Gå til innhold

Bløtlegge bønner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier alltid å bløtlegge bønner i kjøleskapet, men det er ikke alltid så lett å få plass hvis jeg skal koke litt større mengder. Går det greit å bløtlegge dem i romtemperatur? Tenker i forhold til mattrygghet

Anonymkode: d651d...a83

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier alltid å bløtlegge bønner i kjøleskapet, men det er ikke alltid så lett å få plass hvis jeg skal koke litt større mengder. Går det greit å bløtlegge dem i romtemperatur? Tenker i forhold til mattrygghet

Mine bønner står bestandig på benken de. Da husker jeg også lettere å skifte vann underveis. Skifter vann minst 4 ganger før jeg koker de. Gjort det i mange år og har aldri tenkt at det er et problem. 😀

Skrevet
7 minutter siden, Belima skrev:

Mine bønner står bestandig på benken de. Da husker jeg også lettere å skifte vann underveis. Skifter vann minst 4 ganger før jeg koker de. Gjort det i mange år og har aldri tenkt at det er et problem. 😀

Hvor ofte skifter du vann? Bløtlegger du veldig lenge? Jeg pleier aldri å bytte vann, men jeg bløtlegger vanligvis ikke lenger enn 11-12 timer 

Skrevet

Mine står alltid på benken over natta :) Aldri hørt at de må i kjøleskap, og aldri sett noen gjøre det heller.

Bytter ikke vann heller, fyller bare på ved behov.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte skifter du vann? Bløtlegger du veldig lenge? Jeg pleier aldri å bytte vann, men jeg bløtlegger vanligvis ikke lenger enn 11-12 timer 

Fikk tips om å bytte vann for lenge siden, så det gjør jeg av gammel vane. Mine står 8-10 timer, noen ganger kortere, særlig kikertene jeg kjøper. Holder ofte med 8 timer på de. Må innrømme at jeg synes de blir fortere ferdige når jeg bytter vannet. Hører jo hvor lang tid andre bruker å bløtlegge sine bønner mm.

Skrevet

Jeg bløtlegger alltid på benken. I tillegg bruker jeg å hurtig-bløtlegge med kokende vann; da kan det holde med et par timer i stedet for over natta. (Blitt fortalt at dette er fordi det som tar lengst tid med bløtlegging er for vannet å trenge gjennom det ytterste laget, og dette går mye fortere med kokende vann. Funker bra, i alle fall.) 

Anonymkode: 7256e...39e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...