2020 Sånn tenkte jeg også..... "Må bare" først. Angrer som bare det. Jeg fikk nå barn etter alt jeg "bare måtte gjøre først" men ønsker et til og mannen ønsker ikke da han føler seg for gammel til det. Anonymkode: 29518...beb 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #11 Skrevet 25. august 2020 https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 "Noen er infertile allerede som 35-åringer, selv om overgangsalderen først kommer senere. - Du er infertil lenge før du tror, advarer overlege. - Du er infertil cirka 10 år før menstruasjonen opphører. Sannsynligvis ligner du moren din og vil ha overgangsalder omtrent samtidig, sier Arne Sunde. Han er seksjonsleder på fertilitetsklinikken ved St.Olavs hospital i Trondheim. Anonymkode: 6a808...eb3 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #12 Skrevet 25. august 2020 Jeg fikk førstemann da jeg var 34 år. Det tok ca. et halvt år å bli gravid. Er nå gravid med nummer to og er 37 år. Det gikk på første forsøk. Det går utover karrieren for meg å få barn hvertfall. Mest fordi jeg er litt sliten og ikke orker å søke de krevende og spennende jobbene. Måtte til og med jobbe 80% en periode for å ikke bukke helt under. Jeg satser på at 40-årene blir bedre karrieremessig. Anonymkode: d0276...9ba
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #13 Skrevet 25. august 2020 TS her. Takk for svar så langt. Er nok bare jeg som er redd for å ikke bygge nok erfaring før jeg går ut i permisjon, for et ikke så aktuelt å komme tilbake til samme sted etter permisjon. Har en mann jeg vil ha barn med men han er 3 år yngre enn meg, og heller ikke helt klar enda tror jeg... Anonymkode: 148a9...428
sirenas Skrevet 25. august 2020 #14 Skrevet 25. august 2020 Ville prioritert å få byttet jobb snarest mulig og tatt riktigst skritt karriere messig de neste årene. Barn kan du fremdeles vente noen år med og da vet du at du har ett solid karriere fundament som tåler at du ikke yter 100% de første travle småbarnsårene. Ta en sjekk hos legen så får du ihvertfall en kvalifisert gjetting på hvor mange fruktbare år du kan regne med å ha igjen. Hvis karriere er viktig for deg så synes jeg ikke du skal ofre deg, ta kontroll på situasjonen og planlegg godt så skal du klare å få i pose og sekk! 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #15 Skrevet 25. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Personlig syns jeg karriere var lettere etter barn. Modnet som menneske og ble dyktigere på grensesetting og tidsplanlegging. Merker også ny respekt fra andre i arbeidslivet etter jeg ble mor. Jobber i oljå. Har master og krevende jobb. Anonymkode: 88ad8...396 Samme her. Har to barn, master, og krevende jobb. Karriereutviklingen har vært mye raskere etter jeg ble mor. Prioriterer bedre selv, og får mer respekt fra andre. I tillegg er det ingen som går rundt og venter på at jeg «sikkert blir gravid snart», da jeg har to små barn. Er 33. Godt samarbeid med mannen. Vi tilrettelegger for hverandres arbeidshverdager. Anonymkode: 18166...797 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #16 Skrevet 25. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar så langt. Er nok bare jeg som er redd for å ikke bygge nok erfaring før jeg går ut i permisjon, for et ikke så aktuelt å komme tilbake til samme sted etter permisjon. Har en mann jeg vil ha barn med men han er 3 år yngre enn meg, og heller ikke helt klar enda tror jeg... Anonymkode: 148a9...428 Noen ganger må man bare ta en sjanse. Mannen kan også ta mye av permisjonen. Anonymkode: 18166...797 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #17 Skrevet 25. august 2020 Jeg fikk barn da jeg var 35. Angrer som en hund på at jeg ikke fikk tidligere. Har lyst på et barn til men jeg og mannen (37 og 40 nå) orker ikke et til allerede. Vi sover ikke gjennom natta enda, og kunne tenke oss å vente et par år til, men det blir for gammelt for oss. Tror ikke vi har nok energi til å orke 2 småbarn når vi er 38 og 42. En venninne startet å prøve som 35 åring og har lite egg, 2 år senere og i IVF prossess gjenstår det å se om de lykkes. Anonymkode: 8cb1e...d71
Chara Skrevet 25. august 2020 #18 Skrevet 25. august 2020 Med førstemann var 37 år og ble gravid på 3 forsøk. Nå er jeg 39, gravid med sistemann og ble gravid på 1 forsøk.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #19 Skrevet 25. august 2020 Er 33 år nå og venter vårt tredje og siste barn. Merker stor forskjell i denne graviditeten i forhold til da jeg var 27 og førstegangs. Jeg er godt trent og holder meg i form, men jeg tror det blir tyngre jo eldre man blir altså. Anonymkode: 121f0...e24 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #20 Skrevet 25. august 2020 Lurer litt på hvilke superviktige jobber dere karrierejegere har siden det er så vanskelig å få barn i tillegg? Dere skal jobbe i 30+ år til, tror det går fint å være borte i et par altså. Er barn viktig for en, må man prioritere dette før det for sent helt enkelt. Hilsen 25-åring som fikk baby i år, satser på å få 2 til og bli ferdig innen jeg er 30-max 32. Så kan jeg fokusere på karrieren etterpå og i maaange år. Anonymkode: 46fbb...b57 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå