Gå til innhold

Syke barn og retningslinjer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Hva gjør dere når barna er lettere forkjølet det meste av året? Hvordan får dere det til å gå opp med antall sykedager på jobb? Spesielt med denne nulltolleransen som er nå. 

hilsen en fortvilet mor med en *kronisk* syk gutt. 

Anonymkode: 60552...3fe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det varierer veldig rundt om i landet nå hvordan dette praktiseres. Den siste veilederen nå åpner vel for at barn kan komme i skole og barnehage med restsymptomer. Mine er sånn som småsnørrer og kan harke litt lenge etter forkjølelse. De har da fått komme i skole og barnehage her vi bor. Vi har hatt dialog med begge. Men man skal ikke komme med nyoppståtte symptomer på luftveisinfeksjon. Vi har hatt en runde alt, da var de hjemme noen dager først for å se utviklingen. 

Anonymkode: 9b71f...a7b

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 
Hva gjør dere når barna er lettere forkjølet det meste av året? Hvordan får dere det til å gå opp med antall sykedager på jobb? Spesielt med denne nulltolleransen som er nå. 

hilsen en fortvilet mor med en *kronisk* syk gutt. 

Anonymkode: 60552...3fe

Her er det hjemme med minste symptomer! 

Og bra er det!

Anonymkode: c51d3...7d0

Skrevet

Her er han hjemme på dag 6 med rennende nese, ingen andre symptomer. Har ikke feber eller sår hals og ikke hosting. Han pleier å snørre helse høsten og vinteren, men bhg tar IKKE imot barn med rennende nese og han fikk ikke teste seg med kun rennende nese som symptom.

Aner ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymkode: 0b31f...2ff

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er han hjemme på dag 6 med rennende nese, ingen andre symptomer. Har ikke feber eller sår hals og ikke hosting. Han pleier å snørre helse høsten og vinteren, men bhg tar IKKE imot barn med rennende nese og han fikk ikke teste seg med kun rennende nese som symptom.

Aner ikke hva jeg skal gjøre...

Jeg tror ikke barnehagen kan nekte barn med kun snue, sjekk smitteveilederen og kontakt kommunen og hør med dem. 

Anonymkode: e8d22...88c

• Liker 1
Skrevet

Her får de ikke komme med rennende nese, de driter i veilederen og lager sine egne regler. Veldig frustrerende! 

Anonymkode: c4387...ced

Skrevet

Gutten min var syk (forkjølet) første uken i ferien, det er nå 7 uker siden. Hoster fortsatt! Noe han alltid gjør etter endt infeksjon og frem til neste infeksjon kommer. Slik er det gjerne hele høst/vinteren. Skulle jeg da holdt han hjemme nå i 7 uker og x antall uker fremover?? Heldigvis har vi en barnehage som følger retningslinjene og barna får komme med «restsymptomer».

Skal og sies at vi var på legen for en uke siden. Var veldig usikker på om vi fikk komme inn, pga hosten, men legen sa at man uansett ikke smitter så lenge etter en infeksjon og vi fikk komme inn uten problem. Man skal kunne leve oppi dette også. At enkelte barnehager er strengere enn retningslinjene til myndighetene forstår jeg faktisk ikke!

Anonymkode: 08103...8a7

• Liker 3
Skrevet

Her er skole og barnehage ikke veldig strenge på dette. Heldigvis. Vi har to barn i barnehage og to på barneskole, og flere av dem har rikelig med snørr gjennom mer eller mindre hele vinterhalvåret. Slike lette, vedvarende tilstander er ikke noe problem her. Ny sykdom er selvfølgelig et problem og vi skal holde ungene hjemme hvis vi er i tvil. Men hvis vi skulle fulgt en "null snørr eller hoste"-regel for fire unger gjennom høst og vinter kunne vi like gjerne sagt opp jobbene våre. Ingen overdrivelse.

Anonymkode: 79065...3b4

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke barnehagen kan nekte barn med kun snue, sjekk smitteveilederen og kontakt kommunen og hør med dem. 

Anonymkode: e8d22...88c

Her har kommunelege laget egne retningslinjer og alle barn med snue skal holdes hjemme uansett grunn. Også ved resthoste etter gjennomgått infeksjon.

Barnet mitt har rennende nese fra nå til våren, hvert år. Så jeg er veldig fortvila.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her får de ikke komme med rennende nese, de driter i veilederen og lager sine egne regler. Veldig frustrerende! 

Anonymkode: c4387...ced

Her også. Aner ikke hvordan vi skal greie dette, og heller ikke hvem jeg kan klage til så lenge det er kommunelegen som har laget sine egne retningslinjer.

Her får de heller ikke være inne i bhg, sier seg selv da at neser renner, når de er ute 6-7 timer i all slags vær..

• Liker 1
Skrevet

Retningslinjene er greie, det er 10 nye sykt-barn-dager nå. Vi har heldigvis hjemmekontor, så det varierer litt om jeg eller mannen tar ut "sykt-barn"-dager, eller får jobbet såpass at vi kan skrive timer og ha vanlig dag. Har vært hjemme en uke nå, her opplever vi at skolen er strengere enn noen, barna hadde løpt som gale og jaget hverandre i friminuttet, så kommet svette og andpustne og klagde på" tørst i halsen og sliten"! = telefon rett hjem: hent barnet ditt. jada (det skjedde!). "Hals" var ordet som ikke skal nevnes. Forresten virket jo barnet litt varm (!).

Anonymkode: 40394...bf7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...