Gå til innhold

41% av de nye smittede er født i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk er rett og slett egoister.  Å reise på grunn av jobb en ting. Å reise fordi du savner kjæresten eller mora di gjør at du spre viruset slik samfunnet må betale med nedstenginger igjen.  De reiser, tar med smitten hjem, så klage de når barna må deretter ha hjemmeundervisning, de sitter i hjemmekontor eller kan ikke gå på pub.  Trist egentlig....og tafatt mydighetene som åpnet for tidlig for litt penge. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nMeo6/41-prosent-av-de-nye-smittede-er-foedt-i-utlandet

I risikorapporten fra 12. august, der FHI lister opp hva økningen de siste ukene kan skyldes, er ett av fem punkter at «innvandrere til Norge smittet under besøk i tidligere hjemland utenfor EU/EØS».

Da FHI for noen uker siden anbefalte en pause i gjenåpningen av Norge, påpekte de at de kanskje hadde «undervurdert hvor mange personer bosatt i Norge som ville reise på besøk til tidligere hjemland som Serbia og Kosovo og derfra ta med seg smitte hjem til Norge».

Det har gjort at regjeringen har intensivert sitt arbeid med å forhindre slike reiser og få ut informasjon til miljøene.

Helsedepartementet anbefaler folk å unngå unødvendige reiser til utlandet. Reiser til land utenfor EU/Schengen har de frarådet siden mars.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se tråden: Vinterferieturistene osv..

Også kan du skamme deg litt etter du har lest den. Og når du er ferdig med det så slutter du å shame folk. 

Anonymkode: e6335...d18

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også kan du skamme deg litt etter du har lest den. Og når du er ferdig med det så slutter du å shame folk. 

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, Outlander skrev:

Folk er rett og slett egoister.  Å reise på grunn av jobb en ting. Å reise fordi du savner kjæresten eller mora di gjør at du spre viruset slik samfunnet må betale med nedstenginger igjen.  De reiser, tar med smitten hjem, så klage de når barna må deretter ha hjemmeundervisning, de sitter i hjemmekontor eller kan ikke gå på pub.  Trist egentlig....og tafatt mydighetene som åpnet for tidlig for litt penge. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nMeo6/41-prosent-av-de-nye-smittede-er-foedt-i-utlandet

I risikorapporten fra 12. august, der FHI lister opp hva økningen de siste ukene kan skyldes, er ett av fem punkter at «innvandrere til Norge smittet under besøk i tidligere hjemland utenfor EU/EØS».

Da FHI for noen uker siden anbefalte en pause i gjenåpningen av Norge, påpekte de at de kanskje hadde «undervurdert hvor mange personer bosatt i Norge som ville reise på besøk til tidligere hjemland som Serbia og Kosovo og derfra ta med seg smitte hjem til Norge».

Det har gjort at regjeringen har intensivert sitt arbeid med å forhindre slike reiser og få ut informasjon til miljøene.

Helsedepartementet anbefaler folk å unngå unødvendige reiser til utlandet. Reiser til land utenfor EU/Schengen har de frarådet siden mars.

Å besøke sin ektefelle eller barn er ikke UNØDVENDIGE reiser, jf. covid-19 forskriften. I april, da viruset herjet som verst og alt var stengt, kom demme endringen i forskriften:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/familier-slipper-karantene-etter-samvar-pa-tvers-av-landegrenser/id2697212/

Hva DU konkret synes er fullstendig irrelevant. Om du synes at det er nok at foreldre oppdrar barna på Skype eller ektefeller opprettholder ekteskapet på Messenger, betyr det ikke at reisen er unødvendig. Særlig ikke når regjeringen har definert det som så nødvendig at de har innført unntak fra karanteneplikt for foreldre fra ALLE land (røde, gule og grå) som gjennomfører samvær med barn. 

Jeg er for øvrig født i utlandet. Et "grått" land. Har ikke vært der på 14 år. Så at man er født i utlandet betyr ikke at man reiser i hytt og vær overalt. Min samboer kommer fra et nordisk land som har vært grønt hele tiden, og som nå er gult. I dette landet har snittet per 100 000 innbyggere vært lavere enn i Norge hele tiden. Vi har vært i dette landet i sommer for å besøke samboerens barn der. I hans kommune har de ikke hatt forekomst av koronaviruset siden april. Kom tilbake for 1,5 måned siden, ingen av oss er syke, mens hele bygda ligger med forkjølelse. Vi har ikke en gang blitt smittet av denne forkjølelsen, fordi vi faktisk følger alle anbefalinger fra myndighetene iht smittevern og hygiene. Så ikke kall oss egoister bare fordi vi som lovlydige borgere har vært i et land med mye lavere smitterisiko enn Norge. Vi har ikke tatt med noe smitte hjem, ikke brutt noen regler og ikke handlet i strid med anbefalinger.

Anonymkode: a6843...02f

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Forsto du ikke hvilken tråd jeg mente? Eller ser du ikke linken mellom disse to?

Altså den som heter «Vinterferiefolket - Hyttefarerne - Harryhandlerne...»

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutt ut da... Nå handler det om å ta dette på alvor så det ikke kommer ut av kontroll, ikke hvor politisk korrekt du vil se ut.

Anonymkode: af5d9...50f

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutt ut da... Nå handler det om å ta dette på alvor så det ikke kommer ut av kontroll, ikke hvor politisk korrekt du vil se ut.

Politisk korrekt? Jeg synes det er forkastelig hvordan hysterikerne kaster seg over den ene gruppen etter den andre og hater. Også lurer jeg fremdeles på hvor krisen er. Den eneste krisen jeg ser er en livredd befolkning som tror på alt de leser, og fullstendig urimelige tiltak som kommer til å ta mange flere leveår enn det dette viruset tar. 

• Liker 5
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så enig 👍

Er møkk  lei av all shamingen 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Politisk korrekt? Jeg synes det er forkastelig hvordan hysterikerne kaster seg over den ene gruppen etter den andre og hater. Også lurer jeg fremdeles på hvor krisen er. Den eneste krisen jeg ser er en livredd befolkning som tror på alt de leser, og fullstendig urimelige tiltak som kommer til å ta mange flere leveår enn det dette viruset tar. 

Bare fordi du ikke vet hva en pandemi er, eller tar det alvorlig, så kan du ikke diktere hva vi andre som setter litt pris på folk rundt oss ,og helsevesenet, skal mene.

I mars var det vinterferie turistene, nå er det tydeligvis andre grupper. Det viktigste er å begrense smitten!

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsto du ikke hvilken tråd jeg mente? Eller ser du ikke linken mellom disse to?

Altså den som heter «Vinterferiefolket - Hyttefarerne - Harryhandlerne...»

Jeg ser tråden nå 🙃

Skrevet
34 minutter siden, Outlander skrev:

Folk er rett og slett egoister. 

Så folk skal ikke leve livet sitt? Skal vi sette livet på vent fordi noen kan dø? 

Det har dødd sånn 30 personer totalt i juni, juli og august. Det er 1/5 av antallet som dør på en normal dag. 

Det er 600 som tar livet sitt hvert år, men vi er ikke i nærheten å ha de samme tiltakene for å redde dem. 

Folk er ikke egoister fordi de vil leve livet sitt.

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare fordi du ikke vet hva en pandemi er, eller tar det alvorlig, så kan du ikke diktere hva vi andre som setter litt pris på folk rundt oss ,og helsevesenet, skal mene.

I mars var det vinterferie turistene, nå er det tydeligvis andre grupper. Det viktigste er å begrense smitten!

Blir det mindre pandemi eller smitte av at man hater noen? 

Anonymkode: a6843...02f

• Liker 6
Skrevet

Ok dette forsto jeg ingenting av.

utlendinger, men ikke EU EØS?

Anonymkode: 67515...a0a

Skrevet
1 time siden, abc123detvardet skrev:

Så folk skal ikke leve livet sitt? Skal vi sette livet på vent fordi noen kan dø? 

Det har dødd sånn 30 personer totalt i juni, juli og august. Det er 1/5 av antallet som dør på en normal dag. 

Det er 600 som tar livet sitt hvert år, men vi er ikke i nærheten å ha de samme tiltakene for å redde dem. 

Takk for at det fremdeles finnes folk som klarer å se ting i litt perspektiv. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok dette forsto jeg ingenting av.

utlendinger, men ikke EU EØS?

Ja, altså utlendinger som kommer fra land utenfor EU/EØS. (eksempel Serbia Kosovo) Er ikke så vanskelig.

Det vil jo også si at å skylde på de som har dratt på ferie til Spania, Italia osv er bomskudd. Disse står ikke for vesentlig smitte.

Anonymkode: f4543...7aa

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, altså utlendinger som kommer fra land utenfor EU/EØS. (eksempel Serbia Kosovo) Er ikke så vanskelig.

Det vil jo også si at å skylde på de som har dratt på ferie til Spania, Italia osv er bomskudd. Disse står ikke for vesentlig smitte.

Anonymkode: f4543...7aa

Men hvordan kan det være, når grensene til disse landene ble stengt i april-mai ish?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

😂 - err ok.  Klag på VG som skriver artikler som folk har lyst å diskutere ja?  Jeg har mistet utrolig mye inntekt i år på grunn av corona.  Uansett om at du føler at folk er hysterisk stenger Norge ned uansett hva du skulle mene.  Faktum er at folk som reiser unødvendig midt opp i en pandemi er egoister og bryr seg ikke om andre.  Jeg skammer meg IKKE. Det burde være de som reiser som skammer seg da det er et hån mot alle som blir direkt påvirket av at Norge må kanskje stenges ned igjen.   Jeg har hele familien min i utlandet er savn er ganske kraftig. Samtidig ser jeg det på å ikke reise akkurat nå et samfunnsviktig beslutning, samt at jeg vil helst ikke ta sjansen å spre smitte videre, enten til familien eller i å få det selv.  

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, abc123detvardet said:

Fikk du lønn gjennom hele nedstengelsen?  Uansett hva DERE mener om corona er det mange folk som blir veldig påvirket av en samfunn som stenges ned.  Vet du hvorfor vi hadde mindre dødelighet i juni,juli og august?  Fordi hele Norge deltok i et dugnad i mars, april og mai!  Da fikk vi dempe litt spredningen slik at samfunnet kunne delvis åpner igjen. Ser ikke dere sammenheng så er det vanskelig å diskutere dette med dere.  Nå etter mange har reist, samt oppholdte seg som myggklinger her i Norge, ser vi nå økt smitte. Hva tror du kommer til å skje når influensasesongen treffer for fullt nå i nov/des, samt økt corona pasienter?  Ja, da må vi kanskje stenge ned igjen og da går det enda flere som mister jobber, penge og sitt levebrød.  Kanskje barna må ha hjemmeundervisning igjen.  Ellers synes folk dette gikk så veldig bra i vår?  Det har allerede vært et x antall klassetrinn eller barnehage kohorter, samt noen skoler som måte gå i karantene.  Nå til høsten kan dere vurdere om mulighet til å reise har trumfet hva samfunnet må gjennom om smittespredningen kommer ut av kontroll nå. 

Endret av Outlander
  • Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Outlander skrev:

Utrolig rart at FHI ikke har brukt mer tid på å nå disse miljøene. Det virker som vel anvendte ressurser spør du meg.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Outlander skrev:

Fikk du lønn gjennom hele nedstengelsen?  Uansett hva DERE mener om corona er det mange folk som blir veldig påvirket av en samfunn som stenges ned.  Vet du hvorfor vi hadde mindre dødelighet i juni,juli og august?  Fordi hele Norge deltok i et dugnad i mars, april og mai!  Da fikk vi dempe litt spredningen slik at samfunnet kunne delvis åpner igjen. Ser ikke dere sammenheng så er det vanskelig å diskutere dette med dere.  Nå etter mange har reist, samt oppholdte seg som myggklinger her i Norge, ser vi nå økt smitte. Hva tror du kommer til å skje når influensasesongen treffer for fullt nå i nov/des, samt økt corona pasienter?  Ja, da må vi kanskje stenge ned igjen og da går det enda flere som mister jobber, penge og sitt levebrød.  Kanskje barna må ha hjemmeundervisning igjen.  Ellers synes folk dette gikk så veldig bra i vår?  Det har allerede vært et x antall klassetrinn eller barnehage kohorter, samt noen skoler som måte gå i karantene.  Nå til høsten kan dere vurdere om mulighet til å reise har trumfet hva samfunnet må gjennom om smittespredningen kommer ut av kontroll nå. 

Hvis det blir "nedstengning", blir det kun lokalt. Det kommer ikke til å bli noen nasjonal "nedstengning". 

Dugnad og dugnad. Folk hadde vel ikke så mye valg når skole, barnehage, universiteter, fritidsaktiviteter og en del jobber ble nedstengt.

Ikke vær så hysterisk. 

• Liker 3
  • Opprett ny...