AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Jeg har ikke super stor ønske om å få barn for jeg vet jeg er lat og hadde ikke orket det vedsienav jobb. men jeg tenker barn hadde jo vært koselig. Kan se for meg min lille familie. Men om jeg noen gang skal bli mor vil jeg slutte helt på jobb frem til barnet er selvstendig og kan stå på egne fot. Til barnet hvertfall er 6 år. Og etter det vil jeg minimere til å jobbe mindre stillingsprosent eller droppe helt på jobb. hva tenker dere om det? Anonymkode: 1fcb0...5c4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Jeg tenker litt i samme bane. Ikke å slutte å jobbe helt, men å gå ned i stillingsprosent mens barnet (barna) er små - om det lar seg gjøre og vi har råd til det. Det kjipe er jo at det går utover min pensjon osv., men i mitt hode så er det nok verdt det likevel. Har selv en tilstand/sykdom som gjør at jeg blir fortere sliten av å stå i en vanlig jobb, og har lite overskudd på ettermiddagene. Det blir nok ikke bedre med en unge eller to på toppen. Da må man prøve å legge til rette for å få en bedre livskvalitet, tenker jeg. Ser ikke på meg selv som lat, men vet hvor begrensningene mine ligger for å unngå utmattelse. Anonymkode: f7662...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Tenker at hvordan har du tenkt å løse det økonomisk? Og hvordan har du tenkt å spare til pensjon? Anonymkode: 1d230...d7c 10
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 Jeg vil helst ned til 50% stilling etter jeg får barn. Så går jeg sikkert opp igjen etter de blir mer selvstendig. Min mann er ekstremt lite materialistisk og bryr seg ikke om de ekstra pengene. Det er litt kjipt å ha dårlig råd så klart, men tror det er verdt det for å ha mer overskudd til barn når de er små. Det blir kanskje litt billigere ferier, men de foretrekker sikkert det når de har en mor som er hjemme og kan lage frokost, middag og hente de på skolen, osv Anonymkode: 86666...424 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 Jeg er hjemmeværende nå, har to skolebarn, ett i barnehagen og siste ligger i magen snart klar for å klekkes😊 Det å kunne være hjemme med barna har vært en berikelse, og jeg gleder meg til å snart «ta fatt» på to år hjemme på fulltid, med hun som nå ligger i magen💛 De tre største barna har vært hjemme med meg til 2 års alder, etter det har de startet deltid i bhg. Typisk 2 dager fri og tre dager i bhg i uka. At jeg er hjemmeværende passer perfekt for oss, med en mann som jobber lange dager og spesielt etterhvert som barna blir større og må kjøres hit og dit etter skoletid, følges opp med lekser og diverse aktiviteter/ foreldremøter/ dugnader osv. Når det gjelder det økonomiske i forhold til pensjon, får man jo pensjonspoeng tilsvarende en lønn på ca 450 000 årlig, når man er hjemme med barn under 6 år. Så det stresser jeg ikke med, da vi har god nok økonomi til å klare oss greit i hverdagen med alt vi trenger- eneste som utgår er dyre sydenturer hvert år med alle barna😄 Anonymkode: ffb5f...7ab 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 Med førstemann jobbet jeg 80% i et par år etter permisjonen, og denne gangen (termin snart) skal jeg jobbe 60% i noen måneder, før jeg går opp til 80% en stund. Veldig deilig med litt fri, hadde nok ikke hatt råd til å gå lenge uten jobb, men redusert hjelper mye det og 😊 Anonymkode: f58bb...5ba
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #7 Skrevet 25. august 2020 Jeg ville ikke sluttet helt i jobben, men selv jobbet jeg 80% nesten et år etter at førstemann ble født. Nå har jeg fått et barn til og ser for meg å jobbe 80% i noen år etter at mammapermen er over. Anonymkode: 0b0d9...2e5
Eugenniee Skrevet 25. august 2020 #8 Skrevet 25. august 2020 Jeg studerte det første året etter permisjonen. Tok færre fag, da hadde jeg mer tid med barnet. Lange ferie var også et pluss. Etterpå har jeg jobbet 60-80%. Det funket utmerket for oss. Var helt klar over økonomiske utfordringer (det gikk helt fint) eller tapte pensjon, men mitt liv - mitt valg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå