AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Jeg fullførte en mastergrad i 2017, men av ulike grunner har jeg nå startet på ny bachelor. Siden jeg er i full jobb ved siden av prøver jeg å fullføre uten å bruke så mye tid, og jeg er heller ikke akkurat ung mer. Jeg slipper exphil regner jeg med, og vi har et breddesemester der jeg kan sette inn fag jeg allerede har tatt (alt er på NTNU). Så kommer spørsmålet. Ett av fagene i denne bacheloren er så og si det samme som jeg har lært om i masterprogrammet, og jeg lurer på om det er sannsynlig at jeg kan få fritak for faget? Er det noe som er vanlig å spørre om? Det er et 7,5 poengs fag, fra et annet institutt enn jeg tok master, men begge er innenfor samfunnsvitenskap. Anonymkode: 5aa2b...0d5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fullførte en mastergrad i 2017, men av ulike grunner har jeg nå startet på ny bachelor. Siden jeg er i full jobb ved siden av prøver jeg å fullføre uten å bruke så mye tid, og jeg er heller ikke akkurat ung mer. Jeg slipper exphil regner jeg med, og vi har et breddesemester der jeg kan sette inn fag jeg allerede har tatt (alt er på NTNU). Så kommer spørsmålet. Ett av fagene i denne bacheloren er så og si det samme som jeg har lært om i masterprogrammet, og jeg lurer på om det er sannsynlig at jeg kan få fritak for faget? Er det noe som er vanlig å spørre om? Det er et 7,5 poengs fag, fra et annet institutt enn jeg tok master, men begge er innenfor samfunnsvitenskap. Anonymkode: 5aa2b...0d5 Det er bare å søke. Dersom det er samme pensum så er sjansen stor at du slipper unna. Er nok ganske vanlig å søke om ja. Men noen liker å ta dem på nytt hvis den forrige karakteren er dårligere da er det som regel lettere å få bedre siden det er et fag de har hatt tidligere. Anonymkode: 11240...bff
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Aner ikke om det er samme pensum, men basert på emnebeskrivelsen har jeg nærmere 300 studiepoeng innen akkurat dette temaet, og jeg kan ikke se for meg at 7,5 poeng til vil ha så mye å si for kunnskapen min i praksis. Anonymkode: 5aa2b...0d5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 Ja, det er vanlig å spørre om. Det er ren rutine for de forskjellige fakultetene å sammenligne studier. Dette gjelder særlig de med utenlandsk utdanning, men også utdanning fra Norge. Det er ikke noe krav om at verken pensum eller læringskrav skal være helt likt. Det er kun et krav om at utdanningen tilfredstiller samme faglige krav. Anonymkode: 7f02c...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, det er vanlig å spørre om. Det er ren rutine for de forskjellige fakultetene å sammenligne studier. Dette gjelder særlig de med utenlandsk utdanning, men også utdanning fra Norge. Det er ikke noe krav om at verken pensum eller læringskrav skal være helt likt. Det er kun et krav om at utdanningen tilfredstiller samme faglige krav. Anonymkode: 7f02c...0ee Godt å høre! Anonymkode: 5aa2b...0d5
Gjest EmKay Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 Jeg slapp unna 90stp på bachelor nr2, kunne ha sluppet unna mer basert på fagene jeg hadde, men det var krav til å ta minst 90stp i nye fag for å få godkjent graden. Så er bare å søke om så mye fritak du kan, det verste som skjer er at du får noen avslag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå