Gå til innhold

Vil øynene endre farge så sent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som blir 2 år om et par mnd. Ammer fortsatt.

Farens øyne er brune, mine er grønnbrune, barnets er blå med bittelitt brunt. Har hørt at fargen kan endre seg når barnet er ca 9 mnd, eller senere hvis det ammes.

Men så sier også mange at dette sikkert er fargen som blir permanent siden barnet er så gammelt..?

Anonymkode: 199b9...3a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I den alderen så er det nok permanent 😊 

Min far har grønne øyne og mamma har brune. Jeg fikk blå/grønne øyne. 

Anonymkode: b4144...0d6

Skrevet

Tror nok den fargen han har nå er kommet for å bli. Jeg personlig har ikke hørt om noen som endrer farge senere enn ca ett års alder eller litt før, men denne artikkelen sier at det kan skje (men jeg tror nok det er unntaksvis).

Sønnen min hadde knallblå øyne da han ble født og i flere måneder etterpå. Alle trodde han ville beholde de blå øynene som faren sin, men jeg sa at jeg så skyggen av brunt på iris på nært hold i profil når jeg ammet. Ingen trodde på meg. Men de endret farge, ja. På bilder har barnet grønne øyne da han var 8-9 mnd, men som ett-åring hadde han plutselig helt brune (som mine). 

Anonymkode: a3327...99e

Skrevet

De som har det som på engelsk er hazel øyefarge, altså en blanding av vanligvis grønt og brunt, kan endre farge mer eller mindre gjennom hele livet og etter lys og rom osv. 

Anonymkode: 1371a...2bf

• Liker 1
Skrevet

Mine endret seg i puberteten

Anonymkode: ab569...234

Skrevet

Min sønn hadde knallblå øyne til han var 3-4 år. Nå er han ungdom og de er hazel. Far har brune og jeg har grønne. 
Ja de kan endre seg.

Anonymkode: 7f267...987

Skrevet

Jeg hadde blå øyne til jeg var godt over ett år, da begynte de å endre farge til litt mørkere. Jeg har nå grønn/brune. Det samme er med mine barn, de har hatt blå øyne ganske lenge før de endret seg. Begge har samme farge som meg. 

Jeg har lest at om du har grønnfarge i øynene så kan fargen endre seg over flere år, og det kan ta opptil 7 år før du får sin permanente farge. Ikke at du går fra grønn til blå, men nyansene av grønn. 

Anonymkode: dc328...893

Skrevet

Mine har endret seg hele tiden, men det er visst en «sykdom». Mamma har det også. Vi mister pigmentet med alderen. Mamma hadde brune, og har nå blå, mine er mer grønne enn brune nå. 

Anonymkode: 11424...d44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...