AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Etter ultralyden for noen uker siden så har jeg nå begynt å studert ulike ultralydbilder opp mot mine og jeg syns babyen min ser så rar ut. På selve ultralyden sa legen at alt så bra ut men kunne ikke garantere noe 100% Under hodet på baby og mot kroppen er det også en rar linje (ser ut som skygge) som jeg ikke kan se på andres ultralydbilder... er det noe å være bekymret for?? Vil jo så gjerne ha en frisk baby Anonymkode: cd8e8...965
GammelKaktus Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Man har aldri en garanti for noe som helst her i livet, men du må jo nesten stole på legen eller få en second opinion. For at du sitter å ser og studerer ultralydbilder fører jo ikke til noe fornuftig. 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Alle babyer ser rar ut på ultralyd.... Min så ut som den hadde et stort hull i kraniet på ene bildet og på andre vinkelen så det ut som en deformert alien baby. Det var selvfølgelig en helt normal frisk baby. Anbefaler deg å ikke overtenke og stresse deg opp over ingenting. Når de sier at alt ser bra ut så gjør det nok det. Har aldri hørt om noen som har funnet ut noe feil med ungen ved å sammenligne ultralydbilder når man har fått høre at alt ser bra ut som det skal.. Anonymkode: 3630b...369 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 Jeg begriper ikke hvorfor ufaglærte gravide skal ta seg til å «tolke» ultralydsbilder. Ultralyd er en dynamisk undersøkelse som krever mye trening, man må vurdere vevet i flere plan og i mange snitt for å få et representativt 2D-bilde ut av 3D-strukturer. Man kan ALDRI bruke ett enkeltbilde og «tolke» dette på noen måte - hvordan man holder proben, dybden i bildet og hvilket plan man er i påvirker hva man ser på 2D-bildet. Bare legg det fra deg, du kan ikke dette og vil aldri bli klokere om så du glaner på det bildet i timesvis. Anonymkode: dde9b...838 18
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begriper ikke hvorfor ufaglærte gravide skal ta seg til å «tolke» ultralydsbilder. Ultralyd er en dynamisk undersøkelse som krever mye trening, man må vurdere vevet i flere plan og i mange snitt for å få et representativt 2D-bilde ut av 3D-strukturer. Man kan ALDRI bruke ett enkeltbilde og «tolke» dette på noen måte - hvordan man holder proben, dybden i bildet og hvilket plan man er i påvirker hva man ser på 2D-bildet. Bare legg det fra deg, du kan ikke dette og vil aldri bli klokere om så du glaner på det bildet i timesvis. Anonymkode: dde9b...838 Forstår det du mener. Har bare sett mange «like» ultralyd bilde av formen på hodet og kroppen men mitt bilde er ikke lik NOEN av de jeg har sett Anonymkode: cd8e8...965
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 Det er en bitteliten baby, det er helt normalt at de ikke ser ferdige ut! Men er du bekymret for snakk med legen, om det så bare er for å få ro. Veit det er mye som tanker nå som du er gravid. Anonymkode: 64079...5dc 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #7 Skrevet 25. august 2020 Andre som har syntes ultralydbildet så rart ut ? Anonymkode: cd8e8...965
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #8 Skrevet 25. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Andre som har syntes ultralydbildet så rart ut ? Anonymkode: cd8e8...965 Ja absolutt! Synes hun lignet et mumitroll! 😄 Tenkte litt som deg, var redd det ikke så normalt ut. Anonymkode: 64079...5dc
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #9 Skrevet 25. august 2020 Min ser også rar ut. Veldig flat i ansiktet og rar form 😄 Anonymkode: 3e84c...726
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #10 Skrevet 25. august 2020 Så hvis legen ser noe unormalt så hadde han sagt ifra? Selvom det var så tidlig som uke 12? Anonymkode: cd8e8...965 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #11 Skrevet 25. august 2020 Du kan jo legge ut bildet her? Anonymkode: b3f80...a02
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #12 Skrevet 25. august 2020 Kunne ikke se bilde at det bar en baby engang! Legen sa hun ikke klarte noe ok bilde. Men tenkte aldri som deg, selv om jeg bekymret meg for alt mulig.... Anonymkode: 7bdff...3f9
IkkeStudentLenger Skrevet 25. august 2020 #13 Skrevet 25. august 2020 Uke 12 er tidlig, og babyer ser rare ut tidlig. Ellers enig med hun som sa at man kan ikke tolke et stillestående ultralydbilde, og det kreves etterutdanning på toppen av en sykepleier- eller legeutdanning for å tolke in realtime. Du ville fått beskjed om de så noe galt.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #14 Skrevet 25. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Så hvis legen ser noe unormalt så hadde han sagt ifra? Selvom det var så tidlig som uke 12? Anonymkode: cd8e8...965 Legen er pliktig til å henvise videre om hen ser noe som ser unormalt ut ja. Anonymkode: 62817...a0d 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #15 Skrevet 25. august 2020 Som andre skriv, det er ikkje meininga at du skal kunne tolke bildet sjølv. Overlat det til fagfolk 🙂 Anonymkode: 35477...281
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #16 Skrevet 25. august 2020 Hvis det du har lagt merke til er synlig på ultralydbildet så har nok legen også sett det og dermed henvist videre hvis det var noe som burde utredes. Jeg var på mange ultralyder forrige svangerskap pga. svangerskapsrelatert sykdom (men helt friskt barn), og bildene blir veldig ulike hver gang avhengig av hvilken maskin som blir brukt. I tillegg er det jo ikke en baby ennå, men et 12 uker gammelt foster som ikke er ferdig utviklet. Jeg ble selv født prematurt i uke 29, og på de første bildene av meg ser jeg ganske «rar» ut med en usymmetrisk kropp. Det var ikke før jeg begynte å nærme meg termin at jeg så mer ut som en «normal» nyfødt baby, så det er helt klart myyye som skjer med kroppen til barnet ditt innen fødsel. Anonymkode: b8d47...8c3
Curlyme Skrevet 25. august 2020 #17 Skrevet 25. august 2020 Bildene er ikke klare heller. Min så ut som om han manglet både bein og armer. Du må jo ikke studere dette selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå