Gå til innhold

Barn som er redd mye mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 10 år har ett veldig enkelt kosthold. Han spiser godt med mat, men holder seg kun til kjente matvarer. Han er redd for å prøve noe nytt. Dette gjelder alt, han spiser heller ikke noe særlig gotteri feks. Det jeg lurer på er om noen har opplevd lignende, og om dere har noen råd. Noen som kan hjelpe ham å ikke være så redd for å smake på noe nytt. 

Anonymkode: 25d1b...c2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at noen barn er sånn, men er det egentlig et stort problem? Tror det kommer litt med alderen at de får lyst til å spise mer ting. At han ikke spiser godteri er jo hvertfall bare positivt. 

Anonymkode: 16082...e6f

• Liker 1
Skrevet

Finnes mange gode tips

- Lag mat sammen med han sånn han får sett

- Ha en dag bind foran øynene og smak mens dere filmer det 

- Vis han morsomme matprogrammer 

- Gi han ros og en liten premie om han smaker

osv.

Skrevet

Putt smelta ost på ALT 😅

Anonymkode: 16082...e6f

• Liker 1
Skrevet

Min sønn på ti er også tilnærmet slik du beskriver. Han spiser ting han er kjent med og vet han liker, men vil ikke prøve noe annet. Gjelder også kaker og godterier. Små endringer i en oppskrift blir raskt oppdaget. Ulike konsistenser, lukter og smaker kan føre til brekninger. Det var verre da han var yngre, dette med brekninger. Men matveien generelt har blitt smalere med årene. Det er kun to typer pålegg han spiser på brødskiven. Helst skal det være Polarbrød, eventuelt brød uten frø eller hele korn.

Jeg har ikke funnet noen god løsning enda. Men han spiser gode mengder mat når det er noe han liker da, prøver å være fornøyd med det. Vi har snakket litt om at det går an spise ting man syns er helt greit, selv om det ikke er kjempegodt. Så han kan spise små porsjoner av retter han ikke er veldig glad i. Men også her er det begrenset. Det er kjedelig for meg og de andre i familien, men det går ikke utover hans helse. Så jeg legger ikke så mye vekt på det, forsøker å tilpasse så det skal passe oss alle i matveien. 

Anonymkode: 5f6eb...9e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...