AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Hei. Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid på ny, ca 5 uker. Har et barn som fyller 2 år om noen mnd og en tenåring. Vi har brukt kondom men hoppet av i svingen en gang etter mensen, hvilket tydeligvis har resultert i nytt svangerskap.. Så problemstillingen.. Vi bestemte oss for å ikke få flere barn da kroppen min etter forrige svangerskap ikke har fungert som den skal. Hadde smertefull bekkenløsning og svangerskapet var generelt tungt, var sykemeldt mesteparten av tiden. I ettertid har ryggen min og hofta vært vondt og har derfor også vært sykemeldt 50% i et halvt år nå. Redd for hva er nytt svangerskap kan gjøre med kroppen min, redd for å ikke klare å følge opp 3 barn. Jeg ønsker å fortsette med å ta de med på skogstur, spille fotball og være en aktiv mamma. I dag er jeg på vei mot og få til det igjen. Også er det økonomi. Jeg har fast jobb men søker stadig etter nye stillinger som jeg kan klare å jobbe fullt i, ønsker kanskje også å utdanne meg til noe annet som jeg kan jobbe med resten av min yrkesaktive karriere. Er nytt barn setter jo ikke stopp for det, men gjør det vanskeligere. Mannen har ikke fast jobb, men jobber på løse vakter. Han driver også å kikker etter noe fast. Men alt er så usikkert, økonomisk og energi så kan jeg klare 2 barn alene hvis jeg skulle ende opp som singel eller enke eller hva det måtte være, men 3? Og 2 under 3 år liksom? Det høres helt vannvittig tungt ut.. Mannen ønsker et barn til, men sier også at han ikke blir bitter om jeg skulle velge abort. Han skjønner og var i utgangpunkt enig at vi ikke skulle ha flere. Jeg er ikke helt fremmed for tanken, det høres bestandig koselig ut med baby, ikke sant 👶 men jeg vet også hvilket blodslit det er.. Vi har også bare 3 soverom så baby ville etterhvert måtte dele rom med 2 åringen.. Hva ville dere gjort utfra denne situasjonen? Beklager at det ble langt, jeg sitter her og vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre.. Eller føle. Anonymkode: 40468...d5f
spinnwild Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Helsemessig høres det ut som en stor risiko, men har null peiling på hva jeg selv hadde gjort i en slik situasjon. De andre "problemene" er ikke problem, sånt finner man en løsning på. Du må bare la deg selv tenke og føle på dette, og krysse fingrene for at du kommer fram til et svar ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Om jeg skulle tenkt rent rasjonelt hadde jeg nok valgt å terminere graviditeten. For min del ville det vært for mange faktorer som veide imot, både mtp økonomi, helse og å skulle klare å følge opp alle. Men så er ikke følelser nødvendigvis rasjonelle, så det er vanskelig å si hva jeg faktisk ville gjort om jeg skulle havnet i en slik situasjon. Det viktigste er at man føler man har tatt den rette beslutningen når alt kommer til alt. Lykke til, dere lander nok på et valg som er riktig for dere. Anonymkode: e2006...ad1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 Om dere ikke vil ha flere og hvis det er risiko for deg, ville jeg tatt abort. Men, jeg ville sterilisert meg i samme slengen eller blitt mye strengere med prevensjon. Dette synes jeg er uansvarlig. Anonymkode: 68ec7...3f8 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om dere ikke vil ha flere og hvis det er risiko for deg, ville jeg tatt abort. Men, jeg ville sterilisert meg i samme slengen eller blitt mye strengere med prevensjon. Dette synes jeg er uansvarlig. Anonymkode: 68ec7...3f8 Vi har brukt kondom hver gang, med unntak av den ene gangen som han hoppet av i svingen rett etter mensen, hvor det burde være nokså trygt. For alle andre enn meg tydeligvis. Så ja, sterilisering er eneste utvei da jeg ikke tåler hormonpreparater. Men takk for innsikt. Anonymkode: 40468...d5f 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har brukt kondom hver gang, med unntak av den ene gangen som han hoppet av i svingen rett etter mensen, hvor det burde være nokså trygt. For alle andre enn meg tydeligvis. Så ja, sterilisering er eneste utvei da jeg ikke tåler hormonpreparater. Men takk for innsikt. Anonymkode: 40468...d5f Fortsatt uansvarlig. Har du tenkt over at du kun har rett på sykepenger et halvt år til? Hva skal dere leve av hvis du ikke klarer å jobbe i graviditeten? Her er det bare en løsning. Anonymkode: 19857...591 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #7 Skrevet 25. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Fortsatt uansvarlig. Har du tenkt over at du kun har rett på sykepenger et halvt år til? Hva skal dere leve av hvis du ikke klarer å jobbe i graviditeten? Her er det bare en løsning. Anonymkode: 19857...591 Jeg har kun rett på det et halvt år til ja, vil etter det gå over på aap. Man får fortsatt foreldrepenger. Bilen er nedbetalt i november så noen ekstra 1000 lapper der også. Eier bolig. Det er ikke pengene jeg I hovedsak er bekymra over, det er kroppen min. Men hvert svangerskap er forskjellig, det er bare om jeg syntes det er verdt å riskikere det.. Men ja, som noen sier, det er vanskelig å kun tenke fornuft når det er følelser i bildet.. Anonymkode: 40468...d5f 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #8 Skrevet 25. august 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kun rett på det et halvt år til ja, vil etter det gå over på aap. Man får fortsatt foreldrepenger. Bilen er nedbetalt i november så noen ekstra 1000 lapper der også. Eier bolig. Det er ikke pengene jeg I hovedsak er bekymra over, det er kroppen min. Men hvert svangerskap er forskjellig, det er bare om jeg syntes det er verdt å riskikere det.. Men ja, som noen sier, det er vanskelig å kun tenke fornuft når det er følelser i bildet.. Anonymkode: 40468...d5f Du vil ikke gå over på aap, det er ikke slik det fungerer. Du vil få avslag. Anonymkode: 19857...591
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #9 Skrevet 25. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du vil ikke gå over på aap, det er ikke slik det fungerer. Du vil få avslag. Anonymkode: 19857...591 Jeg lurer på hvordan i all verden du kan vite det? Anonymkode: 40468...d5f 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #10 Skrevet 25. august 2020 Penger er det minste problemet, det finner dere en løsning på. Helsa di derimot, kan ikke erstattes. Ut i fra det du forteller tror jeg at jeg hadde latt hensynet til de barna jeg allerede hadde veie tyngst og tatt abort. Jeg føler med deg, dette kan ikke være lett. Anonymkode: 96f7c...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #11 Skrevet 25. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvordan i all verden du kan vite det? Anonymkode: 40468...d5f Fordi du ikke får aap pga svangerskapsplager noen måneder før du skal ut i permisjon. Anonymkode: 19857...591
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #12 Skrevet 25. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi du ikke får aap pga svangerskapsplager noen måneder før du skal ut i permisjon. Anonymkode: 19857...591 Jeg har da ikke vært sykemeldt pga svangerskapsplager i et halvt år. Jeg har vært sykemeldt pga nedsatt arbeidsevne med ryggsmerter og hoftesmerter som har blitt verre etter forrige svangerskap, og fordi jeg jobber i et fysisk tungt yrke. Dette er vel dokumentet med mr, kiropraktor og lege. Du bør ikke være så skråsikker når du uttaler deg om ting du ikke har all informasjon om. Det får deg bare til å virke som et lite empatisk og godt menneske. Sier ikke at abort ikke er det beste likevel, men å ta abort fordi du er skråsikker på at vi kommer til å bli ruinert er ikke særlig smart. Jeg kommer ikke til å svare mer, det er tydelig for meg at du ikke skjønner hvor vanskelig et sånt valg kan være, som kan påvirke oss resten av livet uansett utfall. Anonymkode: 40468...d5f 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #13 Skrevet 25. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har da ikke vært sykemeldt pga svangerskapsplager i et halvt år. Jeg har vært sykemeldt pga nedsatt arbeidsevne med ryggsmerter og hoftesmerter som har blitt verre etter forrige svangerskap, og fordi jeg jobber i et fysisk tungt yrke. Dette er vel dokumentet med mr, kiropraktor og lege. Du bør ikke være så skråsikker når du uttaler deg om ting du ikke har all informasjon om. Det får deg bare til å virke som et lite empatisk og godt menneske. Sier ikke at abort ikke er det beste likevel, men å ta abort fordi du er skråsikker på at vi kommer til å bli ruinert er ikke særlig smart. Jeg kommer ikke til å svare mer, det er tydelig for meg at du ikke skjønner hvor vanskelig et sånt valg kan være, som kan påvirke oss resten av livet uansett utfall. Anonymkode: 40468...d5f Du får tro hva du vil, regner med du ikke har vært i snakk med nav. Men om du velger å beholde må dere være forberedt på å leve på minimalt med penger. Anonymkode: 19857...591
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #14 Skrevet 25. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har brukt kondom hver gang, med unntak av den ene gangen som han hoppet av i svingen rett etter mensen, hvor det burde være nokså trygt. For alle andre enn meg tydeligvis. Så ja, sterilisering er eneste utvei da jeg ikke tåler hormonpreparater. Men takk for innsikt. Anonymkode: 40468...d5f Å ikke bruke prevensjon rett etter mensen er da langt fra trygt. Rett før er forholdsvis trygt, rett etter ikke trygt i det hele tatt. Anonymkode: 0ae8c...c18 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #15 Skrevet 25. august 2020 Med tanke på helsesituasjonen hadde jeg nok tatt abort, selv om det er et tøft og vanskelig valg. Bra at du fant det ut såpass tidlig dersom valget lander på abort, ettersom du da kan få den medisinske varianten. Anonymkode: cc21d...a07
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #16 Skrevet 25. august 2020 Det blir alltid mange som skriver abort i slike tråder som din Ts. Men det er ditt og mannen din sitt valg. Dere får veie opp fordeler og ulemper. Det høres ut som helsa og økonomi er største utfordring. Ville snakke med lege og nav om disse spørsmålene. Økonomien kan være enklere å finne ut av. Helsa er verre, er som du sier alle svangerskap er ulike, kan bli bedre og kan bli verre. Ingen garantier. Det eneste fordelen er at du vet at bekkenbunnen kan bli strevsomt. Har du mulighet til å trene med fysio med slynge i graviditeten og etter? Dette hjalp meg utrolig mye. Sleit mye i første svangerskap men ikke så mye i det andre siden jeg trente riktig. Lykke til:) Anonymkode: 8d67a...ac8 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #17 Skrevet 25. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid på ny, ca 5 uker. Har et barn som fyller 2 år om noen mnd og en tenåring. Vi har brukt kondom men hoppet av i svingen en gang etter mensen, hvilket tydeligvis har resultert i nytt svangerskap.. Så problemstillingen.. Vi bestemte oss for å ikke få flere barn da kroppen min etter forrige svangerskap ikke har fungert som den skal. Hadde smertefull bekkenløsning og svangerskapet var generelt tungt, var sykemeldt mesteparten av tiden. I ettertid har ryggen min og hofta vært vondt og har derfor også vært sykemeldt 50% i et halvt år nå. Redd for hva er nytt svangerskap kan gjøre med kroppen min, redd for å ikke klare å følge opp 3 barn. Jeg ønsker å fortsette med å ta de med på skogstur, spille fotball og være en aktiv mamma. I dag er jeg på vei mot og få til det igjen. Også er det økonomi. Jeg har fast jobb men søker stadig etter nye stillinger som jeg kan klare å jobbe fullt i, ønsker kanskje også å utdanne meg til noe annet som jeg kan jobbe med resten av min yrkesaktive karriere. Er nytt barn setter jo ikke stopp for det, men gjør det vanskeligere. Mannen har ikke fast jobb, men jobber på løse vakter. Han driver også å kikker etter noe fast. Men alt er så usikkert, økonomisk og energi så kan jeg klare 2 barn alene hvis jeg skulle ende opp som singel eller enke eller hva det måtte være, men 3? Og 2 under 3 år liksom? Det høres helt vannvittig tungt ut.. Mannen ønsker et barn til, men sier også at han ikke blir bitter om jeg skulle velge abort. Han skjønner og var i utgangpunkt enig at vi ikke skulle ha flere. Jeg er ikke helt fremmed for tanken, det høres bestandig koselig ut med baby, ikke sant 👶 men jeg vet også hvilket blodslit det er.. Vi har også bare 3 soverom så baby ville etterhvert måtte dele rom med 2 åringen.. Hva ville dere gjort utfra denne situasjonen? Beklager at det ble langt, jeg sitter her og vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre.. Eller føle. Anonymkode: 40468...d5f Ta abort og bruk en sikrere metode typ sterilisering av mannen. Det er det JEG ville gjort. Men hva som er rett her for dere er det jo kun dere som kan føle på. Jeg angrer på at vi fikk de siste (på en måte). Jeg ser at jeg kunne tilbydd våre eldre barn mye mer oppfølging og matrielle goder enn hva vi kan nå. Lykke til ❤ Anonymkode: 6c5f5...fcd
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #18 Skrevet 26. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta abort og bruk en sikrere metode typ sterilisering av mannen. Det er det JEG ville gjort. Men hva som er rett her for dere er det jo kun dere som kan føle på. Jeg angrer på at vi fikk de siste (på en måte). Jeg ser at jeg kunne tilbydd våre eldre barn mye mer oppfølging og matrielle goder enn hva vi kan nå. Lykke til ❤ Anonymkode: 6c5f5...fcd Nå vet ikke jeg hvor mange barn du har, men klarer virkelig ikke forstå hvordan noen faktisk kan angre på barn de fikk, i alle fall ikke kun noen av barna og ikke alle. Anonymkode: 2a793...2f6 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #19 Skrevet 26. august 2020 Jeg ville forhørt meg med legen min om du var redd for helsen din. Økonomien kan plutselig snu dersom det løser seg med jobber. Nei, ville ikke tatt abort pga usikker jobbsituasjon. Anonymkode: 46f85...663
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #20 Skrevet 26. august 2020 Jeg tenker at det fort kan gå bedre enn det man frykter. Jeg hadde selv ikke tatt abort i din situasjon. Mannen din er jo også motivert og du vil derfor ha god støtte i ham. Anonymkode: 90baa...067 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå