AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #21 Skrevet 26. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Feil, muslimene tror på Allah (Gud), Muhammed var bare en profet. Kunne du virkelig ikke slik grunnleggende kunnskap? Anonymkode: bb642...8fc Nei, muslimer tror at de har samme Gud som kristne og jøder. Er muslim selv så dette kan jeg Allah betyr bare Gud og brukes og jødiske og kristne arabere. Anonymkode: 00ac6...c1f 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #22 Skrevet 26. august 2020 Kristne, jøder og muslimer har alle den muslimske gud. Anonymkode: 8c463...17e
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #23 Skrevet 26. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, muslimer tror at de har samme Gud som kristne og jøder. Er muslim selv så dette kan jeg Allah betyr bare Gud og brukes og jødiske og kristne arabere. Anonymkode: 00ac6...c1f Det vet jeg, det jeg svarte på var påstanden om at de tror på Muhammed. Noe som blir litt feil, da Han var en profet. Anonymkode: bb642...8fc
Den Sagnomsuste Skrevet 26. august 2020 #24 Skrevet 26. august 2020 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller har de forskjellige guder, altså at det finnes tre forskjellige gude? Kanskje finnes det flere enn tre? Anonymkode: 86856...079 Alle de tre religionene er såkalte Abrahamittiske religioner dvs at de regner Abraham som sin stamfar. Når jeg skriver stamfar så betyr det at han regnes som den første patriarken/ mennesket som ble far til Gudsfolket. Kristne og jøder regner likt hele veien igjennom hvilket gir oss et sammenfallende narrativ (med profeter osv) igjennom hele det Gamle testamentet. Islam bryter med kristendommen og jødedommen allerede rett etter Abraham ved å omskrive historien til å handle om broren til Isak (Isak er neste ledd i jødisk-kristen linje, mens Ismael er muslimenes neste patriark). Hvilket betydning har dette? Svaret er veldig stor. Av denne grunn vektlegger vi helt forskjellige deler av Gamle testamentet og har til dels svært ulike fortellinger å forholde oss til. Når det gjelder spørsmålet ditt er svaret todelt. Punkt 1: vi tror på Abrahams Gud (muslimene omtaler han forøvrig som Ibrahim). Så sånn sett kan man si at vi har samme Gud. Punkt 2 vanskeligere. Alt som sies om Islams Guddom medieres igjennom Muhammad, en profet verken vi kristne eller jødene regner som pålitelig. Tidligere så både jøder og kristne på Muhammad som en løgner og falskner, men idag ordlegger mange av oss seg noe mer moderat. Pga Muhammeds viktighet i islam formes bildet av Abrahams/ Ibrahims Gud seg i en helt annen retning enn tilfellet er i Kristendommen og jødedommen. Størst er likevel forskjellen mellom Kristendommen og islam. Islam tror på absolutt monoteistisme hvilket betyr at Gud er én - Koranen nevner spesifikt at Gud ikke har noen sønn eller noen barn etc. Dette har ofte vært lest som polemikk (trosangrep) rettet særlig mot Kristendommen. Vi kristne tror også på én Gud, men vi tror at Gud har tre skikkelser. Altså som i en Guddom, men 3 personer. Treenigheten er i full harmoni med hverandre og opptrer alltid på vegne av hele Guddomen. Gud er altså én, men defineres av et indre fellesskap av tre personer (henholdsvis Faderen, Sønnen og Helligånden). Er dette forvirrende for deg? Trolig er svaret ja det er et av kristendommens største mysterier. Altså er Gud én, men han fremstår i 3 skikkelser. Også her tar jødene avstand fra kristendommen. De anerkjenner ikke Jesus som Gud eller profet. Han er kort og godt et ikketema i jødedommen. De venter på Messias, men da i form av en ny storslagen konge (lik David i GT). Han skal ifølge mainline jødedom gjenopprette Israel til gammel storhet (om mulig enda større!). Har vi egentlig samme Gud når alt kommer til alt? Svaret mitt er nei. Vi som tror på Jesus sier rett ut av vi tror han er sann Gud og sant menneske. Han er en del av Guddommen og vil alltid være det (og han var det før han ble født av Jomfru Maria). Av denne grunn skiller Treengigheten seg radikalt fra den mer tilbaketrukne og opphøyde Allah. Islam tenderer til å se på Allah som utilgjengelig og svært transcendent (opphøyet over skaperverket - fjern). Her er det selvsagt viktig å huske at ulike retninger innenfor islam tenker ulikt om dette også. Jødedommen derimot ligger nærmere islams forståelse av Gud. Også der finner man absolutt monoteisme. Gud er distant og opphøyd. Likevel vitner Gamle testamentet om en jødisk tro på intimitet mellom mennesket og Gud som ligger lengre unna islam. Så skulle jeg svare kategorisk så er likhetstrekkene langt flere mellom islam og jødisk oppfatning av Gud. Kristendommen skiller seg klart fra islam både historisk og teologisk, mens jødedommen i større grad kun skiller seg fra islam historisk. Kristendommens gudsoppfattelse er etter mitt syn preget av hengivenhet til Gud igjennom Jesus (som også er fullt ut Gud), mens islam og jødedommen er loviske religioner med sterkt fokus på underkastelse og overholdelse av religiøs lov. Muslim betyr faktisk underkastelse eller den underkastede. (NB: Grunnen til at jeg omtaler islams tekster som omskrivning har å gjøre med datering og validering. Bibelen ble samlet til en kanon omlag 300 år før Muhammad ble født. Av denne grunn av bibelfortellingene fra både GT og NT veletablerte innen Muhammad hevdet å ha mottatt sin åpenbaring som avviker fra bibelens beretning) Endret 26. august 2020 av Den Sagnsomsuste 4
Den Sagnomsuste Skrevet 26. august 2020 #25 Skrevet 26. august 2020 (endret) Et annet element som er viktig er forøvrig læren om synden og frelsen. Islam tenker at mennesket kan bli rettferdig for Gud igjennom å leve slik Muhammad har lært dem. Dette vil de kunne være i stand til ved egen hjelp. Innenfor kristendommen har vi blitt gitt Guds lov som rettledning om hvordan vi skal bli rettferdige overfor Gud, men loven er for omfattende for et menneske. Vi makter det rett og slett ikke. Av den grunn sendte Gud sin egen sønn og oppfylte loven på vegne av alle mennesker. Slik blir vi rettferdige overfor Gud igjennom Jesus, han som ikke syndet, men overholdt loven. Gud ble mennesket og frelste mennesket. Derfor har vi alt oppfylt loven igjennom Jesus. Dette er grunnen til at vi ikke er loviske i motsetning til islam som har et helt annet syn på frelse enn vi har. Endret 26. august 2020 av Den Sagnsomsuste 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #26 Skrevet 26. august 2020 7 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Er dette forvirrende for deg? Trolig er svaret ja det er et av kristendommens største mysterier. Altså er Gud én, men han fremstår i 3 skikkelser. Mange tenker treenigheten høres umulig ut, men vi mennesker består også av tre deler - kropp, sjel og ånd. Og likevel er vi ett. Det er en måte å forstå dette på. Anonymkode: 931d6...af6 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #27 Skrevet 26. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange tenker treenigheten høres umulig ut, men vi mennesker består også av tre deler - kropp, sjel og ånd. Og likevel er vi ett. Det er en måte å forstå dette på. Anonymkode: 931d6...af6 Hva er forskjellen på sjel og ånd?= Anonymkode: 86856...079
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #28 Skrevet 26. august 2020 Hei! Vi har samme gud, men forskjellig tilbedelse av Gud. Vi har også samme linje med profeter, men hver religion har sin profet. Jødene har Moses, de kristne har Jesus og muslimene har Mohammed. Jesus heter Isa på arabisk for dem her som lurte på det. Samtidig er ikke Jesus Guds sønn i muslimsk tro, men heller en profet. Anonymkode: c2f76...7aa 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #29 Skrevet 26. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Feil, muslimene tror på Allah (Gud), Muhammed var bare en profet. Kunne du virkelig ikke slik grunnleggende kunnskap? Anonymkode: bb642...8fc Oi, ser at jeg ordla meg uten å tenke. Mente selvsagt som profeter. Muslimer tror f eks ikke at Jesus var Guds sønn. Spørsmålet mitt var Egt, hvorfor tror kristne på en med kristent navn og arabere på en med arabisk navn? Er det tilfeldig liksom? Anonymkode: 9adec...bc1
Rottenikken1 Skrevet 26. august 2020 #30 Skrevet 26. august 2020 Det finnes bare to sider. Den sanne Gud som har kun et Eneste folk, og om resten av religionene kan jeg sitere Jesus som sa: «dere har djevelen til far» 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #31 Skrevet 26. august 2020 24 minutter siden, Rottenikken1 skrev: Det finnes bare to sider. Den sanne Gud som har kun et Eneste folk, og om resten av religionene kan jeg sitere Jesus som sa: «dere har djevelen til far» Godt du har valgt riktig religion da. Anonymkode: 86856...079
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. august 2020 #32 Skrevet 26. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oi, ser at jeg ordla meg uten å tenke. Mente selvsagt som profeter. Muslimer tror f eks ikke at Jesus var Guds sønn. Spørsmålet mitt var Egt, hvorfor tror kristne på en med kristent navn og arabere på en med arabisk navn? Er det tilfeldig liksom? Anonymkode: 9adec...bc1 Det handler jo om språkforskjeller, ikke teologiske forskjeller. Allah betyr ikke noe annet enn gud. Det "kristne" (dvs. hebraiske) ordet er jahve. Ordet "gud" som vi bruker på norsk er jo ikke kristent, det er norrønt. Det er jo tusenvis av ord for gud rundt om i verden, regner jeg med. Jesus heter Isa i islam.
Den Sagnomsuste Skrevet 26. august 2020 #33 Skrevet 26. august 2020 (endret) 4 timer siden, Rottenikken1 skrev: Det finnes bare to sider. Den sanne Gud som har kun et Eneste folk, og om resten av religionene kan jeg sitere Jesus som sa: «dere har djevelen til far» Helt uten politisk korrekthet stemmer det du skriver som hånd i hanske, men du er på vidvanke som JV (bli gjerne Kristen). Den kristne Gud er universets konge som elsket menneskene så uendelig over vår fatteevne at han selv lot seg fornedre av oss. Denne ufattelige kjærlighetserklæringen kan ikke sidestilles med smålige lille Allah og hans "medgud" Muhammad (ja, Muhammad er så høyt aktet i islam at han nært sagt tilbes). En Gud som er villig til å fornedres ut av kjærlighet er som apostelen Paulus skriver: "det som ikke er kommet opp i noe menneskes hjerte osv...". Denne kjærlighetserklæringen overgår våre smålige hjerner og hjerter. Derfor er islam som produkt av menneskehender en lovisk og trang religion hvor Guds ære skal opprettholdes av mennesker. Ganske tragisk egentlig, at Guds ære er menneskenes ansvar. (Det hjertet er fylt av det taler munnen - beklager om jeg støter noen, men sannheten kan ikke skjules) Endret 26. august 2020 av Den Sagnsomsuste 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #34 Skrevet 26. august 2020 3 timer siden, Rottenikken1 skrev: Det finnes bare to sider. Den sanne Gud som har kun et Eneste folk, og om resten av religionene kan jeg sitere Jesus som sa: «dere har djevelen til far» Dere er jo en liten eksklusiv klubb da dere i JV . 10 mill medlemmer i verden og 12 000 i Norge. Dere får da vitterlig syyykt god plass på jorden når dommedag skjer 👍👍 Anonymkode: a0265...4d4
Den Sagnomsuste Skrevet 26. august 2020 #35 Skrevet 26. august 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er jo en liten eksklusiv klubb da dere i JV . 10 mill medlemmer i verden og 12 000 i Norge. Dere får da vitterlig syyykt god plass på jorden når dommedag skjer 👍👍 Anonymkode: a0265...4d4 Hvordan vet du at vedkommende er JV? Den sekten er forøvrig helt skrudd... 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #36 Skrevet 26. august 2020 1 time siden, Den Sagnsomsuste skrev: Hvordan vet du at vedkommende er JV? Den sekten er forøvrig helt skrudd... Rottenikken er en kjent bruker her inne Anonymkode: a0265...4d4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #37 Skrevet 26. august 2020 På 25.8.2020 den 15.26, AnonymBruker skrev: Hva med Tor og Odin? Er det også samme gud? Anonymkode: 65d91...01d Nei, Odin er far til Tor. Anonymkode: 116d2...e40 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #38 Skrevet 26. august 2020 Det finnes bare én Gud. Det er menneskene som har skapt religionene. Anonymkode: d5bcc...79d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #39 Skrevet 26. august 2020 På 25.8.2020 den 16.17, AnonymBruker skrev: Kristne tror på Jesus, muslimer på mohammed. Hvorfor het ikke Jesus også et arabisk navn? Anonymkode: 9adec...bc1 ????? Hva sier du? Anonymkode: 9109e...a15
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #40 Skrevet 26. august 2020 Ja alle ber til en gud og det er Gud selv. Anonymkode: 82f31...f9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå