AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Har oppdaget at jeg er gravid,og er i uke 5. jobber som nattevakt i en omsorgsbolig, nesten 100%. Har lest en del forskningsrapporter der det kommer fram at gravide helst ikke bør gå natt,siden det kan føre til spontanabort. Det kan være utagering, slag,spark og en del støy, men mest gjeldende på dagtid. Jeg er litt usikker på hvem jeg skal kontakte først ang dette her. Arbeidsgiver eller lege/jordmor? Det er jo så tidlig at jeg ikke vil fortelle på jobb enda,men jeg vil jo ikke utsette meg selv og barnet for noe. Anonymkode: 3eaa1...12f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Jeg jobbet også som nattevakt (utested) da jeg ble gravid. Ble sykemeldt gjennom hele svangerskapet siden arbeidsgiver ikke kunne tilrettelegge så jeg kunne jobbe dagtid. Jeg snakket med fastlegen min, det var han som skrev ut sykemelding til meg. Om arbeidsgiveren din ikke kan tilrettelegge så du kan jobbe dagtid og uten risiko for utagerende adferd, synes jeg du bør akseptere å bli sykemeldt. Det er kjipt, for både deg og arbeidsgiver, men det bedre enn at du mister barnet. Anonymkode: f44de...3cb
IkkeStudentLenger Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Er ikke sykemelding som er riktig, man skal på svangerskapspenger hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. 16
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 Tilrettelegging i form av omplassering eller bytte til dag/kveld eller svangerskapspenger. Anonymkode: a5cd4...cca
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 Ok,takk for svar😊 -ts Anonymkode: 3eaa1...12f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 Dersom det er fare for utagering og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge skal du søke om svangerskapspenger. Men ved slag/spark vil det først være fra 12 uker. Min arbeidsgiver kunne ikke tilrettelegge og jeg fikk svangerskapspenger fra uke 12 til perm:) Anonymkode: 2123f...507 1