Gå til innhold

Så lei av den helv***s kranglinga hver dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 barn, en på barneskolen og en på mellomtrinnet. De er begge fryktelig eiesyk på tingene sine og klarer ikke dele noen av de. Idag endte jeg opp med å fjerne tingene ut da de ikke klarte la være å bråke om lekene. Kvelden starter fint, så må jeg heve stemmen. Fortsatt for døve ører. Så er jeg selv utmattet kl 21 når yngste hyler og skriker, og den eldste provoserer den yngste. 

Helt normale barn sikkert, men kjenner jeg er i ferd med å bli GAL. Hvordan holder dere andre ut?? 

Anonymkode: 91613...110

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har grei oppdragelse på ungene mine. Aldri hevet stemmen. 

Anonymkode: 7ff07...91b

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har grei oppdragelse på ungene mine. Aldri hevet stemmen. 

Anonymkode: 7ff07...91b

Haha......  Vi har det likt ts. 4 og 6 år. Klikk 

Anonymkode: f0df2...371

• Liker 4
Skrevet

Har de hvert sitt rom? Kan du rett og slett skille dem fysisk, når de ikke klarer å komme overens i samme areal?

• Liker 3
Skrevet

Kjøp deg hørselvern. La ungene finne ut av det selv. De lærer aldri hvis du bestandig ordner opp.

Anonymkode: aeee5...cee

Skrevet

Har ingen gode råd men jeg har tre jenter, 6,10 og 12.. og her går det ei kule varmt rimelig ofte. Og Guri jeg kan være så sliten, lei og oppgitt🤪 ingen dans på roser dette familielivet innimellom gitt🥵

Skrevet

Lag regler for lekene. klarer de ikke det, så tar du de bare. Du får bare si at du teller til 3, og hvis de ikke har gitt seg, så bare tar du de. Neste gang sier du bare : ej, 1 ...2....3. De må lære regler.

Anonymkode: 2db0b...21e

• Liker 2
Skrevet

Kanskje ikke pedagogisk riktig, men jeg har funnet en måte å deale med det. Tar med med headphones og en kopp kaffe/sjokolade/ eller noe deilig snacks og koser meg på rommet mens de holder på. Får rett og slett ikke stoppet den konstante kranglingen. Bedre at jeg gir meg selv timeout enn å gå i diskusjon med dem 😁

• Liker 6
Skrevet

Slapp av, det gir seg når førstemann flytter ut.

Anonymkode: 9acce...1d0

Skrevet
23 minutter siden, Jessic_a skrev:

Kanskje ikke pedagogisk riktig, men jeg har funnet en måte å deale med det. Tar med med headphones og en kopp kaffe/sjokolade/ eller noe deilig snacks og koser meg på rommet mens de holder på. Får rett og slett ikke stoppet den konstante kranglingen. Bedre at jeg gir meg selv timeout enn å gå i diskusjon med dem 😁

Du har samme taktikk som mannen min! 😄 haha!

Skrevet

Vi skrur av wifi etter den andre varselen. Fungerer bra her. Fortsatt bråk men nå går de sin vei etter første varselen. 

Anonymkode: 97356...08a

• Liker 1
Skrevet

Når jeg leser som dette, er jeg glad for kun 1 barn. MEN, samtidig også litt trist for barnets del som ikke får denne læringen med søsken :(

Kan ikke huske at noen blanda seg inn når bror og meg krangla. Kanskje du skal gjøre som andre her: ta på deg hørselvern og sett deg ned med kaffen og la de ordne opp selv?

Anonymkode: c51bd...836

Skrevet

Her har ungene hvert sitt rom og har fått beskjed helt fra de var små om at det er forbudt å ta leker fra hverandres rom, og at leker man legger igjen på fellesrom er felles eie. Deres egen feil om de glemte igjen yndlingsdokka på stua. Går noenlunde greit. 

Anonymkode: 75033...970

Skrevet
17 minutter siden, Snabeltann skrev:

Du har samme taktikk som mannen min! 😄 haha!

Han er klok. Etter en lang arbeidsdag kan Tålmodigheten være borte. Kommer derfor ut når jeg er mentalt forberedt 

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips❤️ De må dessverre dele rom ja.. Har lært de begge viktigheten av å skulle dele med andre og det å si unnskyld når de har kalt hverandre stygge ting. Det glir liksom ikke alltid inn hos de. Separat kan de være verdens enkleste barn å ha med å gjøre, men sammen er de dynamitt🙄

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips❤️ De må dessverre dele rom ja.. Har lært de begge viktigheten av å skulle dele med andre og det å si unnskyld når de har kalt hverandre stygge ting. Det glir liksom ikke alltid inn hos de. Separat kan de være verdens enkleste barn å ha med å gjøre, men sammen er de dynamitt🙄

Det er viktig å lære å dele, men det er også viktig å respektere andres ting. Deling bør jo være frivillig. Å dele rom er utfordrende og ikke alltid ideelt for et godt søskenforhold, det er fint å ha rom til å puste alene noen ganger, et sted å trekke seg unna når ting blir for mye. 

Selv om de må dele rom, går det an å dele det opp i soner med en lett skillevegg for eksempel? Mye kan nok bli bedre hvis de får mer avstand fra hverandre. Vet at det ikke alltid er mulig, men prøv å tenk litt kreativt. Vi har for eksempel en mindre stue for å få plass til et ekstra soverom.

Anonymkode: a9c5f...e7b

• Liker 1
Skrevet

Vi endret nettopp reglene fra alle må dele/ikke lov å ta fra hånden på andre - til at man må spørre før man bruker andres ting. Det hjalp faktisk. 

Ellers så sier jeg ofte at de må bli enige om en rettferdig løsning, hvis de ikke klarer det så legger jeg bort tingen (prøver å lære dem å finne løsninger uten å løpe til meg for å mekle, og rettferdig fordeling).

Jeg vokste opp i et hjem hvor barna fikk ordne opp selv med lite voksen innblanding. Jeg gjør ikke slik selv, da jeg synes det er viktig at søsken lærer å være reale med hverandre, og lærer seg å løse uenigheter uten fysisk kamp. Noen må jo lære dem diplomati, relasjonsbygging og at god folkeskikk også gjelder overfor familien.

Anonymkode: a6c84...177

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine er også engler hver for seg. Det er virkelig ikke lett å være foreldre. Hold ut ❤️

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å lære å dele, men det er også viktig å respektere andres ting. Deling bør jo være frivillig. Å dele rom er utfordrende og ikke alltid ideelt for et godt søskenforhold, det er fint å ha rom til å puste alene noen ganger, et sted å trekke seg unna når ting blir for mye. 

Selv om de må dele rom, går det an å dele det opp i soner med en lett skillevegg for eksempel? Mye kan nok bli bedre hvis de får mer avstand fra hverandre. Vet at det ikke alltid er mulig, men prøv å tenk litt kreativt. Vi har for eksempel en mindre stue for å få plass til et ekstra soverom.

Anonymkode: a9c5f...e7b

Vi er på utkikk etter en større plass å bo. Skillevegg har de 🙂 TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...