AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #1 Skrevet 25. august 2020 To tenåringer i huset som har 50/50 bosted. 9 åring bor her hele tiden. Jeg får så dårlig samvittighet de gangene jeg tenker å ta med 9 åringen ut på noe de ukene de andre ikke er her. Dette gjør at vi ikke finner på så mye fordi jeg ikke vil forskjellsbehandle. Redd for at andre skal si at vi finner på ting med henne og ikke dem. Enda jeg vet at de finner jo på ting hos sin mor også, så de får gjøre mer enn nok liksom. Tenker alltid at det må vi vente med til dem kommer. Anonymkode: 15a39...7e7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Men da blir det jo urettferdig for niåringen som alltid må vente, mens de to andre gjør ting hele tiden? Anonymkode: 91b6d...3f0 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Finne på ting? Er ikke ukedager og helger fullpakka, tenker du på slikt som kino? Eller se på en film sammen i helgene? Hvis det er snakk om å dra på tivoli og trampolinepark, kan dere jo høre om de eldste har lyst, men ellers må jo niåringen leve sitt liv med bading og kino og venner uavhengig av eldre søsken? Og tenåringene, har de så lyst til å gå på museum, kino, svømmehall og annet med mor, eller stemor og yngre søsken? Gjør de ikke sånt selv? Anonymkode: 8d666...3ed 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Javel. Høres utrolig merkelig ut, men hvis det er sånn du vil ha det så. Anonymkode: bc141...e23 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Greia er jo at uansett hvordan man gjør det som stemor så er det ALLTID urettferdig for barna dom ikke bor der 50/50. Så for å ikke bli den onde stemora alle snakker om så spør jeg her. Jeg synes jo også det er urettferdig hvis 9 åringen alltid må vente til de andre kommer, men vet liksom ikke hva andre gjør. Den eldste tenåringen er som regel ikke med, men den andre liker å være med på ting. Har samme «problem» i ferier også. Føler alltid at de andre også må spørres om det meste. Så de får jo da også ekstra turer. Men sånn er det jo Anonymkode: 15a39...7e7 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 Har følt litt på det samme, bare at her er mitt barn og stebarnet omtrent jevngamle, så føler det er enda viktigere at de behandles likt. Men stebarnet er her kun annenhver helg og en dag i uken, så det blir veldig travelt om vi kun kan gjøre ting da. 😛 Dessuten ønsker mitt barn å gjøre ting med bare meg eller ha med venner også, slik stebarnet får hos mor. Vi har løst det sånn at vi sparer de tingene stebarnet liker aller best til de helgene han er her, når det er mulig. Om det er noe veldig spesielt som vi vet han har veldig lyst til som kun skjer på et tidspunkt han ikke er her, så spør vi om å få låne ham. Men ellers så skyver vi samvittigheten unna og gjør hyggelige ting uten ham også. Det må jo nesten bare bli sånn når ting er som de er. Anonymkode: 980fe...b58 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Da skal jeg prøve å skyve samvittigheten til side jeg også. Ofte synes jeg at stebarna skal huskes på i absolutt alle mulige settinger, så felles barn nesten blir glemt. Det snakkes så mye om «onde» stemødre som kun tenker på egne og felles barn, at man må huske på hva stebarna går gjennom, og at det alltid et synd på dem. De blir på en måte satt i en slags offer rolle. Skjønner liksom ikke helt greia. Anonymkode: 15a39...7e7 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da skal jeg prøve å skyve samvittigheten til side jeg også. Ofte synes jeg at stebarna skal huskes på i absolutt alle mulige settinger, så felles barn nesten blir glemt. Det snakkes så mye om «onde» stemødre som kun tenker på egne og felles barn, at man må huske på hva stebarna går gjennom, og at det alltid et synd på dem. De blir på en måte satt i en slags offer rolle. Skjønner liksom ikke helt greia. Anonymkode: 15a39...7e7 Jeg skjønner at det er kronglete og vanskelig å få det til å bli rettferdig. Men jeg vil bare legge til at det kan være greit med en dose forståelse for at det er kjipt når foreldrene er skilt og det å ha to hjem. Så den greia tenker jeg er lurt å prøve å skjønne. Anonymkode: f4dad...00f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #9 Skrevet 26. august 2020 Fokuser på niåringens perspektiv på dette. H*n går glipp av alt de to andre gjør hos mor, altså kanskje 50% av aktivitetene de gjør. Er det rettferdig? Det er sikkert en del ting niåringen liker som de to andre ikke er like interessert i, på grunn av alder eller personlighetsforskjeller. Prøv å gjøre mest av de tingene når de to eldste er hos mor, og gjør ting sammen når alle har like lyst. Anonymkode: 56050...a6a 1
Brunello Skrevet 26. august 2020 #10 Skrevet 26. august 2020 Alt som er dyrt og superspennende gjøres når alle barna er der. Ellers gjør man det man vil.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #11 Skrevet 26. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at det er kronglete og vanskelig å få det til å bli rettferdig. Men jeg vil bare legge til at det kan være greit med en dose forståelse for at det er kjipt når foreldrene er skilt og det å ha to hjem. Så den greia tenker jeg er lurt å prøve å skjønne. Anonymkode: f4dad...00f Nå står det vel ingen steder her at jeg ikke skjønner at den situasjonen er kjip? Det kan vel alle tenke seg til at det er. Det jeg ikke skjønner, og som gjør at mange setter stemødre i dårlig lys for, er at alle mener at stebarn hele tiden skal regnes med uansett hva som skjer. Og man føler til slutt at man ikke kan gjøre spontane greier når de ikke er her, fordi de «kanskje ville vært med de også» eller «det er dårlig gjort å gjøre sånt uten de». Det er ikke alltid det passer å vente til den helga de kommer f.eks, fordi da skjer det andre ting. Skal da 9 åringen vente med å få lov til å gjøre det? Anonymkode: 15a39...7e7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #12 Skrevet 26. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Javel. Høres utrolig merkelig ut, men hvis det er sånn du vil ha det så. Anonymkode: bc141...e23 Ja hva tenker du er merkelig? At jeg tenker på stebarna eller at jeg i det hele tatt tenker slik på det? Anonymkode: 15a39...7e7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #13 Skrevet 26. august 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Nå står det vel ingen steder her at jeg ikke skjønner at den situasjonen er kjip? Det kan vel alle tenke seg til at det er. Det jeg ikke skjønner, og som gjør at mange setter stemødre i dårlig lys for, er at alle mener at stebarn hele tiden skal regnes med uansett hva som skjer. Og man føler til slutt at man ikke kan gjøre spontane greier når de ikke er her, fordi de «kanskje ville vært med de også» eller «det er dårlig gjort å gjøre sånt uten de». Det er ikke alltid det passer å vente til den helga de kommer f.eks, fordi da skjer det andre ting. Skal da 9 åringen vente med å få lov til å gjøre det? Anonymkode: 15a39...7e7 Jeg tenker at hvis de "kanskje ville vært med" så er det helt greit å bare gjøre det. Men hvis det er sånn "Åh, det ville de ELSKET!" så venter man på dem om det passer. Anonymkode: 980fe...b58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå