911 Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 Leser et par steder at de som svarer helt tydelig vet hvem AB er selv om denne AB kun har ET svar i en tråd. Det betyr at AB ikke er så anonym som vi ønsker å tro og at dere moderatorer kan se hvem som legger ut kanskje svært intime og personlige ting under AB og det skremmer meg. Kanskje dette er en nødvendig funksjon for å kunne stenge ute personer som kommer med AB-innlegg som strider mot norsk lov eller gjeldende regler i KG? Hvilke ""sikkerhetsklareringer" har dere på moderatorene? Plutselig har dere en utro tjener som misliker noe en AB skriver og legger ut informasjon om personen eller bruker denne informasjon til personlig formål. Dere kan jo se om f.eks. en nabo, venn, samboer eller ektefelle har gjort noe som "ikke helt tåler dagens lys". Det må sikkert være et stort dilemma for dere.
Edie Skrevet 25. august 2020 #2 Skrevet 25. august 2020 Hei. Moderatorteamet kan sjekke hvilket brukernavn som står bak AnonymBruker ja, og dette gjøres i tilfeller med regelbrudd jamfør regelverket: Sitat AnonymBruker-funksjonen Moderatorene har mulighet til å sjekke brukernavnet som står bak innlegget ved regelbrudd. Det gjøres ingen sikkerhetsklarering av moderator (med unntak av kontroll av regelbrudd før man blir tilbudt en slik rolle), men vi vet hvem alle er i virkeligheten og vi møtes ansikt til ansikt med jevne mellomrom. Alle i moderatorteamet har signert bl.a. en taushetserklæring med Egmont Publishing og har ikke tillatelse til å gjøre det du legger frem her. All sjekk av brukernavn bak AB blir logget, slik at vi har mulighet til å kontrollere uriktig bruk. Vi hadde sett svært alvorlig på misbruk av moderatorrettigheter og ville umiddelbart tatt tak i en slik situasjon. Ellers så kan det selvfølgelig skje at brukere kjenner igjen en AnonymBruker på bakgrunn av f.eks. språk og innhold i et innlegg. Edie, adm. 4
Jerry Lee Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 Har en del jeg har lyst til å si her....men det tør jeg ikke.
keso Skrevet 25. august 2020 #4 Skrevet 25. august 2020 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Har en del jeg har lyst til å si her....men det tør jeg ikke. Fordi? Personlig syns jeg det er greit å si hva man mener, men da selvfølgelig innenfor retningslinjer og loven.
SoWhat? Skrevet 25. august 2020 #5 Skrevet 25. august 2020 Skal det være betryggende for noen at dere møtes ansikt til ansikt med jevne mellomrom? Hvorfor i så fall? Siden dette blir nevnt... 4
Edie Skrevet 25. august 2020 #6 Skrevet 25. august 2020 27 minutter siden, SoWhat? skrev: Skal det være betryggende for noen at dere møtes ansikt til ansikt med jevne mellomrom? Hvorfor i så fall? Siden dette blir nevnt... Det var et svar til spørsmålet om sikkerhetsklarering. Som vi altså ikke har i så måte, men vi vet hvem alle er i virkeligheten (som da også blir bekreftet av å møtes ansikt til ansikt). Sånn i motsetning til at noen kan lyve om hvem de egentlig er. Edie, adm. 4
abc123detvardet Skrevet 25. august 2020 #7 Skrevet 25. august 2020 8 timer siden, 911 skrev: Det betyr at AB ikke er så anonym som vi ønsker å tro og at dere moderatorer kan se hvem som legger ut kanskje svært intime og personlige ting under AB og det skremmer meg. Kanskje man burde tenke seg om før man legger ut informasjon om seg selv. Alt kan hackes. 1
911 Skrevet 25. august 2020 Forfatter #8 Skrevet 25. august 2020 Takk for info :-) Det er litt betryggende at dere møtes irl. Bedre å ha et ansikt og en person å forholde seg til enn bare et nick. Og til abc123detvardet så legger jeg aldri ut noe som kan skade meg eller andre på noe vis. Var bare litt overrasket over at moderatorteamet kunne se hvem alle AB-brukere er, men skjønner det nå. Jeg hadde en litt "uheldig samtale" med en/ei som fortalte at hun kunne se hvem de fleste AB var.
keso Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 22 timer siden, 911 skrev: Jeg hadde en litt "uheldig samtale" med en/ei som fortalte at hun kunne se hvem de fleste AB var. Hvilket nick det er ja, men få som vet hvem folk virkelig er(?) - for nick er jo anonymt. Så det er kun hvis man legger ut info der man kjenner til eksakt samme sak/info irl man kanskje kan koble innlegg til irl person. Hvis det kun er kobling til nick du mener, så kan man jo allerede gjøre det via det adm nevnte allerede, for det er endel av oss som har både språk og innhold som er lett gjenkjenbart enkelte ganger. (men da igjen, kun kobling mellom AB og nick)
911 Skrevet 26. august 2020 Forfatter #10 Skrevet 26. august 2020 47 minutter siden, keso skrev: Hvilket nick det er ja, men få som vet hvem folk virkelig er(?) - for nick er jo anonymt. Så det er kun hvis man legger ut info der man kjenner til eksakt samme sak/info irl man kanskje kan koble innlegg til irl person. Hvis det kun er kobling til nick du mener, så kan man jo allerede gjøre det via det adm nevnte allerede, for det er endel av oss som har både språk og innhold som er lett gjenkjenbart enkelte ganger. (men da igjen, kun kobling mellom AB og nick) Her var det en AB som spurte en annen AB og førstnevnte påsto hun/han visste hvem de fleste AB var. Stusset bare litt på det. Da måtte det nesten ha vært en av moderatorene som kunne gå inn på profilene. Nick og AB er vel nokså like anonymt for alle "vanlige" bruker uansett..
Hulderen Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 Moderatorene kan vel også se hvilken mailadresse brukernavnene er knyttet opp mot. Om en da har brukt en mailadresse med fullt navn, så er identiteten blåst. 2
keso Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 3 minutter siden, 911 skrev: Her var det en AB som spurte en annen AB og førstnevnte påsto hun/han visste hvem de fleste AB var. Stusset bare litt på det. Da måtte det nesten ha vært en av moderatorene som kunne gå inn på profilene. Nick og AB er vel nokså like anonymt for alle "vanlige" bruker uansett.. AB nr skifter jo til nytt generert nr i hver tråd man deltar i, så det er umulig å vite også for mod - eneste måten er å sjekke. Så enten er det en bruker som kommer med utsagn uten hold, ellers så er det en mod som bør bli kontrollert, for seriøsiteten til utsagn er kritikkverdig og man bør vurdere om man er tjent med en slik mod. Hvis denne har sjekket koblinger mellom nick og AB uten regelbrudd, så bør denne få en reaksjon på denne alvorlige regelbrudd for mod. Så jeg ville rapportert dette til Admin for en sjekk om hva som er tilfelle.
Anglofil Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 (endret) 16 timer siden, Hulderen skrev: Moderatorene kan vel også se hvilken mailadresse brukernavnene er knyttet opp mot. Om en da har brukt en mailadresse med fullt navn, så er identiteten blåst. Moderatorene kan ikke se denne informasjonen. Det er det kun administratorene som kan se. Nå er ikke dette en informasjon vi bevisst søker etter, men det hender jo at vi f.eks må resette passord og sende nytt til bruker, og da vil administratorene potensielt kunne se e-post. Man bør derfor sørge for å ikke bruke en identifiserende e-post hvis man er opptatt av å være anonym ovenfor administatorene. Generelt vil jeg si at om man mener at noen misbruker sin stilling som moderator, må det gis beskjed til meg, eventuelt en admininstrator. Så er det viktig å understreke at alt vi gjør blir logget. Dette gjelder også hvis en moderator skulle sjekket hvem som skriver som anonymbruker. Anglofil (teamleder) Endret 27. august 2020 av Anglofil 2
911 Skrevet 27. august 2020 Forfatter #14 Skrevet 27. august 2020 Tusen takk begge to. Jeg velger å ikke gjøre noe med denne saken, men reagerte siden utsagnet var at hun/han visste hvem de fleste AB var. Det var ikke noe overtramp slik jeg vurderer det 🙂.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå