AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Jeg pleier alltid å bløtlegge bønner i kjøleskapet, men det er ikke alltid så lett å få plass hvis jeg skal koke litt større mengder. Går det greit å bløtlegge dem i romtemperatur? Tenker i forhold til mattrygghet Anonymkode: d651d...a83
Belima Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleier alltid å bløtlegge bønner i kjøleskapet, men det er ikke alltid så lett å få plass hvis jeg skal koke litt større mengder. Går det greit å bløtlegge dem i romtemperatur? Tenker i forhold til mattrygghet Anonymkode: d651d...a83 Mine bønner står bestandig på benken de. Da husker jeg også lettere å skifte vann underveis. Skifter vann minst 4 ganger før jeg koker de. Gjort det i mange år og har aldri tenkt at det er et problem. 😀
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 7 minutter siden, Belima skrev: Mine bønner står bestandig på benken de. Da husker jeg også lettere å skifte vann underveis. Skifter vann minst 4 ganger før jeg koker de. Gjort det i mange år og har aldri tenkt at det er et problem. 😀 Hvor ofte skifter du vann? Bløtlegger du veldig lenge? Jeg pleier aldri å bytte vann, men jeg bløtlegger vanligvis ikke lenger enn 11-12 timer Anonymkode: d651d...a83
Navani Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 Mine står alltid på benken over natta Aldri hørt at de må i kjøleskap, og aldri sett noen gjøre det heller. Bytter ikke vann heller, fyller bare på ved behov.
Belima Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte skifter du vann? Bløtlegger du veldig lenge? Jeg pleier aldri å bytte vann, men jeg bløtlegger vanligvis ikke lenger enn 11-12 timer Anonymkode: d651d...a83 Fikk tips om å bytte vann for lenge siden, så det gjør jeg av gammel vane. Mine står 8-10 timer, noen ganger kortere, særlig kikertene jeg kjøper. Holder ofte med 8 timer på de. Må innrømme at jeg synes de blir fortere ferdige når jeg bytter vannet. Hører jo hvor lang tid andre bruker å bløtlegge sine bønner mm.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 Jeg bløtlegger alltid på benken. I tillegg bruker jeg å hurtig-bløtlegge med kokende vann; da kan det holde med et par timer i stedet for over natta. (Blitt fortalt at dette er fordi det som tar lengst tid med bløtlegging er for vannet å trenge gjennom det ytterste laget, og dette går mye fortere med kokende vann. Funker bra, i alle fall.) Anonymkode: 7256e...39e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå