AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Har oppdaget at jeg er gravid,og er i uke 5. jobber som nattevakt i en omsorgsbolig, nesten 100%. Har lest en del forskningsrapporter der det kommer fram at gravide helst ikke bør gå natt,siden det kan føre til spontanabort. Det kan være utagering, slag,spark og en del støy, men mest gjeldende på dagtid. Jeg er litt usikker på hvem jeg skal kontakte først ang dette her. Arbeidsgiver eller lege/jordmor? Det er jo så tidlig at jeg ikke vil fortelle på jobb enda,men jeg vil jo ikke utsette meg selv og barnet for noe. Anonymkode: 3eaa1...12f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Jeg jobbet også som nattevakt (utested) da jeg ble gravid. Ble sykemeldt gjennom hele svangerskapet siden arbeidsgiver ikke kunne tilrettelegge så jeg kunne jobbe dagtid. Jeg snakket med fastlegen min, det var han som skrev ut sykemelding til meg. Om arbeidsgiveren din ikke kan tilrettelegge så du kan jobbe dagtid og uten risiko for utagerende adferd, synes jeg du bør akseptere å bli sykemeldt. Det er kjipt, for både deg og arbeidsgiver, men det bedre enn at du mister barnet. Anonymkode: f44de...3cb
IkkeStudentLenger Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Er ikke sykemelding som er riktig, man skal på svangerskapspenger hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. 16
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 Tilrettelegging i form av omplassering eller bytte til dag/kveld eller svangerskapspenger. Anonymkode: a5cd4...cca
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 Ok,takk for svar😊 -ts Anonymkode: 3eaa1...12f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 Dersom det er fare for utagering og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge skal du søke om svangerskapspenger. Men ved slag/spark vil det først være fra 12 uker. Min arbeidsgiver kunne ikke tilrettelegge og jeg fikk svangerskapspenger fra uke 12 til perm:) Anonymkode: 2123f...507 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #7 Skrevet 25. august 2020 Du kan sikkert g over til dag/ kveld. Da er dere flere på jobb, og dere kan gå flere til de som ev er utagerende. Det er nok ikke grunnet utagering at det er uheldig for gravide og jobbe natt, men påkjenningen nattarbeid har på kroppen - noe som generelt ikke er heldig, og ihvertfall ikke om man er gravid. Anonymkode: a26de...817 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #8 Skrevet 25. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan sikkert g over til dag/ kveld. Da er dere flere på jobb, og dere kan gå flere til de som ev er utagerende. Det er nok ikke grunnet utagering at det er uheldig for gravide og jobbe natt, men påkjenningen nattarbeid har på kroppen - noe som generelt ikke er heldig, og ihvertfall ikke om man er gravid. Anonymkode: a26de...817 Det er sannsynligvis ikke så enkelt å bare sende noen andre til de som er utagerende. De som har denne adferden oppsøker gjerne de ansatte og. Ts burde søke om svangerskapspenger når det er mulig, sykmelding i mellomtiden mtp nattarbeid. Anonymkode: 7a525...e0b 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #9 Skrevet 25. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er sannsynligvis ikke så enkelt å bare sende noen andre til de som er utagerende. De som har denne adferden oppsøker gjerne de ansatte og. Ts burde søke om svangerskapspenger når det er mulig, sykmelding i mellomtiden mtp nattarbeid. Anonymkode: 7a525...e0b Ts er neppe den eneste som kan gå til de som er utagerende. Hun er jo ikke på jobb 24/7. Nye må uansett læres opp da hun etterhvert skal ha permisjon. Du snakker litt mot deg selv, i det ene øyeblikket så sier du at det ikke er bare enkelt å sende andre til de som er utagerende, for så i neste setning anbefale sykemelding. Hva tenker du skal skje med de utagerende når ts ev er sykemeldt? Skal hun ta de med hjem? Anonymkode: a26de...817 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #10 Skrevet 25. august 2020 Jeg ble også sykemeldt når jeg var gravid og jobbet natt. Legen min var helt bestemt på at det ikke var ok i det hele tatt. Du er jo ikke nødt til å fortelle årsaken til SM i starten av svangerskapet. Anonymkode: 51551...b49 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #11 Skrevet 25. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts er neppe den eneste som kan gå til de som er utagerende. Hun er jo ikke på jobb 24/7. Nye må uansett læres opp da hun etterhvert skal ha permisjon. Du snakker litt mot deg selv, i det ene øyeblikket så sier du at det ikke er bare enkelt å sende andre til de som er utagerende, for så i neste setning anbefale sykemelding. Hva tenker du skal skje med de utagerende når ts ev er sykemeldt? Skal hun ta de med hjem? Anonymkode: a26de...817 Hæ? Ts bør få sykmelding pga nattarbeid. Søke svangerskapspenger om ikke tilrettelegging er mulig mtp utagerende pasienter. Ferdig. Anonymkode: 7a525...e0b 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #12 Skrevet 25. august 2020 Ts her. Utagering er det,men lite. Det som er skummelt er at det er så vanskelig å forutse. Det kommer helt ut av det blå. Det er verre med tunge løft, mye støy i form av roping og brøling osv. Og det er en del av det på natten,og det er jo da jeg tenker at problemet oppstår for min del.. At det allerede er en ugunstig tid for meg å jobbe på, pluss all uroen og stresset som oppstår. men! Er det sånn at jeg må møte opp på legekontoret og ha en legetime? Eller holder det å ha en telefontime,der man forklarer situasjonen? Tenker på corona og sånn💁🏼♀️ Anonymkode: 3eaa1...12f 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 Det er legen din som tar en vurdering. Du går til fastlegen. Legen skriver at du har behov for tilrettelegging pga økt risiko i svangerskap pga nattarbeid. Du tar med dokumentet til arbeidsgiver som krysser av for om du kan få tilrettelagt for dagarbeid. Hvis du ikke kan få tilrettelagt skriver arbeidsgiver dette og du sender skjemaet til NAV. Så får du etterhvert svangerskapspenger. Min fastlege mener det er økt risiko å gå 80% fast natt så jeg fikk beskjed om å slutte nattarbeidet med en gang! Anonymkode: 1218c...ebb
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #14 Skrevet 26. august 2020 Det spørs om du fortsatt fungerer på natt? Jeg har flere kollegaer som kun jobber natt og har fortsatt hele graviditeten fordi det har fungert bedre enn for eksempel dagjobbing. Jeg sluttet med nattevakter rundt uke 10, jeg fungerte for det meste på aftenvaktene. Så du må bare lytte til kroppen. Anonymkode: 2c15a...457
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #15 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er legen din som tar en vurdering. Du går til fastlegen. Legen skriver at du har behov for tilrettelegging pga økt risiko i svangerskap pga nattarbeid. Du tar med dokumentet til arbeidsgiver som krysser av for om du kan få tilrettelagt for dagarbeid. Hvis du ikke kan få tilrettelagt skriver arbeidsgiver dette og du sender skjemaet til NAV. Så får du etterhvert svangerskapspenger. Min fastlege mener det er økt risiko å gå 80% fast natt så jeg fikk beskjed om å slutte nattarbeidet med en gang! Anonymkode: 1218c...ebb Ok. Men trenger legen bekreftelse på at jeg er gravid? Typ blodprøve,urinprøve? Er ikke særlig glad i sprøyter.. urinprøve må vel være like bekreftende i dette tilfelle. Anonymkode: 3eaa1...12f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #16 Skrevet 26. august 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Men trenger legen bekreftelse på at jeg er gravid? Typ blodprøve,urinprøve? Er ikke særlig glad i sprøyter.. urinprøve må vel være like bekreftende i dette tilfelle. Anonymkode: 3eaa1...12f Nei, trenger ikke bekreftelse. Jeg sendte e-konsultasjon via helsenorge.no. Anonymkode: a5cd4...cca
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #17 Skrevet 26. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok. Men trenger legen bekreftelse på at jeg er gravid? Typ blodprøve,urinprøve? Er ikke særlig glad i sprøyter.. urinprøve må vel være like bekreftende i dette tilfelle. Anonymkode: 3eaa1...12f Du kan jo ta svangerskapskontrollen hos fastlegen. Da tar de urinprøve og blodprøver. Anonymkode: 1218c...ebb
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #18 Skrevet 26. august 2020 Det er ikke sikkert det blir så enkelt. Min fastlege mente at det ikke var noen god dokumentasjon på at dette var farlig, så hun hadde ikke noe problem med å la gravide jobbe natt. Anonymkode: 1776a...713 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #19 Skrevet 26. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sikkert det blir så enkelt. Min fastlege mente at det ikke var noen god dokumentasjon på at dette var farlig, så hun hadde ikke noe problem med å la gravide jobbe natt. Anonymkode: 1776a...713 Du kan jo vise til siste forskning fra Danmark som viser høy risiko for spontanabort hvis du jobber mer enn 2 netter pr uke. Enkelt å Google opp denne forskningsartikkelen. Anonymkode: 1218c...ebb 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #20 Skrevet 26. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo vise til siste forskning fra Danmark som viser høy risiko for spontanabort hvis du jobber mer enn 2 netter pr uke. Enkelt å Google opp denne forskningsartikkelen. Anonymkode: 1218c...ebb Gjorde det. Anonymkode: 1776a...713
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå