Gå til innhold

Hvorfor krever så mange statlige arbeidsplasser en Mastergrad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser titt og ofte stillinger i statlige enheter, og mange av disse krever nesten utelukkende en mastergrad. Selve arbeidet er typisk saksbehandler / konsulent / osv. som for 10 år siden krevde bachelor.  

Anonymkode: 75f55...e78

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi samfunnsendringen gjør at man i stor grad trenger folk som er trent i kildekritikk, kritisk vurdering av rapporter/forskning, og kan søke i aktuell litteratur. Dette gjøre i liten grad i bachelor sammenlignet med master. Folk som har tatt master har også vist evne til å utvikle selvstendig arbeid/forskning og fremlegging av dette, i motsetning til bachelor der man i hovedsak reforteller andres arbeid. Måten man jobber på med en masteroppgave kan f.eks overføres til å skulle utforme en kartlegging for det offentlige, samtidig må man klare å skille kildene og sortere ut bias som kan gi feil svar. 

Jeg jobbet mange år med bachelorutdanning og tenkte at det holdt i massevis, men etter å ha tatt master merker jeg stor forskjell i hvordan jeg tilnærmer meg et problem faglig, at jeg bruker forskning annerledes enn mine kolleger uten master, og at jeg bygger konklusjoner på en annen måte. At det av og til kreves master uten at det er nødvendig tror jeg nok, men samtidig gir det en dybde som flere etater trenger. 

Anonymkode: 68509...5b7

• Liker 20
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi samfunnsendringen gjør at man i stor grad trenger folk som er trent i kildekritikk, kritisk vurdering av rapporter/forskning, og kan søke i aktuell litteratur. Dette gjøre i liten grad i bachelor sammenlignet med master. Folk som har tatt master har også vist evne til å utvikle selvstendig arbeid/forskning og fremlegging av dette, i motsetning til bachelor der man i hovedsak reforteller andres arbeid. Måten man jobber på med en masteroppgave kan f.eks overføres til å skulle utforme en kartlegging for det offentlige, samtidig må man klare å skille kildene og sortere ut bias som kan gi feil svar. 

Jeg jobbet mange år med bachelorutdanning og tenkte at det holdt i massevis, men etter å ha tatt master merker jeg stor forskjell i hvordan jeg tilnærmer meg et problem faglig, at jeg bruker forskning annerledes enn mine kolleger uten master, og at jeg bygger konklusjoner på en annen måte. At det av og til kreves master uten at det er nødvendig tror jeg nok, men samtidig gir det en dybde som flere etater trenger. 

Anonymkode: 68509...5b7

Da må lønna opp. Man trenger ikke mastergrad for førstekonsulentstilling med 460.000.- i lønn. Man deevaluerer mastergraden noe voldsomt ved å kreve dette for begynnerstillinger.

Anonymkode: 08b17...70e

• Liker 15
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Da må lønna opp. Man trenger ikke mastergrad for førstekonsulentstilling med 460.000.- i lønn. Man deevaluerer mastergraden noe voldsomt ved å kreve dette for begynnerstillinger.

Enig, intervjuet for statlige stillinger i Oslo som krevde dokumentert master som minimumskrav og startlønn på 390k med maks 450. Tull. De som ansetter har også ofte bare bachelor%

Anonymkode: 5af03...b8e

• Liker 6
Skrevet

Dybdekunnskap, og det stilles høyere krav til å anvende kompetansen man har tilegnet seg.

Anonymkode: ebe4a...a56

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man gjør jo ikke det. Kan ikke ansette nyutdannede med mastergrad rett i seniorrådgiverstillinger. 

Anonymkode: a0fa4...493

• Liker 3
Skrevet

Det man lærer på master er også veldig viktig kunnskap i en slik jobb i dag.

Anonymkode: 0d122...a44

Skrevet

Når stadig flere tar høyere utdanning så er det jo et effektivt kriterie å sette for å få de beste søkerne. Man går kanskje glipp av noen gode kandidater med bachelor, men får likevel femti søkere med master.. Så da er det ikke noe problem å sette et slikt krav. 

Og denne tankegangen renner nedover. Se på stillingsannonser der arbeidsgiver ønsker bachelor. I halvparten av de stillingene er det garantert ikke nødvendig med høyere utdanning for å løse arbeidsoppgavene. Men igjen, det er så mange som har bachelor at man kan like gjerne sette det som krav for å luke bort noen. 

Det er bare å gå løs på doktorgraden først som sist. 

Anonymkode: e5890...e18

• Liker 2
Skrevet

Sånn er det blitt. Og når det kommer til statlige arbeidsplasser er det ikke så viktig hvilken mastergrad du har eller hvor relevant den er for jobben, bare du har mastergrad. Jobber i staten selv og har sett deres selekteringer innenfor ansettelser. Folk med relevant bachelorgrad blir forbigått av dem som har irrelevante mastergrader, og så fungerer dem som om at dem ikke har utdannelse i det hele tatt. Men det løser dem ved å ansette en ny leder. Og enda en. Helt til personen med irrelevant mastergrad er fritatt mye jobb og fungerer sånn høvelig i jobben. Til skyhøy lønn. Og så vanker det opprykk når vedkommende har stått i jobben i noen år og skaffet seg ansiennitet, uavhengig av produktivitet.

Statlige arbeidsplasser er en forbanna lek i forhold til private arbeidsplasser hvor du virkelig må jobbe både for lønn og anerkjennelse.

Anonymkode: 9c511...f5a

• Liker 5
Skrevet

Saksbehandling er ekstremt viktig da det kan påvirke enkeltpersoner og bedrifter enormt. Hvorfor skulle ikke statlige arbeidsplasser reflektere det i utlysningen?

Anonymkode: b3202...e1f

• Liker 2
Skrevet

Nå jobber jeg i sivil stilling i forsvaret, og 99% av dem som jobber med meg er også sivilister - type konsulenter, rådgivere, ingeniører, osv. 

For våre konsulentstillinger, så kreves det VGS. For rådgiver og ingeniør, så kreves det Bachelor. 

Men, våre konsulenter starter da på rundt 400000 kr, og med overtid så kan man fort havne på 600000 kr som seniorkonsulent. Ganske grei lønn om du "bare" har generell studiekompetanse. Spesielt når nesten alle de andre statlige arbeidsplassene (i lokalområdet) ansetter ferske Master-utdannede, og enten betaler dem mindre, eller samme. 

Faktisk har vi opplevd at flere slike kandidater trekker til oss, rett og slett fordi lønn og karrieremulighetene er bedre her. Det er jo et hån at noen med Mastergrad kan bli ansatt til en stilling med bare 400000 kr lønn...hos oss kan nyutdannede med Master gå rett i seniorstillinger. Vår siste senioringeniør kom rett fra skolebenken, og gikk i stilling med nesten 700000 kr i lønn. Han hadde riktig nok en veldig relevant grad / utdanning for stillingen. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når stadig flere tar høyere utdanning så er det jo et effektivt kriterie å sette for å få de beste søkerne. Man går kanskje glipp av noen gode kandidater med bachelor, men får likevel femti søkere med master.. Så da er det ikke noe problem å sette et slikt krav. 

Og denne tankegangen renner nedover. Se på stillingsannonser der arbeidsgiver ønsker bachelor. I halvparten av de stillingene er det garantert ikke nødvendig med høyere utdanning for å løse arbeidsoppgavene. Men igjen, det er så mange som har bachelor at man kan like gjerne sette det som krav for å luke bort noen. 

Det er bare å gå løs på doktorgraden først som sist. 

Anonymkode: e5890...e18

Doktorgraden som de fleste kun får brukt til å surre rundt i postdoc-stillinger i årevis med elendig lønn?

Anonymkode: f5b5d...62d

• Liker 4
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser titt og ofte stillinger i statlige enheter, og mange av disse krever nesten utelukkende en mastergrad. Selve arbeidet er typisk saksbehandler / konsulent / osv. som for 10 år siden krevde bachelor.  

Fordi de skal yte service til landets borgere, ta beslutninger innenfor et gitt myndighetsområde osvosvosv. For at staten skal ha legitimitet hos folket må dette arbeidet gjøres i tråd med gjeldende lovgivning, i et tempo som er hensiktsmessig samt at de ansatte må kunne bytte arbeidsoppgaver utifra statens behov. 

De ønsker vel å øke standarden?

(Har selv kun en bachelor)

Anonymkode: b76e4...b05

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ønsker vel å øke standarden?

De øke standarden. Standarden skulle vært høyere også for 30 år siden. Men på grunn av stillingsvernet kan de ikke rette på ansettelsestabbene de gjorde for 30 år siden.

Anonymkode: cd658...812

• Liker 1
Skrevet

Og bare for å si det også. 

Det verste som finnes, for oss som jobber i det statlige, er når dem tar inn mastergradsøkere på ordinære konsulentjobber (konsulent, førstekonsulent) osv, som helt vanlige folk uten særlig utdannelse eller erfaring mestrer minst like godt. 

For mastergradansatte tror dem kan alt og fortjener alt. Dem har tilfeldigvis hatt et kurs om innovasjon, og skal innovere fagfeltet dem nettopp er ansatt i. Dem kjeder seg fort, blir rastløs og utålmodig, og smisker noe vanvittig ræv hos ledelsen for å få opprykk slik at dem kommer seg ut av stillingen raskest mulig. Jo mer utdannelse, jo mer gjennomtrekk er det i stillingene, og jo verre blir det for alle. 

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Og bare for å si det også. 

Det verste som finnes, for oss som jobber i det statlige, er når dem tar inn mastergradsøkere på ordinære konsulentjobber (konsulent, førstekonsulent) osv, som helt vanlige folk uten særlig utdannelse eller erfaring mestrer minst like godt. 

For mastergradansatte tror dem kan alt og fortjener alt. Dem har tilfeldigvis hatt et kurs om innovasjon, og skal innovere fagfeltet dem nettopp er ansatt i. Dem kjeder seg fort, blir rastløs og utålmodig, og smisker noe vanvittig ræv hos ledelsen for å få opprykk slik at dem kommer seg ut av stillingen raskest mulig. Jo mer utdannelse, jo mer gjennomtrekk er det i stillingene, og jo verre blir det for alle. 

Hos oss har vi egentlig lært å ikke ansette for høyt utdanna folk til lavtlønte konsulentstillinger. 9 av 10 ganger så forsvinner de så fort noe bedre dukker opp, og mistrives ellers i stillingene pga. manglende utfordringer. 

Har observert at de med lavere utdanning (type generell studiekompetanse) er langt mer engasjerte og motiverte for disse stillingene. Og nesten alle kan læres/kurses opp internt til å kunne utføre jobben veldig bra. 

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss har vi egentlig lært å ikke ansette for høyt utdanna folk til lavtlønte konsulentstillinger. 9 av 10 ganger så forsvinner de så fort noe bedre dukker opp, og mistrives ellers i stillingene pga. manglende utfordringer. 

Har observert at de med lavere utdanning (type generell studiekompetanse) er langt mer engasjerte og motiverte for disse stillingene. Og nesten alle kan læres/kurses opp internt til å kunne utføre jobben veldig bra. 

Amen. Jeg har samme oppfatning. Men du vet, fint og flott skal det være. Skal du inn i staten så må du være velutdannet. Ledelsen ser på disse jobbene på "gulvet" som springbrett, altså at det SKAL komme inn overkvalifiserte folk for å rekruttere dem internt med årene. Men disse blir ikke sittende over år. Dem går raskt lei, og har lett for å finne seg noe annet. Greit nok at dem tjener sikkert 100.000 mer enn vanlige konsulenter fordi dem er utdannet, men det er ikke nok. Opprykk til førstekonsulent er som regel heller ikke nok. Alt må skje kjapt. Samtidig som det viser seg at lavt utdannende minst gjør like bra jobb både som konsulent og førstekonsulent, og er alltid tilfreds med det dem gjør. Statistisk sett har vi flere opprykk med uutdannede enn utdannede, fordi uutdannede blir værende. Og vet du, disse uutdannede fyller stillingene på en utmerket måte gjennom hardt arbeid, fokus, motivasjon, engasjement og trivsel, og bygger seg opp erfaring og tilpasser seg hele veien . Vi har flere uutdannede i seniorkonsulentstillinger, og disse fungerer svært mye bedre enn høyt utdannede som har gjort en lynkarriere i bedriften. 

• Liker 4
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Amen. Jeg har samme oppfatning. Men du vet, fint og flott skal det være. Skal du inn i staten så må du være velutdannet. Ledelsen ser på disse jobbene på "gulvet" som springbrett, altså at det SKAL komme inn overkvalifiserte folk for å rekruttere dem internt med årene. Men disse blir ikke sittende over år. Dem går raskt lei, og har lett for å finne seg noe annet. Greit nok at dem tjener sikkert 100.000 mer enn vanlige konsulenter fordi dem er utdannet, men det er ikke nok. Opprykk til førstekonsulent er som regel heller ikke nok. Alt må skje kjapt. Samtidig som det viser seg at lavt utdannende minst gjør like bra jobb både som konsulent og førstekonsulent, og er alltid tilfreds med det dem gjør. Statistisk sett har vi flere opprykk med uutdannede enn utdannede, fordi uutdannede blir værende. Og vet du, disse uutdannede fyller stillingene på en utmerket måte gjennom hardt arbeid, fokus, motivasjon, engasjement og trivsel, og bygger seg opp erfaring og tilpasser seg hele veien . Vi har flere uutdannede i seniorkonsulentstillinger, og disse fungerer svært mye bedre enn høyt utdannede som har gjort en lynkarriere i bedriften. 

Vi er blitt en nasjon av patetiske CV-ryttere, da hjernevask andelen er oppe i 89% som ønsker å "bosse andre" rundt. 

https://e24.no/naeringsliv/i/LAdWM4/ny-undersoekelse-aatte-av-ti-unge-vil-bli-ledere

Ingen gidder å gjøre bare en god nok jobb og være en bidragsyter i teamet - nesten alle Instagram-hjernevaskede, akademiske prestasjons-Princesser og andre mannlige Ex-On-The-Beach idiot menn med riktig hårsveis vil være The Boss" innen de er 25 år, slik at de kan havne på lista over "Ledere under 30", eller annet lignende vås. Ingen har lenger stolthet over å tilhøre middelklassen. Stolthet over å bidra som vanlig og god ansatt. Alt det har forduftet og det er kun CV, CV, CV, CV, CV, CV, CV, CV, CV, nevnte jeg CV, som er det eneste som teller, fylt med akademiske bachelor(er) og mastergrad(er).

Nesten ingen gidder heller å gjøre noe praktisk lenger med tanke på fagbrev. Alle vil bare lære seg PC, PC, PC, data, data, mer data, laptop, laptop, enda mer LAPTOP !!!!!!!!!!!!!! 😂

Anonymkode: 5465e...6db

• Liker 8
  • 1 år senere...
Skrevet
On 8/25/2020 at 7:21 PM, AnonymBruker said:

I det offentlige må man ansette den best kvalifiserte og har ikke lov å nekte å ansette "overkvalifiserte". Men jeg er helt enig med deg i at det er surt å måtte ansette folk som ikke er interessert i å bli værende i stillingen. 

Anonymkode: 05e3e...ab3

Skrevet

Det er et resultat av mastersyken. Og de fleste jobber innen det offentlige er barnemat i forhold til jobber i det private. 

Anonymkode: f73b3...439

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...