Gå til innhold

Førsteklassing som lekker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min førsteklassing lekker... hun merker det ikke selv heller. Jeg har valgt bruke truseinnlegg på henne men vet ikke om det er lurt. Noen som har Noen råd og erfaringer? Har snakket med helsesøster og sykepleier der jeg fikk beskjed om å straffe henne med bleier🥴 og legen vil ikke henvise oss no sted. Kun be hu gå på do hver tredje time, noe vi gjør ...hva bør jeg gjør videre? 

Anonymkode: 70c32...3f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker dette er noe du bør be om møte med SFO/skolen om. Slik kan lærere og assistenter ha et ekstra øye med henne, og minne henne på å gå på do. 

I tillegg kan dette med å bli flau over noe hjelpe dere i denne situasjonen. De fleste førsteklassinger ønsker å ordne opp i en situasjon som de synes er flaut på egne vegne, så om dere får til å koble det med at hun må kjenne etter så kan sikkert det hjelpe. 

Anonymkode: 46f07...b68

Skrevet

Vi har prøvd det også.. vi hadde møte med alle fire lærere på trinnet før hun startet . Idag tok jeg en tlf opp dit ettersom har ikke fått no tilbakemelding på noe om hun tar ting greit, om første uken gikk fint, vi kjenner jo ingen da vi er helt nye i bygda. Da jeg spurte ang dosituasjon sa hun det var fint vi sa ifra og at hun skal følge godt me😒 de har ikke fått med seg noe😢

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har prøvd det også.. vi hadde møte med alle fire lærere på trinnet før hun startet . Idag tok jeg en tlf opp dit ettersom har ikke fått no tilbakemelding på noe om hun tar ting greit, om første uken gikk fint, vi kjenner jo ingen da vi er helt nye i bygda. Da jeg spurte ang dosituasjon sa hun det var fint vi sa ifra og at hun skal følge godt me😒 de har ikke fått med seg noe😢

Ja, det er gjerne sånn det er, man må nevne budskapet med hver lille samtale med personalet for å sikre seg at de får det med seg...

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er gjerne sånn det er, man må nevne budskapet med hver lille samtale med personalet for å sikre seg at de får det med seg...

Men syns ikke det skal være sånn .. som idag står jeg å skal hente min datter, spørr om alle er sluppet , får til svar vet ikke😨 endte med gråtende 1 klassing som ikke fant meg på avtalt sted da dem slapp dem for tidlig🤔 gosj 

Skrevet

Hei.. vi har ei på 7 år, 2 klassing i år. Som skvettet på seg på skolen og etter når hun gikk i 1 klasse. Fikk vite at det var flere av jentene som gjordet det i samme klasse. Jeg var innom fastlegen vår og fikk sendt jenten til urologisk avdeling (jeg krevde de av henne, fastlegen ville ikke først. Hun sa at bleier på blå resept var det beste. Men nei det ville ikke jenta og meg,) der fikk vi fullundersøkelse av blæren til henne, vi fikk fullprosedyre tilsendt 14 dager før. Sånn at hun var forberedt på hva som kom til å hende på sykehuset, blæren var normal for aldere, men bekkenmuskelturen var slapp. De målte om hun hadde godt nok knipp, noen hun ikke hadde. Da fikk vi beskjed om at hun måtte trene på det, vi fikk biofeedback apparat, hun fikk festet 4 hud plater som stimulerer musklene til å stramme, etter 8 måneder med det så var vi tilbake til sykehuset og sjekket, da var hun helt OK, men hun bruker biofeedback  ennå. Så ta henne med til en spesialist som vet mer en helsesøster og fastlegen:)

Anonymkode: 94fdb...2a8

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.. vi har ei på 7 år, 2 klassing i år. Som skvettet på seg på skolen og etter når hun gikk i 1 klasse. Fikk vite at det var flere av jentene som gjordet det i samme klasse. Jeg var innom fastlegen vår og fikk sendt jenten til urologisk avdeling (jeg krevde de av henne, fastlegen ville ikke først. Hun sa at bleier på blå resept var det beste. Men nei det ville ikke jenta og meg,) der fikk vi fullundersøkelse av blæren til henne, vi fikk fullprosedyre tilsendt 14 dager før. Sånn at hun var forberedt på hva som kom til å hende på sykehuset, blæren var normal for aldere, men bekkenmuskelturen var slapp. De målte om hun hadde godt nok knipp, noen hun ikke hadde. Da fikk vi beskjed om at hun måtte trene på det, vi fikk biofeedback apparat, hun fikk festet 4 hud plater som stimulerer musklene til å stramme, etter 8 måneder med det så var vi tilbake til sykehuset og sjekket, da var hun helt OK, men hun bruker biofeedback  ennå. Så ta henne med til en spesialist som vet mer en helsesøster og fastlegen:)

Tusen takk for råd😊 skal jammen stå litt hardere på.. skal til helsesykepleier nå neste uke og høre mere da. Har jo to jenter fra før og aldri hatt utfordringen.. 

• Liker 1
Skrevet

Brukte helsesøster begrepet straff, eller er det du som ser på bleier som straff? Husk at bleien ikke har som formål å være straff, men et hjelpemiddel mot uheldige situasjoner. Nevøen min slet lenge med uhell på natten, og da sa ofte søsteren min ting som "om du ikke snart blir tørr må jeg finne frem bleiene dine igjen, og det vil du vel ikke?", og da skapte hun en negativ følelse til bleier. Etter at jeg hadde pratet med henne gikk hun mer over til "nå har du hatt en del uhell i det siste, så kanskje det kan være greit med bleie i natt? Da slipper du å våkne i våt seng, og i morgen kan vi ta den av med en gang du står opp". Da ble ting veldig mye lettere for han.

Om ting løser seg uten bleie er det selvsagt det beste, men bleier er egentlig ikke så ille som mange skal ha det til. Du ser kanskje for deg at den blir veldig synlig, og at hun vil bli mobbet, men slik er det ikke. For det første er barn i den alderen mye mer fokusert på personlighet og om en person er gøy å leke med, enn de bryr seg om hva folk har på seg. For det andre trenger det ikke å være tykkeste bleia du har på henne. Der finnes mange tynne bleier som vil gjøre jobben dersom hun bare tisser litt på seg.

Anonymkode: 5ad7b...5e0

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brukte helsesøster begrepet straff, eller er det du som ser på bleier som straff? Husk at bleien ikke har som formål å være straff, men et hjelpemiddel mot uheldige situasjoner. Nevøen min slet lenge med uhell på natten, og da sa ofte søsteren min ting som "om du ikke snart blir tørr må jeg finne frem bleiene dine igjen, og det vil du vel ikke?", og da skapte hun en negativ følelse til bleier. Etter at jeg hadde pratet med henne gikk hun mer over til "nå har du hatt en del uhell i det siste, så kanskje det kan være greit med bleie i natt? Da slipper du å våkne i våt seng, og i morgen kan vi ta den av med en gang du står opp". Da ble ting veldig mye lettere for han.

Om ting løser seg uten bleie er det selvsagt det beste, men bleier er egentlig ikke så ille som mange skal ha det til. Du ser kanskje for deg at den blir veldig synlig, og at hun vil bli mobbet, men slik er det ikke. For det første er barn i den alderen mye mer fokusert på personlighet og om en person er gøy å leke med, enn de bryr seg om hva folk har på seg. For det andre trenger det ikke å være tykkeste bleia du har på henne. Der finnes mange tynne bleier som vil gjøre jobben dersom hun bare tisser litt på seg.

Anonymkode: 5ad7b...5e0

Hun brukte ord som hvis ikke hun klarte gå på do så fikk det konsekvenser og at hun måtte begynne med bleier igjen. Og at vi sku si at det kom til å bli flaut at hun måtte det ha. Då nesten straff.  Hun lekker som sagt bare dråper så bleie ser ikke jeg som nødvendig men vi har valgt truseinnlegg ...

Skrevet

Nå har jeg gutt (6år), men hos han kommer det også dråper i løpet av dagen. Vi hjelper ham å skifte når vi oppdager det hjemme, men på skolen skifter han ikke selv ettersom det ikke synes igjennom buksa og han synes det er ekkelt å be læreren om hjelp. Hos ham skyldes det nok at han ikke klarer å gå fra leken han holder på med før det er litt for sent. Kan det ikke være noe sånt hos jenta di også? I vårt tilfelle tenker jeg iallfall at det går over når han blir litt større og får på plass konsekvenstenkning i større grad.

Anonymkode: b8f40...5f8

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg gutt (6år), men hos han kommer det også dråper i løpet av dagen. Vi hjelper ham å skifte når vi oppdager det hjemme, men på skolen skifter han ikke selv ettersom det ikke synes igjennom buksa og han synes det er ekkelt å be læreren om hjelp. Hos ham skyldes det nok at han ikke klarer å gå fra leken han holder på med før det er litt for sent. Kan det ikke være noe sånt hos jenta di også? I vårt tilfelle tenker jeg iallfall at det går over når han blir litt større og får på plass konsekvenstenkning i større grad.

Anonymkode: b8f40...5f8

Jo det kan være det men ofte sier hun og at hun ikke merker det. Pluss det virker som det skjer ved fysisk anstrengelse som trampoline, gym osv... 

Skrevet
På 25.8.2020 den 21.52, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for råd😊 skal jammen stå litt hardere på.. skal til helsesykepleier nå neste uke og høre mere da. Har jo to jenter fra før og aldri hatt utfordringen.. 

Du må jo til fastlegen for henvisning til spesialist! Helsesøster kan ikke henvise til spesialister!

Anonymkode: 197ee...f81

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det kan være det men ofte sier hun og at hun ikke merker det. Pluss det virker som det skjer ved fysisk anstrengelse som trampoline, gym osv... 

Hei.. det samme skjer til vår jente på 7 år også.. Når hun er ute å leker eller er på tur med oss så bruker DryNites som er en tynn natt bleie som ligner en truse. Hun kommer som regel hjem fra skolen med truser hun har hatt drypp i. Jeg var også sånn sa min mor. Så jeg tror nok at det er bare at barnet ikke tenker å gå på do.. Under kveldstellet her så driver jeg å lærer henne og knippe under tissingen, det går sånn opp og ned.. + at hun dobbel tisser.. Hun sliter ikke på natten. Så det er nok bare at barnet er for mye opptatt med andre ting..

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo til fastlegen for henvisning til spesialist! Helsesøster kan ikke henvise til spesialister!

Vært hos fastlege .. ingen vits rope det ut..

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestill ny time og insister på henvisning til spesialist. Jeg jobber med barn som har slike problemer, det er ganske vanlig, og det er hjelp å få. Synes fastlege og helsesøster bagatelliserer og ser veldig ensidig på saken. 

Anonymkode: 105f4...b55

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke fikk hjelp så bytter du fastlege! Her må du kreve, kreve og kreve enda mer! Og jeg roper ikke, da hadde jeg skrevet med blokkbokstaver😉

Skrevet

Du må kreve å bli henvist videre, ikke gi deg. Bytt eventuelt fastlege. 

Hvis helsesykepleier virkelig mente det var en straff i type konsekvens fordi hun ikke klarte å holde seg så er hun på ville veier. Hun gjør det jo ikke med vilje. Jeg hadde ikke satt bleier på henne. Om et truseinnlegg eller bind holder så er det topp. 

Anonymkode: d231e...339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...