AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #1 Skrevet 24. august 2020 Jeg har googlet og prøvd å finne ut av dette, men har altså planer om å ta min lille datter med til fotograf for å ta fine bilder som jeg kan gi i julegave til besteforeldre og tanter og slikt, men hvordan gjør man det? Hvordan finner man ut hvem som er bra og ikke? Har ingen jeg kjenner med barn så er ingen som har noen erfaringer med noen. Og, om man kjøper digitale filer, kan man da printe de ut selv på en FotoKnudsen feks, eller må man printe de ut hos fotografen? Om man kjøper digitalt, må man da også kjøpe på lerret om man ønsker det? Pleier man å ha med flere antrekk eller bare ett? Andre tips og triks? Dette er i Bergen om noen skulle lure. Anonymkode: 2d8fc...9e8
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #2 Skrevet 24. august 2020 Vi tok bilder da mini var 7 måneder. Ville ta litt tidligere, men du vet - corona... Er veldig fornøyd med de. Hadde med ett antrekk, mitt favorittantrekk. Tok også endel bilder der han var naken, selvsagt uten å vise tissen. Liker de bildene best 😊 Tok noen bilder av mini og meg sammen, da hadde jeg en lys silkebluse og enkle jeans. Der jeg tok bilder kan man kjøpe filene. Da kan man fremkalle som man selv vil. Men kjøpte lerret og forstørrelse til meg selv via fotograf, og forstørrelse til besteforeldre. De skal jo henge på veggen i mange år, så vil ha god kvalitet. Mindre bilder til onkler og faddere, fremkaller jeg selv via Foto Knusen eller noe. Anonymkode: 5fc79...6fe
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #3 Skrevet 25. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Og, om man kjøper digitale filer, kan man da printe de ut selv på en FotoKnudsen feks, eller må man printe de ut hos fotografen? Om man kjøper digitalt, må man da også kjøpe på lerret om man ønsker det? Best om du spør fotografen om dette. Det kan hende at dei forskjellige fotografane ikkje følger dei samme "reglane". Usikker, da eg ikkje har all verdas erfaring. Har berre prøvd ein fotograf. Eg tok jenta mi til fotograf i Bergen da ho var 6 månader. Hadde da med eitt antrekk. Det er nok. Liker klart best bileta der jenta er naken, og det er desse eg har fått forstørra opp. Kjøpte fotopakke med eitt stort og to litt mindre hos fotografen. (Dette betalte eg altså i tillegg til sjølve fotograferinga.) Eg har heller ikkje erfaring i korleis du bør gå fram for å finne den beste. Eg las på nettsidene og ringde rundt til nokre fotografar, men vart ikkje så mykje klokare. Endte opp med den nærmaste. Ver obs på at enkelte fotografar opererer med andre mål på ferdig produkt enn det som er standard, mest sannsynlig for at dei da får ekstra inntekter fra rammesal. Det vil da ikkje vere mulig å finne ramme i ein annan butikk som passer, noko som var eit stort minus for meg. Fotografen hadde ikkje så stort utval , og eg likte ikkje nokon av rammene (ja, eg er kresen!), så eg fekk laga ramme til det største bildet ein annan stad. Dette er jo ikkje eit problem viss du vil ha lerret. Bileta vart fine altså, og heng på veggen. Men eg må heilt ærlig seie at eg ikkje er sikker på om det var verdt prisen. Eg hadde venta "litt meir" når ein først bruker nokre tusen på fotograf. For meg, som ønska kun eitt eller to bilete som eg kunne forstørre opp og henge på veggen, passa det dårlig at eit album med ein del bilete i var inkludert i prisen som eg måtte betale for fotograferinga. Blant albumbileta er det heller lite variasjon, det er tre ulike stillingar, noko som er bra. Men alle bilete i samme stilling er tatt fra samme vinkel, så i realiteten har eg betalt for "bare" tre ulike bilete (sjølvsagt med variasjon i ansiktsuttrykk da). Viss eg hadde kjent nokon som har eit litt meir avansert kamera enn det eg har, så ville eg ha forsøkt heimefotografering først, med eit laken eller liknande som bakgrunn, og gode lysforhold. Da kan du også tilpasse etter dagsformen til babyen. Ikkje eit problem for oss da, babyen var blid og fornøgd gjennom heile fotoseansen. Men andre blir jo gjerne utolmodige, og da er det ikkje så enkelt å få tatt gode bilete vil eg tro. 🙂 Anonymkode: 2f67d...acd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå