Gjest Gjest_skittlejente_* Skrevet 19. juli 2005 #1 Skrevet 19. juli 2005 Hei! Saa i noen gamle poster her at det var mye god hjelp ang hunderaser her. Og har falt for rasen weimaraner som er en utpreget jakthund, noe jeg ikke er ute etter og det vil bare gjore en weimaraner vondt aa bo i mitt hus. Har dere noen forslag om hunderaser som har de samme egenskapene som en weimaraner men som ikke er saa avlet for jakt, blir det da retrievere og den typen hunder , eller har dere kloke hoder her inne noen gode forslag. Tanken har slaatt meg paa golden, men saa er jeg ogsaa ute etter noe litt spesielt som ikke alle andre har. Summa summarum: hund, mye energi, larevillig, familieorientert, venlig og taalmodig. (Og storrelse stor, storre, storst :)liker ikke smaa hunder ) xx
smidja Skrevet 19. juli 2005 #3 Skrevet 19. juli 2005 Du skriver ikke så mye om hva du vil bruke hunden til, bare at den skal ha mye energi. Det er litt vanskelig å gi gode råd da. Malamute kan være et alternativ, men den må brukes til noe, ellers får du en slitsom hund. Men de er lærevillige, aktive, snille, elsker mennesker og spesielt unger. Men de krever en god del da. Kan ellers anbefale at du gjør som jeg, les igjennom rasebeskrivelsen på alle raser. Der står det alle egenskapene hunden har, både positive og negative. F.eks kan du finne dette inne på Canis.
Gjest Guest Skrevet 20. juli 2005 #4 Skrevet 20. juli 2005 det glemte jeg jo helt aa skrive, hunden vil bli brukt til lydighet og agility for underholdningens skyld, ikke no seriost. Og ellers tur kamerat og familiehund. Ikke at jeg har familie akkuratt for oyeblikket, men haaper det kommer en dag:) xx
Gjest Rainbow Skrevet 20. juli 2005 #5 Skrevet 20. juli 2005 Oi oi. Det er ganske mange raser å velge i da.... Mitt tips til deg er å ta deg en tur innom www.canis.no - oppslagsverk - rasevelger; her finner du blant annet en rasevelger som du kan teste deg med. Ta resultatet med en ørliten klype salt og husk å sett deg godt inn i rasene du finner aktuelle, FØR du tar valget. Noen umiddelbare tips jeg tror du kan se nærmere på: - Hovawart. - Tervueren, malinois el groenendael (Belgiske gjeterhund-raser) - Australian sheperd Alle de nevnte rasene krever dog at du trener og aktiviserer dem. Uansett om det er lydighet, agility, spor eller hva som helst, men de krever mer enn en tur rundt kvartalet for å ha det bra. Imidlertid er de aktive, energiske og lærevillige til tusen. Noen raser som krever mindre, men som absolutt kan brukes til dine ønsker: - Berner Sennenhund - Leonberger - Rhodesian Ridgeback (krever også en del aktivisering) - Stabyhoun Lykke til
Gjest Guest Skrevet 20. juli 2005 #6 Skrevet 20. juli 2005 Weimaraneren har ikke så forferdelig veldig stort jaktinnstink at det "gjør noe", det må jo selvfølgelig drives opp ved hjelp av deg også, om du går på jakt ol. Ellers har du jo Ungarsk Vizsla også, som ligner veldig mye på Weimen, bare at den er rød.
Gjest Gjesta Skrevet 21. juli 2005 #7 Skrevet 21. juli 2005 Shaferhund?? Den desidert fineste rasen da he he Også finnes det utallige bastarder som har like fint gemytt som rasehundene og som er utrolig flotte å se på. Vilel bare tilføye at jeg har hatt jakthund en gang. En strihåret Vorsterhund , og en mere spesiell hund har jeg aldri møtrt i hele mitt liv. Jeg har s mange fine minner om han , og jeg vet jeg aldri mere kommer til å få en sånn hund som han . Han var veldig intelligent og lærenem og hadde en veldig sterk personlighet. Har aldri sett noe sånnt i etterkant jeg. Visst var han krevende, men etter en lang tur var han rolig. Han var glad i barn, var full av energi og veldig intelligent. Han var sammen barn hele dagen og var så tålmodig at jeg aldri har sett maken.
Cherie Skrevet 21. juli 2005 #8 Skrevet 21. juli 2005 (endret) Punkt 1. en kommentar til et innlegg lengre oppi her. En lykkelig ridgeback krever MYE. Nå vil en ridgeback godta lite morsjon, men det er ikke egentlig det den er laget for og deffinitivt ikke det den liker best. Når trådstarter sier at du vil ha en hund som kan minne litt om weimaranerenn så må jeg foreslå rasen min - Rhodesian ridgeback. Jeg liker weimaraneren fordi jeg synes den minner litt om rasen i "mitt hjerte", men at den har for mye jaktinstinkt. Lurte ei stund på å ha en w.maraner sammen med rr'en min, men slo det fra meg. Blir nok en rr til isteden. Les litt om ridgebacken du... og ta kontakt på pm om du vil vite hvordan det er å ha denne rasen i hus. http://www.rhodesianridgeback.no/ Endret 21. juli 2005 av Cherie
Gjest skitlejente Skrevet 22. juli 2005 #9 Skrevet 22. juli 2005 tusen takk for hjelp alle sammen, grunnen til at jeg skrev det om jaktinstinkt og weimranere er at jeg har kontaktet weimaraner klubben i norge og de sa at de holdt den mest til jegere og sant, og at det er en hund som har det bedre hos en jeger enn hos i denne saken meg:) jeg har tittet lit paa ridgebacken og, og det er noe sant det eventuelt faller paa. igjen , tusen takk for tips og innspill. Og ang canis, hehe, jeg har lest de sidene der opp og ned siste halve aaret og finner de meget behjelplige:) xx
Cherie Skrevet 23. juli 2005 #10 Skrevet 23. juli 2005 som sagt. Det er bare å sende en PM om du vil vite mer om denne fantastiske rasen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå