AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Hei. Jeg leste at man ikke blir gravid før 3 uker etter samleie. Hvorfor det? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg gikk på isotretinoin for ca en måned siden (sterke tabletter mot acne) og lurer på om det er trygt å bli gravid nå. Anonymkode: b96ce...284
Gjest Traktorkusken Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Eggløsningen skjer, som regel på dag 14 av syklus hvis du har en syklus på 28 dager. Da er det 2 uker til du får positiv graviditetstest. Tenker at man da er gravid i fra egget fester seg, som er før de 2 ukene har gått. Hvis du går på noen legemidler, ville jeg spurt legen. Har hørt at det legemiddelet er veldig skadelig for foster, og at du skal ta kontakt med legen med en gang du blir gravid.
spinnwild Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Sæd bruker litt tid på å komme seg til egget og det befruktede egget fester seg ikke til mor før etter ca2uker der igjen. Før egget fester seg deler ikke embryo og mor på noe. Snakk med legen din. Jeg vil tro at 1mnd er nok til å få ting ut av systemet, men jeg vet ingenting.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 Hvis man venter mensen om 10 dager, kan man få positiv test allerede da eller? Anonymkode: b96ce...284
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 Man regner jo et svangerskap fra siste menstruasjon, så sånn sett regner man egentlig med at svangerskapet begynner to uker FØR samleie (f.eks om man har siste dag av mensen 1.april, har eggløsning (og samleie) 14 april, så vil man dersom man får en positiv test 28.april si at man er 4 uker på vei). Jeg har ikke hørt at man blir gravid før tre uker etter samleie. Egget fester seg jo med en gang og begynner å dele seg tidlig. Jeg ville også spurt legen din angående tablettene. Anonymkode: a846d...8e5 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man venter mensen om 10 dager, kan man få positiv test allerede da eller? Anonymkode: b96ce...284 Nei Anonymkode: 2954c...aec
Gjest Traktorkusken Skrevet 25. august 2020 #7 Skrevet 25. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man venter mensen om 10 dager, kan man få positiv test allerede da eller? Anonymkode: b96ce...284 Vent heller ei uke, tror neppe du har produsert nok HCG til at det slår ut på test.👍🏽
spinnwild Skrevet 25. august 2020 #8 Skrevet 25. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man venter mensen om 10 dager, kan man få positiv test allerede da eller? Anonymkode: b96ce...284 Tidlig-tester kan brukes 4dager før, tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #9 Skrevet 25. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man regner jo et svangerskap fra siste menstruasjon, så sånn sett regner man egentlig med at svangerskapet begynner to uker FØR samleie (f.eks om man har siste dag av mensen 1.april, har eggløsning (og samleie) 14 april, så vil man dersom man får en positiv test 28.april si at man er 4 uker på vei). Jeg har ikke hørt at man blir gravid før tre uker etter samleie. Egget fester seg jo med en gang og begynner å dele seg tidlig. Jeg ville også spurt legen din angående tablettene. Anonymkode: a846d...8e5 Jo at det tar tid før sædcellene når egget har jeg hørt, opp til 2 uker. Jeg aner ikke Anonymkode: b96ce...284
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #10 Skrevet 25. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo at det tar tid før sædcellene når egget har jeg hørt, opp til 2 uker. Jeg aner ikke Anonymkode: b96ce...284 Sædcellene lever ikke så lenge... Som regel maks 3-4 dager. I teorien opp til 7 dager, men det er mindre sannsynlig. Anonymkode: 2954c...aec
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #11 Skrevet 25. august 2020 Om du vil ha et sikkert svar på graviditetstest og du ikke vet når du hadde eggløsning, bør man vente tre uker etter samleie. Dette fordi man i teorien kan bli gravid av et samleie opp til en uke før eggløsning, og det tar ca to uker etter eggløsning før man produserer nok hcg til at det slår ut på test. Er det dette du tenkte på med "tre uker"? Når det er trygt å bli gravid etter å ha gått på en medisin med fosterskadelig effekt ville jeg spurt legen eller apoteket om. Anonymkode: 4fd1f...b96
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #12 Skrevet 25. august 2020 Jeg har gått på de medisinene og fikk beskjed om å vente 6 mnd med å bli gravid etter at kuren var fullført. Dette er svært sterke saker og er svært fosterskadelig, så ta kontakt med lege først om du ønsker å bli gravid. Anonymkode: 7d6c1...44f 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #13 Skrevet 25. august 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått på de medisinene og fikk beskjed om å vente 6 mnd med å bli gravid etter at kuren var fullført. Dette er svært sterke saker og er svært fosterskadelig, så ta kontakt med lege først om du ønsker å bli gravid. Anonymkode: 7d6c1...44f På papiret som fulgte med står det 1 måned etter. Men jeg er enig at man burde vente 6 mnd Anonymkode: b96ce...284
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå