AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Hva er forskjellen på en langhåret og en semilanghåret katt? Og hva bør en bruke for å vedlikeholde pelsen til en langhåret katt? Anonymkode: 5bc58...909
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Vi har to semilanghårete katter, norske skogkatter. De har masse pels, men de har ingen problemer med hårballer/klumper i pelsen. Vi burde fremdeles børste de, men de er ikke så glade i det. Anonymkode: e658a...aa9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har to semilanghårete katter, norske skogkatter. De har masse pels, men de har ingen problemer med hårballer/klumper i pelsen. Vi burde fremdeles børste de, men de er ikke så glade i det. Anonymkode: e658a...aa9 Samme her, norsk skogskatt. Jeg ville aldri hatt langhåret, min semilanghårede snøsser nok og har lang nok pels. Orker ikke masse vedlikehold, men det er jo noen som liker sånt Anonymkode: cc1d5...2a2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her, norsk skogskatt. Jeg ville aldri hatt langhåret, min semilanghårede snøsser nok og har lang nok pels. Orker ikke masse vedlikehold, men det er jo noen som liker sånt Anonymkode: cc1d5...2a2 Jeg ser på stell av pels som en kosestund mellom meg og katten. Men nå er min katt glad i å bli børstet og dullet med da. Anonymkode: 5bc58...909
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser på stell av pels som en kosestund mellom meg og katten. Men nå er min katt glad i å bli børstet og dullet med da. Anonymkode: 5bc58...909 Ikke sant, min er ikke fan av børsten, så flaks at hun ikke er langhåret 😄 Hadde hun likt det hadde jeg børstet henne. Anonymkode: cc1d5...2a2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 Jeg skulle gjerne børstet mine semilanghårede katter mer. De blir litt "ville" når jeg børster de. Vil leke, biter og klorer. Det hjelper litt med tyggeleker for katt, men disse inneholder catnip så etter 10 minutter er kattene spinn gale. Men får børstet de litt likevel. Fos oss er det kun Furminator som hjelper. Har prøvd diverse andre børster, både med naturbust og metalltagger, men de fjerner veldig lite hår. Anonymkode: e658a...aa9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #7 Skrevet 25. august 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle gjerne børstet mine semilanghårede katter mer. De blir litt "ville" når jeg børster de. Vil leke, biter og klorer. Det hjelper litt med tyggeleker for katt, men disse inneholder catnip så etter 10 minutter er kattene spinn gale. Men får børstet de litt likevel. Fos oss er det kun Furminator som hjelper. Har prøvd diverse andre børster, både med naturbust og metalltagger, men de fjerner veldig lite hår. Anonymkode: e658a...aa9 Takk for tips, skal sjekke ut Furminator 😊 Anonymkode: 5bc58...909
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #8 Skrevet 25. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er forskjellen på en langhåret og en semilanghåret katt? Og hva bør en bruke for å vedlikeholde pelsen til en langhåret katt? Anonymkode: 5bc58...909 Den eneste katten som er skikkelig langhåret er perser. Norsk skogkatt (den med stamtavle, ikke huskatten) trenger som regel mindre pelsstell enn en maine coon, de har ganske forskjellig pelskvalitet. Ragdoll og hellig birma trenger en del pelsstell. Er du ikke interessert i pelsstell, så skaff deg en korthårskatt... Anonymkode: dd3d0...3cc
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #9 Skrevet 25. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den eneste katten som er skikkelig langhåret er perser. Norsk skogkatt (den med stamtavle, ikke huskatten) trenger som regel mindre pelsstell enn en maine coon, de har ganske forskjellig pelskvalitet. Ragdoll og hellig birma trenger en del pelsstell. Er du ikke interessert i pelsstell, så skaff deg en korthårskatt... Anonymkode: dd3d0...3cc Har aldri sagt noe om at jeg ikke er interessert i pelsstell, tvert imot. Men takk for svar 🙂 Anonymkode: 5bc58...909 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #10 Skrevet 25. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har aldri sagt noe om at jeg ikke er interessert i pelsstell, tvert imot. Men takk for svar 🙂 Anonymkode: 5bc58...909 Da anbefaler jeg en skikkelig stålkam, det er det beste på semilanghårskatter, og er det oppdrettere/utstillere gjerne bruker. Sånne karder med masse små tenner er ubrukelige, for de kommer ikke gjennom pelsen. La katten bli vant til stell fra den er helt liten, sånn at du forebygger floker. Når flokene først er det er det mye verre å bli kvitt dem. Jobber på dyreklinikk, og du aner ikke hvor jævlige enkelte katter er i pelsen, noen av dem ender opp nærmest med et "skall" som må barberes vekk Anonymkode: dd3d0...3cc
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #11 Skrevet 25. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da anbefaler jeg en skikkelig stålkam, det er det beste på semilanghårskatter, og er det oppdrettere/utstillere gjerne bruker. Sånne karder med masse små tenner er ubrukelige, for de kommer ikke gjennom pelsen. La katten bli vant til stell fra den er helt liten, sånn at du forebygger floker. Når flokene først er det er det mye verre å bli kvitt dem. Jobber på dyreklinikk, og du aner ikke hvor jævlige enkelte katter er i pelsen, noen av dem ender opp nærmest med et "skall" som må barberes vekk Anonymkode: dd3d0...3cc Off, stakkar puser. Må være fryktelig ubehagelig å vondt med masse floker. Har du noe anbefalinger til merker når det gjelder kammer? Eller spiller ikke det noen stor rolle? Holder på å venne pusen til stell sakte men sikkert. 😊 Anonymkode: 5bc58...909
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Off, stakkar puser. Må være fryktelig ubehagelig å vondt med masse floker. Har du noe anbefalinger til merker når det gjelder kammer? Eller spiller ikke det noen stor rolle? Holder på å venne pusen til stell sakte men sikkert. 😊 Anonymkode: 5bc58...909 Noe sånt som dette: https://www.stargatepetshop.no/products/chris-christensen-buttercomb-000 den er dyr, men verdt hver krone Og ja, det må være helt grusomt, tenk som det strammer i huden... Ofte har de sår pga flokene Ikke alltid så lett å være hyggelig mot eieren i sånne tilfeller, prøver å si at de kanskje bør komme litt tidligere neste gang. Blir de fornærma så dukker de jo ikke opp igjen... Anonymkode: dd3d0...3cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå