Gjest Fallabella Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 De er jo ulike i forhold til hva de takler men jeg tenkte å spørre hva dere andre gjør. Kan de være hjemme alene en natt på hverdager feks? Eller er det helt på trynet? Jeg har alltid vært overbeskyttende så må lære meg det her litt på nytt.. Hva gjør dere?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Absolutt ikke uansett hvor modne de er. Syntes 16 er minimum får å være alene en natt om du vet barnet er skikkelig og du kan stole på vedommende. Kommer også ann på hvordan du bor også Anonymkode: f168a...45a 9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Jeg var hjemme alene flere dager og netter i strekk, flere ganger i måneden da jeg var 13. Det gikk jo bra, men tenker at det egentlig var for tidlig når jeg ser tilbake på det nå. Anonymkode: cc41c...2b2 7
tussi84 Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 Jeg synes 13 er litt tidlig for å være alene hjemme en hel natt. 7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 Helt på trynet. Konsentrer deg om å være mor først, så litt annet. Anonymkode: 352b6...0bd 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Absolutt ikke uansett hvor modne de er. Syntes 16 er minimum får å være alene en natt om du vet barnet er skikkelig og du kan stole på vedommende. Kommer også ann på hvordan du bor også Anonymkode: f168a...45a Du tuller nå? Mange flytter hjemmefra for å bo på hybel når de er 16. Jeg satt barnevakt alene for både 3 og 4 barn i førskolealder gjennom hele natta fra jeg var 12 år. Mine egne barn har ikke hatt noe problem med å være alene hjemme over natta fra de var 10-12 år gamle. Anonymkode: 1fee6...a66 30
blåtimen Skrevet 25. august 2020 #7 Skrevet 25. august 2020 For min del var det null stress å være hjemme alene på natten på den alderen. Man må se an modenheten til barnet. 17
Gjest Fallabella Skrevet 25. august 2020 #8 Skrevet 25. august 2020 1 minutt siden, tussi84 skrev: Jeg synes 13 er litt tidlig for å være alene hjemme en hel natt. Ja det tenker jeg også. Men de trenger jo også trening på å bli selvstendige. Litt vanskelig å vite hvor grensen går.. Det er naboer i huset her vi bor, det utgjør nok at jeg tenker barnet kan være alene iom at det er flere voksne i nærheten. Men uansett, det med å være alene en natt er ikke hovedfokus, jeg lurer sånn generelt på hva andre gjør.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #9 Skrevet 25. august 2020 13 år er da en voksen nok alder for noen å være uten foresatte i en natt eller to. Tenåringer er for overbeskyttet idag. Anonymkode: ec78e...4f3 16
Kenelz Skrevet 25. august 2020 #10 Skrevet 25. august 2020 Kommer an på barnet. Stoler du på barnet så er det ingen problem så lenge dere kan kontakte hverandre! 3
Gjest Fallabella Skrevet 25. august 2020 #11 Skrevet 25. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tuller nå? Mange flytter hjemmefra for å bo på hybel når de er 16. Jeg satt barnevakt alene for både 3 og 4 barn i førskolealder gjennom hele natta fra jeg var 12 år. Mine egne barn har ikke hatt noe problem med å være alene hjemme over natta fra de var 10-12 år gamle. Anonymkode: 1fee6...a66 Her er jeg enig med deg. Ungene må få muligheten til å utvikle selvstendigheten sin.
Gjest Fallabella Skrevet 25. august 2020 #12 Skrevet 25. august 2020 (endret) 5 minutter siden, Kenelz skrev: Kommer an på barnet. Stoler du på barnet så er det ingen problem så lenge dere kan kontakte hverandre! Det gjør jeg. Er kanskje litt skeptisk til hva skolen tror.. hvis ungen feks sier at det hender jeg er borte en natt innimellom 😅 Endret 25. august 2020 av Fallabella
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #13 Skrevet 25. august 2020 Bare snakk med barnet, og sjekk at h*n er trygg og ønsker dette selv. La h*n være alene noen timer om kvelden, gjerne også legge seg selv, en gang eller to først, Går det bra så går nok natten bra. Anonymkode: 5b793...c6c 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #14 Skrevet 25. august 2020 Har en 10-åring og 12-åring, og de er iblant alene på kveldstid noen timer en gang i uka, når jeg er hos kjæresten. Det har gått bra. Vi bor i enebolig i et rolig familiestrøk. Anonymkode: 098e0...e09 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #15 Skrevet 25. august 2020 2 timer siden, Fallabella skrev: De er jo ulike i forhold til hva de takler men jeg tenkte å spørre hva dere andre gjør. Kan de være hjemme alene en natt på hverdager feks? Eller er det helt på trynet? Jeg har alltid vært overbeskyttende så må lære meg det her litt på nytt.. Hva gjør dere? 16....minst.. Anonymkode: fecbf...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #16 Skrevet 25. august 2020 Her var sønnen min hjemme alene over natten fra ca 14 år alderen. Jeg var utenbys på jobbreise så hadde alliert meg med ett familiemedlem som kom på uanmeldt besøk. De neste gangene var det litt varierende om han fikk tilsyn, men hadde en vennine eller familiemedlem som var klar over at han var alene og som han kunne kontakte med behov. Nå, ett år senere, skal ha være hjemme alene man - fredag. Null stress men hann er klar over at det vil komme uanmeldt tilsyn Vil 13 åringen din være alene og føler seg trygg på det så burde vil det være helt innafor. Bare pass på at noen vet det i tilfelle noe skal forhindre deg i å komme deg hjem som avtalt eller hvis 13 åringen har behov for en voksen. Anonymkode: 5d941...b08 4
Hmmmmmm Skrevet 25. august 2020 #17 Skrevet 25. august 2020 Har ei på 14. Som nå i sommer var hjemme alene en natt. Også har hun vært hjemme to netter x2 med venninner hjemme hos oss. Gått veldig fint det. 2
Brunello Skrevet 25. august 2020 #18 Skrevet 25. august 2020 (endret) I sånne tråder som dette kommer det alltid innlegg fra noen som skriver at enten de eller barna har vært alene fra ganske tidlig alder, og at det har gått helt fint. Gjelder også en god del andre problemstillinger, der argumentet er at det har gått bra med de. Har det egentlig gått så bra? At det ikke har gått fullstendig til helvete betyr ikke at det har gått bra. Det betyr at det gikk, men veldig ofte ville resultatet ha blitt bedre dersom man hadde ordnet det på en annen måte. Etter min mening skal ikke barn være alene om natten. Selv en del voksne er ikke særlig glad i å være alene når de er vant med å ha noen rundt seg. Selvfølgelig sier barna at det er ok. De skjønner at foreldrene ikke har noe valg, og vil ikke skuffe de. Og en del synes selvsagt det er helt ok, slik at de får gjort det de ikke får lov til om foreldrene er hjemme. Endret 25. august 2020 av Brunello 7
Gjest Fallabella Skrevet 25. august 2020 #19 Skrevet 25. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var sønnen min hjemme alene over natten fra ca 14 år alderen. Jeg var utenbys på jobbreise så hadde alliert meg med ett familiemedlem som kom på uanmeldt besøk. De neste gangene var det litt varierende om han fikk tilsyn, men hadde en vennine eller familiemedlem som var klar over at han var alene og som han kunne kontakte med behov. Nå, ett år senere, skal ha være hjemme alene man - fredag. Null stress men hann er klar over at det vil komme uanmeldt tilsyn Vil 13 åringen din være alene og føler seg trygg på det så burde vil det være helt innafor. Bare pass på at noen vet det i tilfelle noe skal forhindre deg i å komme deg hjem som avtalt eller hvis 13 åringen har behov for en voksen. Anonymkode: 5d941...b08 Dette med å opplyse om at noen kan komme å sjekke var lurt! Takk for tips! Jeg våger ikke reise langt foreløpig, PR nå skal jeg evt bare være ti minutter unna med bil.
Gjest Fallabella Skrevet 25. august 2020 #20 Skrevet 25. august 2020 3 minutter siden, Brunello skrev: I sånne tråder som dette kommer det alltid innlegg fra noen som skriver at enten de eller barna har vært alene fra ganske tidlig alder, og at det har gått helt fint. Gjelder også en god del andre problemstillinger, der argumentet er at det har gått bra med de. Har det egentlig gått så bra? At det ikke har gått fullstendig til helvete betyr ikke at det har gått bra. Det betyr at det gikk, men veldig ofte ville resultatet ha blitt bedre dersom man hadde ordnet det på en annen måte. Etter min mening skal ikke barn være alene om natten. Selv en del voksne er ikke særlig glad i å være alene når de er vant med å ha noen rundt seg. Selvfølgelig sier barna at det er ok. De skjønner at foreldrene ikke har noe valg, og vil ikke skuffe de. Og en del synes selvsagt det er helt ok, slik at de får gjort det de ikke får lov til om foreldrene er hjemme. Du har en, for meg, merkelig oppfatning av hvordan man kommuniserer med barn. Valg som det snakkes om her må tas utifra situasjon og hvordan barnet er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå