Gå til innhold

Syns du det er enkelt å sortere?  

2 stemmer

1. 1. Før du ser:

• Ja
      2
    • Nei
      0
    • Bryr meg ikke om å sortere
      0
  2. 2. Etter at du har sett:

• Ja
      0
    • Nei
      0
    • Programmet gjorde meg ikke mer interessert i å sortere
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

KG brukere er kanskje mer interessert i sex og sånn virker det som ;)

Faktisk hadde de Debatten på NRK om dette emnet som oppfølging til Folkeopplysningen.
Sveinung Rotevatn sa at alt plast ble sikkert håndtert som svar på at kun 50% ble gjenvunnet, for resten ble brent(som restavfall blir) og da ble det energi-gjenvunnet. Så det var bra med sortering for man så mindre av dette i naturen og det var bedre enn at det havnet i f.eks hval.

For det første, om man har flere dunker eller bare en, vil ikke si mer søppel i naturen - så kildesortering i den sammenhengen betyr ingenting, bare mer arbeid for de som sorterer. (hvis de først gjør det, så er de av typen som hiver søppel i en dunk også)

La oss ta yoghurt-beger som eksempel. Står begeret så blir det gjenkjent som det det er og går som plast - står det ikke så sorteres det som restavfall i sorteringsmaskinene, så sistnevnte blir brent. Står de derimot, så blir plasten stort sett sendt til Tyskland. De har kapasitets-utfordringer for egen plast, så vårt beger her erstatter deres og deres blir send til ett annet land, land mest sannsynlig som har dårlig håndtering - det er rapportert om søppelberg bygger seg opp. Vi vet jo at noen land har elver med plast som går rett i havet. Så vårt beger havner kanskje ikke i havet, men resultatet av vårt beger er årsaken til at ett gjør det. Så det blir bare triksing med ord og fraskrivelse på ett system som ikke virker.

Jeg vil påstå det er bedre at man kaster all plast i restavfall, for da er man sikker på at det blir brent, istedet for at det presser plast ut i havet og andre plasser i naturen. Nå forurenser transporten også endel. Jeg håper og regner med forbrenningsanleggene har gode nok rensing av røyk, slik at det er minimalt av farlige stoffer som kommer i atmosfæren.

Så Norge, begynn å bygg resirkuleringsanlegg selv(vi har ett par bittesmå, men neste alt transporteres ut av landet) - vi er avhengig av å gjøre dette arbeidet selv, skal det bli miljøvennlig og også når nye pandemier kommer så har vi ting i landet. Følg opp og lag skikkelig systemer slik at man får reell miljøarbeid, ikke bare triksing med ord.

Må ærlig innrømme at jeg nå føler at jeg har gjort motsatt av hva jeg trodde, der jeg tenker og sparer miljø ved at jeg sorterer. Jeg tror nok at jeg heretter vil kaste all plast i restavfall, inntil praksis og system blir forbedret. 

Endret av keso
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...